Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10658
Title: | ความคิดเห็นเกี่ยวกับจริยธรรม และปัจจัยที่เกี่ยวข้องของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย จังหวัดนนทบุรี |
Other Titles: | The opinion of morals and factors correlated among high school students at Nonthaburi province |
Authors: | เนาวนิตย์ มุขสมบัติ |
Advisors: | อัมพล สูอำพัน |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะแพทยศาสตร์ |
Advisor's Email: | Umpon.S@Chula.ac.th |
Subjects: | นักเรียนมัธยมศึกษา -- ทัศนคติ จริยธรรม |
Issue Date: | 2545 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การศึกษาเชิงพรรณนา ณ ช่วงเวลาใดเวลาหนึ่ง มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย จังหวัดนนทบุรี เกี่ยวกับจริยธรรมด้านความมีระเบียบวินัย ด้านความซื่อสัตย์สุจริต ด้านความรับผิดชอบ ด้านความสามัคคี ด้านความอุตสาหะ ด้านความยุติธรรม ด้านความมีเหตุผลและปัจจัยที่เกี่ยวข้อง โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบ Simple Random cluster sampling ในนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4-6 ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 475 คน และเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามชนิดตอบด้วยตนเอง จำนวน 127 ข้อ ประกอบด้วย ข้อมูลส่วนบุคคล ความคิดเห็นเกี่ยวกับจริยธรรม และแบบสอบถามการอบรมเลี้ยงดู โดยใช้สถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test และ f-test ผลการศึกษาพบว่า ความคิดเห็นของนักเรียนเกี่ยวกับจริยธรรมโดยรวมและความคิดเห็นเกี่ยวกับจริยธรรมรายด้าน ได้แก่ ด้านความมีระเบียบวินัย ด้านความซื่อสัตย์สุจริต ด้านความรับผิดชอบ ด้านความสามัคคี ด้านความอุตสาหะ ด้านความยุติธรรม และด้านความมีเหตุผล มีค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง ซึ่งบ่งชี้ว่านักเรียนมีจริยธรรมดี และพบว่า ปัจจัยด้าน เพศ ระดับอายุ ระดับชั้นเรียน ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ผู้ที่อบรมจริยธรรม ภูมิลำเนา ลักษณะครอบครัว รายได้ของครอบครัว อาชีพและการศึกษาของผู้ดูแล การอบรมเลี้ยงดู ความบ่อยของการร่วมกิจกรรมทางศาสนาหรือกิจกรรมอื่นในครอบครัว ขนาดของโรงเรียน การมีเพื่อนสนิทและครูในอุดมคติที่มีจริยธรรมและคุณธรรม การเข้าร่วมกิจกรรมที่ชอบในโรงเรียนและความบ่อยของการเข้าร่วมกิจกรรมที่โรงเรียนจัด ที่แตกต่างกัน มีค่าคะแนนเฉลี่ยความคิดเห็นเกี่ยวกับจริยธรรมที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ |
Other Abstract: | This research entails a time-specific descriptive study to analyse the opinion on morals emong high school students as well as other correlated factors, which include discipline, honesty, responsibility, unity, diligence, justice, and reasonableness. The study is conducted from a group of 475 high school students, from grades 10 to 12, under the responsibility of the Department of General Education at Nonthaburi province with the sample group selected using the simple random cluster sampling method. The conducted methodology is by means of a questionnaire with 127 questions which surveys general information and opinion on morals as well as the student's upbringing. The statistics utilised are percentage, average values, standard deviation, t-test and f-test. The results of the study indicate that the collective and individual opinion of students on morality, including discipline, honesty, responsibility, unity, diligence, justice, and reasonableness were statistically high, illustrating that the students have high moral calibre. The study also shows that factors including differences in sex, age, class level, grades, the person who taugth moralities, geographic origins, family type, family income, caretaker's profession and education, upbringing, frequency of participation in family or religious activity, size of the school, close friends, ideal teacher good moral fibre and frequency of participation in school activities all contributed to varying opinion on morals with a statistical significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | สุขภาพจิต |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10658 |
ISBN: | 9741717016 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Med - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Naowanid.pdf | 1.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.