Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12013
Title: | การพัฒนาหลักสูตร กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในชุมชนเมือง กรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | The curriculum development of life experiences area for prathom suksa six students in urban area, Bangkok Metropolis |
Authors: | จันทร์เพ็ญ ไพบูลย์ |
Advisors: | วารี ถิระจิตร |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | หลักสูตร การวางแผนหลักสูตร กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต -- หลักสูตร การศึกษาขั้นประถม -- ไทย -- หลักสูตร |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาหลักสูตรกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต หน่วยที่ 2 ชีวิตในบ้าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ให้สอดคล้องกับสภาพของชุมชนเมืองในกรุงเทพมหานคร มีวิธีดำเนินการวิจัย 6 ขั้นตอนต่อเนื่องกันคือ 1) การศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐาน 2) การยกร่างหลักสูตร 3) การเลือกเนื้อหาและวิธีสอน 4) การทดลองใช้หลักสูตร 5) การประเมินผลหลักสูตร 6) การแก้ไขปรับปรุงหลักสูตร ผลการวิจัยพบว่า 1. หลักสูตร และเอกสารประกอบหลักสูตรกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในชุมชนเมืองกรุงเทพมหานคร ที่พัฒนาขึ้นนั้น อยู่ในระดับที่เหมาะสมที่สามารถนำไปใช้สอนได้ 2. ผลจากการทดลองใช้หลักสูตร ปรากฏว่า หลังการทดลองใช้หลักสูตรผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และผลการประเมินตนเอง สูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และมีค่าคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่า ร้อยละ 60 ทุกคน 3. ผลการประเมินความคิดเป็นของนักเรียนกลุ่มทดลองใช้หลักสูตร เกี่ยวกับเนื้อหากิจกรรมการเรียนการสอน การใช้สื่อและอุปกรณ์พบว่า มีความน่าสนใจอยู่ในระดับมาก |
Other Abstract: | The purpose of this study was to develop Life experiences area curriculum concerning home life, unit 2, for prathom suksa six students which is in congruent with Bangkok Metropolis urban area conditions. The study was conducted in six steps sequentially : 1) Basic data study and analysis 2) Curriculum planning 3) Content and method selection 4) Curriculum try-out 5) Curriculum evaluation and 6) Curriculum revision. The results were as follow : 1. The curriculum document and curriculum guide for teaching and learning life experiences area for prathom suksa six students in Bangkok Metropolis urban area obtained are at the appropriate level for teaching. 2. After using the designed curriculum, the post-test achievement scores and self-assertment scores of the experimental group were significantly higher than the pre-test scores at the higher than 60 percent. 3. The appraised results of the experimental students' opinions on contents, teaching and learning activities and materials were also at the high level of interest. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12013 |
ISBN: | 9746355708 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chanphen_Pa_front.pdf | 774.6 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_ch1.pdf | 837.52 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_ch2.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_ch3.pdf | 844.67 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_ch4.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_ch5.pdf | 889.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chanphen_Pa_back.pdf | 1.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.