Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15909
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ไพฑูรย์ วิบูลชุติกุล | - |
dc.contributor.author | เสาวนีย์ บุญประดับ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะเศรษฐศาสตร์ | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.coverage.spatial | จีน | - |
dc.date.accessioned | 2011-09-21T11:27:17Z | - |
dc.date.available | 2011-09-21T11:27:17Z | - |
dc.date.issued | 2552 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15909 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 | en |
dc.description.abstract | การศึกษาวิเคราะห์ผลกระทบของการขยายตัวของการส่งออกสินค้าของประเทศจีนต่อการส่งออกของประเทศไทย สินค้าจำแนกตามระบบ SITC รหัส 3 หลัก และแบ่งออกเป็น 9 กลุ่มตามเทคนิคการผลิต การวิเคราะห์ประกอบด้วยสองส่วน ส่วนแรกศึกษาความสามารถในการแข่งขันของสินค้าส่งออกของประเทศไทย เมื่อเปรียบเทียบกับประเทศจีนโดยใช้วิธีแบบจำลองส่วนแบ่งตลาดคงที่ และแบ่งออกเป็น 3 ช่วงเวลาย่อย ได้แก่ ช่วงก่อนวิกฤติเศรษฐกิจในปี พ.ศ. 2535-2540 ช่วงวิกฤติเศรษฐกิจและระยะแรกของการฟื้นตัวในปี พ.ศ. 2540-2545 และช่วงภายหลังการฟื้นตัวในปี พ.ศ. 2540-2545 และช่วงภายหลังการฟื้นตัวในปี พ.ศ. 2545-2550 ส่วนที่สองศึกษาผลกระทบของการเปลี่ยนแปลงส่วนแบ่งตลาดของประเทศจีนต่อการขยายตัวของการส่งออกของประเทศไทย โดยใช้วิธี Panel data analysis ในช่วงปี พ.ศ. 2535-2550 ผลการศึกษาในส่วนแรกพบว่า ในทุกช่วงเวลาย่อยการส่งออกของไทยในเกือบทุกกลุ่มสินค้าอาศัยการขยายตัวของตลาดโลกเป็นหลัก สินค้าส่วนใหญ่สูญเสียความสามารถในการแข่งขันให้แก่ประเทศจีน ยกเว้นกลุ่มสินค้าอุตสาหกรรมยานยนต์ เคมีภัณฑ์และผลิตภัณฑ์โลหะพื้นฐาน ผลการศึกษาในส่วนที่สองพบว่า กลุ่มสินค้าที่การเพิ่มขึ้นของส่วนแบ่งตลาดของประเทศจีนในตลาดโลก กระทบต่ออัตราการขยายตัวของการส่งออกของไทย คือกลุ่มสินค้าปฐมภูมิ สินค้าทรัพยากรพื้นฐาน สินค้าที่ผลิตโดยใช้แรงงานมากและใช้เทคโนโลยีระดับต่ำ อย่างไรก็ตาม การส่งออกของไทยสามารถขยายตัวควบคู่ไปกับการส่งออกของประเทศจีนในกลุ่มสินค้าอุตสาหกรรมเกษตร ยานยนต์ และผลิตภัณฑ์ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ จากผลการศึกษาทั้งสองส่วนสรุปได้ว่า หากไทยไม่เพิ่มระดับความสามารถในการแข่งขันการส่งออกของไทยจะเสียเปรียบประเทศจีนเพิ่มมากขึ้น | en |
dc.description.abstractalternative | The study analyzes the impact of China’s export growth on Thailand’s export by separating the products which are disaggregated by 3-digit SITC, into 9 groups based on the production technology. The analysis consists of two parts. The first part compares Thailand’s export competitiveness with China’s export using the constant market share model (CMS). The study is divided into 3 sub-periods namely, before Thailand’s economic crisis in 1992 to 1997, the recovery period of 1997 to 2002, and the most recent from period of 2002 to 2007. The second part examines the effect of the increased market share of China’s export in the world market on Thailand’s exports using panel data during 1992 to 2007. The study results in the first part show that in all sub-periods Thailand’s export growth relied on the expansion of the world market. Thailand lost the export competitiveness to China in almost all product groups except for automotive products, chemical and besic metal products. The findings in the second part indicate that an increase in China’s export market share on the world market clearly adversely affected Thailand’s exports in the following product groups: primary products, resource-based products, labor-intensive products, low-tech manufactured products, and chemical and besic metal products. However, Thailand’s export were able to grow along with China’s in the product groups of agro-based manufactured products, automotive products, engineering products, and electronic and electrical products. Both parts conclude that unless Thailand improved its competitiveness, its exports would be at a greater disadvantage compared to the Chinese exports. | en |
dc.format.extent | 2147041 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.813 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การแข่งขันทางการค้า -- ไทย | en |
dc.subject | สินค้าออก -- ไทย | en |
dc.subject | สินค้าออก -- จีน | en |
dc.title | ความสามารถในการแข่งขันของสินค้าส่งออกของประเทศไทย เมื่อเปรียบเทียบกับประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีน | en |
dc.title.alternative | Thailand's export competitiveness relative to China | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | เศรษฐศาสตร์ | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Paitoon.W@Chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2009.813 | - |
Appears in Collections: | Econ - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Soavanee_Bu.pdf | 2.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.