Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1308
Title: | การพัฒนาเทคนิคการออกแบบโทโปโลยีของเครือข่าย WDM ที่สามารถป้องกันการเสียหายของหนึ่งข่ายเชื่อมโยง |
Other Titles: | Development of techniques for topologial design of WDM networks with single link failure protetion |
Authors: | สถิตพงศ์ พุทธิประเสริฐ, 2522- |
Advisors: | ลัญฉกร วุฒิสิทธิกุลกิจ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | wlunchak@chula.ac.th |
Subjects: | การมัลติเพลกซ์แบบแบ่งความยาวคลื่น เครือข่ายคอมพิวเตอร์ โทโพโลยี |
Issue Date: | 2545 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาปัญหาการออกแบบโทโปโลยี การจัดสรรเส้นทาง และการจัดสรรความยาวคลื่นสำหรับเครือข่าย WDM ที่สามารถป้องกันการเสียหายของหนึ่งข่ายเชื่อมโยงได้ วิธีการป้องกันการเสียหายของข่ายเชื่อมโยงที่พิจารณามีด้วยกันหลายวิธี โดยอาศัยหลักการของการจัดสรรเส้นทางใหม่แบบ path restoration และ link restoration วัตถุประสงค์หลักในการออกแบบคือเพื่อลดต้นทุนของเครือข่ายให้ต่ำที่สุด ซึ่งรวมทั้งต้นทุนของข่ายเชื่อมโยงและเส้นใยแก้วนำแสง ในขณะที่ต้องสามารถรองรับทราฟฟิกและฟื้นคืนจากสภาวะที่มีการเสียหายได้ วิธีการออกแบบจะทำผ่านทางแบบจำลองทางคณิตศาสตร์โดยใช้เทคนิค ILP เพื่อให้สามารถรับประกันได้ว่าเป็นผลการออกแบบที่ดีที่สุด ประเด็นหลักของงานวิจัยนี้คือปัญหาทั้งหมดในกระบวนการออกแบบ ได้ถูกพิจารณาไปพร้อมกันเพื่อให้ได้ผลเฉลยจากการออกแบบที่มีประสิทธิภาพ แต่อย่างไรก็ตามวิธีการนี้เป็นสาเหตุให้ความซับซ้อนของปัญหาเพิ่มขึ้นอย่างมาก จึงทำให้ต้องการเวลาในการคำนวณหาผลเฉลยมากเกินความเหมาะสม แม้ว่าเป็นเครือข่ายขนาดเล็ก ดังนั้นฮิวริสติกอัลกอริทึมจึงได้ถูกนำเสนอ และนำมาประยุกต์ใช้กับเครือข่ายที่มีขนาดใหญ่ขึ้น จากผลการทดลองของเครือข่ายตัวอย่างพบว่า ต้นทุนของผลเฉลยที่ได้ขึ้นอยู่กับวิธีการป้องกันการเสียหาย จำนวนความยาวคลื่น และความสามารถในการแปลงผันความยาวคลื่น โดยทั่วไปแล้ววิธีการป้องกันการเสียหายที่อาศัยหลักการของ path restoration ต้องการต้นทุนต่ำกว่าวิธี link restoration เป็นที่ชัดเจนว่าการเพิ่มจำนวนความยาวคลื่น สามารถช่วยลดจำนวนเส้นใยแก้วนำแสงลงได้ อย่างไรก็ตามถึงกระนั้นการแปลงผันความยาวคลื่น ไม่จำเป็นว่าจะมีผลในการช่วยให้ประหยัดต้นทุนได้ สิ่งที่น่าสนใจประการสุดท้ายคือโทโปโลยีและค่า connectivity ของระบบที่แตกต่างกัน เช่น วิธีการป้องกันการเสียหาย จำนวนความยาวคลื่น และความสามารถในการแปลงผันความยาวคลื่น สามารถเปลี่ยนแปลงไปได้อย่างหลากหลาย |
Other Abstract: | To study the problems of physical topological design, routing, and wavelength assignment for wavelength division multiplexing (WDM) networks with full protection against all single link failures. Several distinct protection schemes based on path and link restorations are investigated. The main objective of this design is to minimize the overall network costs which include both link and fiber costs, while satisfying the traffic requirement and providing complete recovery from failures. The design approach taken in this study is through mathematical formulation using the integer linear programming (ILP) technique in order to ensure the optimality of the resulting design. A key aspect of this research work is that all problems encountered in the design process are considered simultaneously in order to achieve globally efficient design solution. However, this approach causes dramatically increase in problem complexity, leading to excessive computation time requirement even with a small network. As a result, some heuristic algorithms are also proposed and applied to larger sizes of networks. Based on the results of some sample network problems, it is found that the resulting cost depends on protection schemes, the number of wavelengths and wavelength conversion capability. In general, protection schemes based on path restoration are more cost-effective than those based on link restoration. It is also clear that increasing the number of wavelengths can help reduce the total number of fibers. Nonetheless, the existence of wavelength conversion does not necessarily result in the overall cost savings. Finally, it is interesting to mention that the resulting topology and its connectivity of different system scenarios, i.e. protection schemes, number of wavelength and wavelength conversion capability, can vary significantly. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมไฟฟ้า |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1308 |
ISBN: | 9741717539 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sathitpong.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.