Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12632
Title: ระบบจัดเส้นทางการขนส่ง : กรณีศึกษา การขนส่งเฟอร์นิเจอร์ประเภทถอดประกอบ
Other Titles: A transportation routing system : a case study of transporting knock-down furniture
Authors: นฤภร กาญจนรัตน์
Advisors: มานพ เรี่ยวเดชะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: manop@eng.chula.ac.th
Subjects: บริการจัดส่งสินค้า
เครื่องเรือน -- การขนส่ง
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: พัฒนาระบบจัดเส้นทางการขนส่งสินค้ารายวัน ของผู้ผลิตเฟอร์นิเจอร์ชนิดถอดแยกชิ้นได้ เพื่อให้ประหยัดค่าใช้จ่ายการขนส่งจากคลังสินค้ากลาง ในจังหวัดนนทบุรีไปยังลูกค้ารายต่างๆ ในเขตภูมิภาค งานวิจัยเริ่มจากการศึกษาขั้นตอนการขนส่งสินค้า และวิธีการจัดเส้นทางการขนส่งในปัจจุบัน ศึกษางานวิจัยที่เกี่ยวข้องและทฤษฎีที่จะนำมาใช้ แล้วได้คัดเลือกวิธีการ The saving algorithm ของ Clarke และ Wright ซึ่งเป็นวิธีการจัดเส้นทางเพื่อให้ได้ระยะทางที่ประหยัดที่สุด เป็นแนวทางการจัดเส้นทางเดินรถ การจัดเส้นทางได้เลือกใช้วิธีการจัดระยะทางการขนส่ง ให้สั้นที่สุดในการประหยัดค่าใช้จ่าย เนื่องจากค่าขนส่งจะแปรผันโดยตรงกับระยะทาง ซึ่งเป็นค่าใช้จ่ายแปรผันเกือบทั้งหมดของค่าขนส่ง จากนั้นระบบคอมพิวเตอร์ซึ่งประกอบด้วยระบบฐานข้อมูล ที่เกี่ยวข้องกับการจัดเส้นทางและโปรแกรมการจัดเส้นทางเดินรถ ได้ถูกพัฒนาขึ้นเพื่อสนับสนุนการทำงาน และได้มีการทดสอบการทำงานของระบบที่พัฒนาได้ โดยใช้ข้อมูลการส่งสินค้าให้ลูกค้าในอดีต และแก้ไขปรับปรุงระบบที่พัฒนาให้สามารถทำงานได้ เหมือนสภาพการทำงานจริง จากการทดสอบพบว่า ระยะทางการจัดเส้นทางจากระบบที่พัฒนามีความใกล้เคียงกับ การจัดเส้นทางเดินรถด้วยวิธีการเดิมของบริษัทตัวอย่าง ระบบที่พัฒนาขึ้นสามารถทำงานได้รวดเร็วกว่า วิธีการเดิมคือลดการทำงานด้วยพนักงานผู้ชำนาญงาน 4 คน ซึ่งใช้เวลาคนละ 3 ชั่วโมง/วัน ในการจัดเส้นทางเป็น 15 นาที/วัน ด้วยพนักงานเพียง 1 คน ดังนั้นระบบที่พัฒนาขึ้นจึงมีผลงานใกล้เคียงกับระบบเดิม แต่มีประสิทธิภาพสูงกว่ามาก
Other Abstract: To develop a daily transportation routing system for a knock-down furniture company to save transportation cost from its central depot in Nonthaburi to clients other provinces. The research starts first by studying the present shipping processes and delivery route assignments. Theories and researches concerning vehicle routing are studied. The saving algorithm by Clarke and Wright which tries to minimize the traveled distance is selected to determine the proposed routs. Minimization of transportation cost is done by minimizing total travelling distance because transportation cost directly varies with the distance traveled, which covers most of the variable cost of transportation. A computer system that consists of a database and a vehicle routing program is developed to support the routing process. This system is tested by using historical shipping data and is fine-tuned to suit real working condition. The system tests find that the total travelling distance that is obtained from the developed system is very close to that from the present approach. However, the new system works quicker. It reduces the use of four skilled routers who spend three hours to determine the daily routes to only one operator who has to spend 15 minutes for the task. Therefore, the new system is as effective as the present one but much more efficient.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12632
ISBN: 9743338454
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naruporn_Ka_front.pdf622.91 kBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch1.pdf324.27 kBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch2.pdf591.66 kBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch3.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch4.pdf799.15 kBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch5.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_ch6.pdf333.81 kBAdobe PDFView/Open
Naruporn_Ka_back.pdf6.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.