Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15718
Title: ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการเลือกชมภาพยนตร์แอนิเมชันไทยเรื่อง "ก้านกล้วย 2"
Other Titles: Factors related to the decision to view Thai animated film "Khankluay 2"
Authors: กรภัทร์ จิตต์จำนงค์
Advisors: จีรบุณย์ ทัศนบรรจง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาพยนตร์การ์ตูน -- ไทย
ผู้ชมภาพยนตร์
พฤติกรรมผู้บริโภค
ความพอใจ
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเชิงสำรวจนี้ มีวัตถุประสงค์การศึกษา (1) เพื่อทราบถึงปัจจัยในการตัดสินใจเลือกชมภาพยนตร์เรื่อง “ก้านกล้วย 2” ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เพื่อทราบความพึงพอใจที่มีต่อภาพยนตร์เรื่อง “ก้านกล้วย 2” ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากผู้ชมภาพยนตร์เรื่อง “ก้านกล้วย 2” จำนวน 400 คน จากโรงภาพยนตร์ 10 ย่าน ในเขตกรุงเทพมหานคร วิเคราะห์ข้อมูลจากค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย T-test, One-way ANOVA, Post Hoc ประมวลผลโดยใช้โปรแกรม SPSS/PC ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มผู้ชมภาพยนตร์ส่วนใหญ่เป็น นักเรียน นิสิต นักศึกษา ที่มีอายุต่ำกว่า 18 ปี และส่วนใหญ่ยังไม่มีรายได้ ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการเลือกชมภาพยนตร์ในแต่ละด้าน มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกชมภาพยนตร์ของผู้ชมมาก ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการชมภาพยนตร์มากที่สุด อันดับแรก ได้แก่ ความน่ารักและความสวยงามของตัวละคร อันดับที่ 2 ได้แก่ ความสนุกสนานจากภาพยนตร์เรื่อง “ก้านกล้วย” และอันดับที่ 3 ได้แก่ เทคนิคการสร้างภาพพิเศษในภาพยนตร์ ส่วนความพึงพอใจของกลุ่มผู้ชมภาพยนตร์หลังจากที่ชมภาพยนตร์เรื่อง “ก้านกล้วย 2” พบว่า มีความพึงพอใจต่อภาพยนตร์เรื่องนี้มาก โดยผู้ชมมีความพึงพอใจต่อความน่ารักและความสวยงามของตัวละครมากที่สุด รองลงมาได้แก่ ความคิดสร้างสรรค์ในการสร้างภาพพิเศษ อันดับที่ 3 คือ ความสวยงามของเทคนิคการสร้างภาพพิเศษ จากลักษณะทางประชากรที่แตกต่างกันส่งผลให้ความพึงพอใจของผู้ชมแตกต่างกันตามไปด้วย.
Other Abstract: This survey-type research aims to examine: (1) the factors related to the decision to view the film “Khankluay 2” of viewers in Bangkok Metropolis (2) their satisfaction from viewing the film. The research is conducted through the use of questionnaires to collect data from 400 viewers of “Khankluay 2” in cinemas in 10 areas in Bangkok Metropolis. The data are analyzed in terms of Percentage, Mean, T-test, One-way ANOVA, Post Hoc and assessed by the application of the SPSS/PC program. The findings of the research are as follows. The majority of the viewers are pupils and students under the age of 18, and most of them have not earned an income. Factors related to their decision to view the film influence their decision a great deal. The first influential factor is based on the loveliness and beauty of the characters. The second is the entertainment they receive from viewing the film. And, the third is related to the creation of visual effects in the film. In terms of the satisfaction of the viewers after seeing the film, it is found that they enjoyed the film a great deal and their satisfaction came, the most, from the loveliness and beauty of the character. Ranked second was the creativity in the visual effects and third was the spectacle resulted from the creation of visual effects. The difference in the demographics of the population yields different results in the viewers’ satisfaction.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การภาพยนตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15718
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.1312
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.1312
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Korapat_ji.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.