Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11367
Title: พฤติกรรมของคนขับรถมินิบัสกับปัญหาจราจรในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The behavior of minibus drivers and traffic problems in Bangkok Metropolis
Authors: วาสนา สร้อยน้อย
Email: Ngampit.S@Chula.ac.th
Advisors: งามพิศ สัตย์สงวน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: คนขับรถประจำทาง
พฤติกรรมเบี่ยงเบน
พฤติกรรมมนุษย์
กฎจราจร
จราจร -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาพฤติกรรมของคนขับรถมินิบัสว่า ผลกระทบทำให้เกิดปัญหาจราจรมากน้อยเพียงใด ลำดับความสำคัญของพฤติกรรมของคนขับรถมินิบัส ที่มีผลทำให้เกิดปัญหาจราจร ตลอดจนปัจจัยทางสังคมและเศรษฐกิจ ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมดังกล่าว โดยทำการศึกษาเฉพาะผู้ขับขี่รถมินิบัสในเขตกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเก็บข้อมูลคือ แบบสอบถาม การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม ผลการศึกษาพบว่าพฤติกรรมของคนขับรถมินิบัส ที่มีผลกระทบทำให้เกิดปัญหาการจราจรเรียงตามลำดับความสำคัญดังนี้ ลำดับที่ 1. พฤติกรรมการขับรถแซงในที่คับขัน มีค่าเฉลี่ย 1.68 ลำดับที่ 2. พฤติกรรมการขับรถประมาทและหวาดเสียว มีค่าเฉลี่ย 1.58 ลำดับที่ 3. พฤติกรรมการขับรถฝ่าฝืนสัญญาณไฟจราจร มีค่าเฉลี่ย 1.56 ลำดับที่ 4. พฤติกรรมการจอดรถรอผู้โดยสารที่ป้ายนาน มีค่าเฉลี่ย 1.42 ลำดับที่ 5. พฤติกรรมการจอดรถในที่ห้ามจอด มีค่าเฉลี่ย 1.34
Other Abstract: Studies the impact of the behavior of minibus drivers to traffic problem in Bangkok Metropolis. Priority of the drivers behavior and the social and economics factors related to behavior effected traffic problems were included in the finding. The research method used in this study were questionnaire, in-depth interview, and non-participant observation. The finding of behaviors greatly effected traffic problems according to hypotheses were as follows: 1. The behavior to overtake in the restricted zone, mean index score for variable in this group was equal to 1.68 2. The reckless driving behavior, mean index score for variable in this group was equal to 1.58 3. The behavior to drive violated traffic signal, mean index score for variables in this group was equal to 1.56 4. The behavior to park and waiting for customers for a long time, mean index score for variable in this group was equal to 1.42 5. The behavior to park in no parking area, mean index score for variable in this group was equal to 1.34.
Description: วิทยานิพนธ์ (มน.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: มานุษยวิทยามหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มานุษยวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11367
ISBN: 9746366335
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wassana_So_front.pdf775.18 kBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch1.pdf755.13 kBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch2.pdf958.28 kBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch3.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch4.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch5.pdf977.15 kBAdobe PDFView/Open
wassana_So_ch6.pdf699.05 kBAdobe PDFView/Open
wassana_So_back.pdf803.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.