Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10397
Title: การใช้สื่อมวลชนสร้างชื่อเสียงของนักการเมือง
Other Titles: The use of mass media to create celebrity and make a name in political circles
Authors: อาภา อนันตกูล
Advisors: จุมพล รอดคำดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Joompol.R@Chula.ac.th
Subjects: สื่อมวลชนกับการเมือง
นักการเมือง
ภาพลักษณ์
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาถึงกระบวนการที่นักการเมืองใช้สื่อมวลชนสร้างชื่อเสียงให้กับตนเอง โดยผู้วิจัยเลือกนางปวีณา หงสกุล และดร.พิจิตต รัตตกุล ขึ้นมาเป็นกรณีศึกษา และใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการศึกษาการสร้างชื่อเสียงของนักการเมืองทั้ง 2 ท่านที่ปรากฏในหนังสือพิมพ์รายวัน และข่าวโทรทัศน์ในช่วง พ.ศ. 2538-พ.ศ. 2541, สังเกตการณ์การทำงานภาคปฏิบัติที่เกี่ยวข้องกับสื่อมวลชนของนักการเมือง และสัมภาษณ์เจาะลึกนักการเมือง ทีมงาน รวมทั้งสื่อมวลชนที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า นักการเมืองใช้ 3 กระบวนการในการทำให้สื่อมวลชนสร้างชื่อเสียงให้กับตนเอง คือ 1. พยายามเสนอ หรือส่งข่าวคราวความเคลื่อนไหวของตนเองให้สื่อมวลชนทราบอย่างสม่ำเสมอ 2. สร้างความสัมพันธ์อันดีกับสื่อมวลชน และ 3. จัดตั้งทีมงานจากสื่อมวลชนในปัจจุบัน และ/หรืออดีตสื่อมวลชน นอกจากนี้ ผู้วิจัยพบว่า ภูมิหลังของนักการเมือง คือ ครอบครัว การศึกษา บุคลิกภาพ ผลงานก่อนเข้าสู่การเมือง และพัฒนาการทางการเมือง การทำกิจกรรมของนักการเมือง และระดับความสัมพันธ์ของนักการเมืองกับสื่อมวลชน เป็นองค์ประกอบสำคัญในการสร้างชื่อเสียงของนักการเมือง
Other Abstract: The objective of this qualitative research was to find out how politicians used mass media to create a name for themselves. The researcher selected Mrs. Paveena Hongsakul and Dr. Bhichit Rattakul as case studies. The building of reputations through daily newspapers and television news from 1995-1998 was examined. The researcher observed the practice of their name-making through mass media. Interviews with both Mrs. Paveena and Dr. Bhichit, their teams of supporters, other politicians and mass media were conducted in depth. The result of the study shows that there are three ways politicians use mass media to create their reputation. They are : 1) to present their activities and inform mass media of their movements 2) to form good relationships with the mass media and 3) to form private teams of supporters with media experience past and present. Moreover, it is found that the significant factors for politicians to create celebrity are their background, namely family, educational background, performance before entering political circles, political life development and personality trait; activities and the degree of their relationships with the mass media.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10397
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.337
ISBN: 9743346066
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.337
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arpa_An_front.pdf749.46 kBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch1.pdf771.95 kBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch2.pdf802.87 kBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch3.pdf758.55 kBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch4.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch5.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_ch6.pdf816.99 kBAdobe PDFView/Open
Arpa_An_back.pdf751.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.