Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14177
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | พรรัตน์ ดำรุง | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์ | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.date.accessioned | 2010-12-18T07:30:40Z | - |
dc.date.available | 2010-12-18T07:30:40Z | - |
dc.date.issued | 2544 | - |
dc.identifier.citation | วารสารอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 30,2(ก.ค.-ธ.ค. 2544),62-78 | en |
dc.identifier.issn | 0125-4820 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14177 | - |
dc.description.abstract | บทความวิจัยนี้ต้องการนำเสนอแนวคิดในการอนุรักษ์งานศิลปะการละครแบบขนบนิยม โดยมุ่งนำเสนอแนวคิดของการพัฒนา ปรับเปลี่ยนสาระ รูปแบบ และวิธีการแสดงเพื่อให้งานศิลปะการละครนั้นคงอยู่อย่างมีชีวิต ดำรงไว้ซึ่งความหมายและความงามทางศิลปะ อันเป็นที่ยอมรับของผู้ชมร่วมสมัย ในบทความวิจัยนี้มุ่งเน้นไปที่ละครรำชาวบ้าน โดยจะยกเป็นตัวอย่างให้เห็นถึงวิธีการที่ศิลปินชาวบ้านจัดกระบวนการพัฒนาปรับงานของตนเพื่อให้สามารถคงอยู่รอดมาตลอด 2 ศตวรรษนี้ และอิทธิพลของละครรำชาวบ้านที่ยังคงครอบงำรสนิยมในการเสพมหรสพของคนไทย จึงสามารถมองเห็นได้ว่า สาระ ความสุกสนานอันเป็นหัวใจของมหรสพชาวบ้านนั้น ส่งต่อไปถึงงานละครร่วมสมัยได้แก่ ละครเวที และละครโทรทัศน์ | en |
dc.description.abstractalternative | This article suggests a new approach to preserving traditional theatre by focusing on a way to develop the message, form, and style of presentation in order for it to survive as it has been, while still ensuring that it remain meaningful and artful for today’s audiences. By using Lakorn Chaoban (Folk dance drama) as an example, the article explores how its ordinary artists developed their work in ways that permitted their art to survive for the last two centuries. Lakorn Chaoban (Folk dance drama) still influences the perceptions and expectations of audiences of popular Thai entertainment by helping us appreciate the message and to enjoy the performance. This is the heart of Thailand’s entertainment that remains part of contemporary performance in such areas as modern stage theatre and television soap operas. | en |
dc.description.sponsorship | บทความนี้เป็นผลสรุปจากงานวิจัยรื่อง การแสดงพื้นบ้านภาคกลาง : การปรับปรนในชีวิตไทยสมัยใหม่ โดย สุกัญญา ภัทราชัย, พรรัตน์ ดำรุง และชัชวาล วงษ์ประเสริฐ เสนอต่อ สถาบันไทยศึกษา จุฬาฯ 2540 | en |
dc.format.extent | 1684111 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ละคร -- ไทย | en |
dc.subject | ละครรำ | en |
dc.title | การพัฒนาละครแบบขนบนิยม : กรณีศึกษาจากงานละครชาวบ้าน | en |
dc.title.alternative | The modernization of traditional theatre : a case study in thai folk dance drama | en |
dc.type | Article | es |
dc.email.author | Pornrat.D@Chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Arts - Journal Articles |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pornrat_Theatre.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.