Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11378
Title: การเปิดรับ ทัศนคติ และพฤติกรรมการซื้อของกลุ่มวัยทำงานตอนต้น ที่มีต่อการตลาดทางตรง
Other Titles: Exposure, attitude and purchasing behavior among early working-aged group on direct marketing
Authors: ศิรินทร์ ซึ้งสุนทร
Advisors: รัตยา โตควณิชย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Rataya.T@chula.ac.th
Subjects: การตลาดโดยตรง
การเปิดรับสื่อมวลชน
การซื้อสินค้า
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาการเปิดรับ ทัศนคติ และพฤติกรรมการซื้อของกลุ่มวัยทำงานตอนต้น ที่มีต่อการตลาดทางตรง ได้แก่ โฆษณาขายตรงทางไปรษณีย์ การเสนอขายสินค้า/บริการทางโทรศัพท์ โฆษณาขายตรงทางโทรทัศน์ โฆษณาขายตรงทางหนังสือพิมพ์ โฆษณาขายตรงทางนิตยสาร และโฆษณาขายตรงทางอินเตอร์เน็ต ระเบียบวิธีวิจัยที่ใช้ในการศึกษาคือ การวิจัยเชิงสำรวจ โดยการใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาคือ กลุ่มวัยทำงานตอนต้น ที่อาศัยในเขตกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน การวิเคราะห์ข้อมูลเพื่ออธิบายผลใช้การหาค่าร้อยละ และค่าเฉลี่ย ทดสอบสมมติฐานโดยใช้การวิเคราะห์ เพื่อหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์เพื่อหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุ ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มคนวัยทำงานตอนต้นส่วนใหญ่มีการเปิดรับการตลาดทางตรงในระดับปานกลาง มีทัศนคติเป็นกลางต่อการตลาดทางตรง และมีพฤติกรรมการซื้อผ่านการตลาดทางตรงในระดับต่ำ 2. การเปิดรับการตลาดทางตรงกับทัศนคติที่มีต่อการตลาดทางตรง ของกลุ่มวัยทำงานตอนต้น มีความสัมพันธ์กัน 3. การเปิดรับการตลาดทางตรง กับพฤติกรรมการซื้อที่มีต่อการตลาดทางตรง ของกลุ่มวัยทำงานตอนต้นมีความสัมพันธ์กัน 4. ทัศนคติที่มีต่อการตลาดทางตรง กับพฤติกรรมการซื้อที่มีต่อการตลาดทางตรงของกลุ่มวัยทำงานตอนต้น มีความสัมพันธ์กัน 5. ทัศนคติที่มีต่อการตลาดทางตรงของกลุ่มวัยทำงานตอนต้น สามารถอธิบายพฤติกรรมการซื้อที่มีต่อการตลาดทางตรงได้ร้อยละ 16 และการเปิดรับการตลาดทางตรงสามารถเพิ่มจากทัศนคติได้อีกร้อยละ 2
Other Abstract: To study exposure, attitude and purchasing behavior among early working-aged group on direct marketing i.e. direct mail, out-bound telemarketing, direct-response TV ad, direct-response newspaper ad, direct-response magazine ad and internet ad. The survey research used questionnaire to collect data from a total of 400 early-working aged respondents. Percentage, mean, Pearson's Product Moment Correlation Coefficient and Multiple Correlation were used to analyze data through SPSS WINDOW. Results of research are as follow: 1. Early working-aged was exposed to derect marketing at a medium level and their attitude towards direct marketing was neutral. In addition, their purchasing behavior through direct marketing was at low level. 2. There was a positive correlation between direct marketing exposure and direct marketing attitude among early working-aged group. 3. There was a positive correlation between direct marketing exposure and direct marketing purchasing behavior among early working-aged group. 4. There was a positive correlation between direct marketing attitude and direct marketing purchasing behavior among early working-aged group. 5. Attitude towards direct marketing among early working-aged group explained 16 percent of direct marketing purchasing behavior and direct marketing exposure explained 2 more percent of direct marketing purchasing behavior.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การโฆษณา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11378
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.341
ISBN: 9743347755
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.341
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirin_Se_front.pdf869.89 kBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_ch1.pdf841.88 kBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_ch2.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_ch3.pdf858.47 kBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_ch4.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_ch5.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Sirin_Se_back.pdf908.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.