Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11262
Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อความคิดสร้างสรรค์ของนิสิตระดับปริญญาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Titles: Factors affecting creative thinking of undergraduate students of chulalongkotn university
Authors: ทิพวัลย์ ปัญจมะวัต
Advisors: สิริพันธุ์ สุวรรณมรรคา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย -- นักศึกษา
ความคิดสร้างสรรค์
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความคิดสร้างสรรค์ของนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยเปรียบเทียบความ แตกต่างของความคิดสร้างสรรค์ของนิสิตต่างสายการศึกษา และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความคิดสร้างสรรค์ของนิสิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นิสิตระดับปริญญาบัณฑิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่กำลัง ศึกษาในปีการศึกษา 2548 จำนวน 288 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบทดสอบมาตรฐานและแบบสอบถาม วิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ การถดถอยพหุคุณ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้1. ระดับความคิดสร้างสรรค์รวมของนิสิตระดับ ปริญญาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย อยู่ในระดับปานกลาง โดยมีความคิดละเอียดลอออยู่ในระดับสูง ความคิดคล่องตัวอยู่ในระดับปานกลาง ความคิดริเริ่มและความคิดยืดหยุ่นอยู่ในระดับต่ำ 2. นิสิตระดับปริญญาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่อยู่ต่างสาย การศึกษามีคาเฉลี่ยของคะแนนความคิดสร้างสรรค์รวม ความคิดคล่องตัว ความคิดริเริ่ม และความคิดยืดหยุ่น มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 คือ (1) สายวิทยาศาสตร์ ชีวภาพมีคะแนนความคิดสร้างสรรค์ รวมเฉลี่ยสูงกว่าสายมนุษยศาสตร์ สายสังคมศาสตร์ และสายวิทยาศาสตร์กายภาพ และเทคโนโลยี (2) สายวิทยาศาสตร์ ชีวภาพมีคะแนนความคิดคล่องตัวเฉลี่ยสูงกว่าสายมนุษยศาสตร์ สายสังคมศาสตร์ และสายวิทยาศาสตร์กายภาพและ เทคโนโลยี 3. แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ และบุคลิกภาพ คือ ปัจจัยที่ส่งผลต่อความคิด สร้างสรรค์ของนิสิตระดับปริญญา บัณฑิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Abstract: The purposes of this study were 1) to study the level of creative thinking of undergraduate students of Chulalongkorn University, 2) to compare the differences in creative thinking of the undergraduate students studying in different fields of study, and 3) to study factors affecting the creative thinking of these undergraduate students. The sample were 288 undergraduate students of Chulalongkorn University studying in the academic year 2005. The research data were collected by three standardized tests and a questionnaire. Descriptive statistical methods, One-Way ANOVA, correlation coefficient analysis, and multiple regression analysis were employed to analyze the collected data. The research findings were as follows: 1 The creative thinking of undergraduate students of Chulalongkorn University was at the moderate level. To give more details, the elaboration was at the high level, the fluency at the moderate level, and the originality and flexibility at the low level. 2 The undergraduate students of Chulalongkorn University in different fields of study obtained their average scores of the creative thinking, the fluency, the originality, and the flexibility differing significantly from one another at the .05 significance level. To elaborate, firstly, the students of the Biological Science field had a higher average creative thinking score than those of the Humanities, Social Science, and Physical Science and Technology fields. Secondly, the Biological Science students had a higher average fluency score than the students of the other three fields of study. Thirdly, the Biological Science students had a higher average originality score than the Humanities students. And fourthly, the Biological Science students had the highest mean of the flexibility score, when compared with those of the other fields of study. 3. The achievement motive and personality were the factors affecting the creative thinking of undergraduate students of Chulalongkorn University.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11262
ISBN: 9741432615
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tippawan_pan.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.