Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16488
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศรินธร วิทยะสิรินันท์ | - |
dc.contributor.author | เฉลิมชัย พันธ์เลิศ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-01-11T06:51:30Z | - |
dc.date.available | 2012-01-11T06:51:30Z | - |
dc.date.issued | 2540 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16488 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 | en |
dc.description.abstract | พัฒนาโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นพื้นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ประชากรประกอบด้วยชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนบ้านหนองจาน กิ่งอำเภอหนองฮี จังหวัดร้อยเอ็ด ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2540 จำนวน 20 คน ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) เมื่อสิ้นสุดการทดลองใช้โปรแกรม นักเรียนมีระดับขั้นความสามารถในการเรียบเรียงเรื่องราว ความพึงพอใจในการอ่าน และความพึงพอใจในการเขียน สูงกว่าเมื่อเริ่มทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) เมื่อสิ้นสุดการทดลองใช้โปรแกรม นักเรียนร้อยละ 100 มีระดับขั้นความสามารถในการเรียบเรียงเรื่องราว ความพึงพอใจในการอ่าน และความพึงพอใจในการเขียนสูงกว่าเมื่อเริ่มทดลอง โปรแกรมที่พัฒนาขึ้นคือมวลประสบการณ์ที่จัดอยู่บนพื้นฐานการเรียนการสอน โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐาน มีลักษณะเป็นโปรแกรมการเรียนการสอนนอกเวลาเรียนปกติ จัดอยู่ในช่วงเวลา 14.30 น.-16.30 น. แผนละประมาณ 5 วัน คือวันจันทร์ถึงวันศุกร์ เป็นเวลา 6-8 สัปดาห์ สาระสำคัญของโปรแกรมประกอบด้วยความเชื่อพื้นฐาน แนวคิด วัตถุประสงค์ กลุ่มเป้าหมาย องค์ประกอบของโปรแกรมซึ่งได้แก่ วรรณกรรม กิจกรรมการเรียนการสอน บรรยากาศในการส่งเสริมการเรียนรู้ การประเมินผล และขั้นตอนการใช้โปรแกรม เอกสารและสื่อของโปรแกรม ได้แก่ 1) คู่มือโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 6 เล่ม 2) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน จำนวน 8 แผน และ 3) เครื่องมือประเมินผล คือ พอร์ตโฟลิโอ แบบประเมินและสรุประดับขั้นความสามารถทางภาษา ของนักเรียนเป็นรายบุคคลและแบบสรุปการประเมินระดับขั้นความสามารถทางภาษา ของนักเรียนในชั้นเรียน | en |
dc.description.abstractalternative | To develop a Thai language instruction program using literature-based Approach for prathom suksa one students. The subjects were twenty prathom suksa one students from Ban Nong-Jan school, King Amphoe Nong-Hee, Chagwat Roi Et, second semester, academic year 1997. The research results were as follows: 1) by the end of experiment, the students' levels of composing a story, reading satisfaction and writing satisfaction were higher significantly than the levels in the beginning of the experiment at the level .01; 2) by the end of the experiment, 100 percent of the students were in the higher levels of composing a story, reading satisfaction and writing satisfaction significantly than the levels in the beginning of the experiment. The revised program was instructional experiences provided based on literature-based approach as an afterschool program, between 2.30 p.m.-4.30 p.m. The 8 activities plans, each based on one story, were designed to be used for about 6-8 weeks, 5 days per week, The program consisted of assumption, theoretical approach, objective, target group, elements: literature, instructional activities, learning atmosphere and evaluation, and implementation process. The program materials included 1) a set of 6 program implementation manuals, 2) 8 activities plans, and 3) evaluation instruments: a student portfolio, an evaluation form on language ability of an individual student, and an evaluation form on language ability of the whole class | en |
dc.format.extent | 817677 bytes | - |
dc.format.extent | 847133 bytes | - |
dc.format.extent | 1180115 bytes | - |
dc.format.extent | 1152384 bytes | - |
dc.format.extent | 1470985 bytes | - |
dc.format.extent | 1021414 bytes | - |
dc.format.extent | 2203388 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ภาษา -- การศึกษาและการสอน | en |
dc.subject | ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) | en |
dc.subject | ภาษาไทย -- กิจกรรมการเรียนการสอน | en |
dc.title | การพัฒนาโปรแกรมการเรียนการสอนภาษาไทย โดยใช้วรรณกรรมเป็นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 | en |
dc.title.alternative | A development of a Thai language instruction program using literature-based approach for prathom suksa one students | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ประถมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Sarinthorn.v@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chalermchai_Pa_front.pdf | 798.51 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_ch1.pdf | 827.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_ch2.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_ch3.pdf | 1.13 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_ch4.pdf | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_ch5.pdf | 997.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chalermchai_Pa_back.pdf | 2.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.