Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16650
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Saksith Chalermpong | - |
dc.contributor.author | Veng Kheang Phun | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering | - |
dc.date.accessioned | 2012-02-04T04:51:14Z | - |
dc.date.available | 2012-02-04T04:51:14Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16650 | - |
dc.description | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2009 | en |
dc.description.abstract | Not unlike other airports around the world, Suvarnabhumi International Airport is also faced with complaints of noise generated by aircrafts approaching and taking off from the airport. The airport noise affects quality of lives of people who live and work in nearby areas as well as prices of properties in the areas. Since the airport operation began in 2006, property owners in the airport vicinities have protested and demanded for monetary compensation for their deteriorated quality of lives. The objective of this study is to examine the problem by assessing the discount in housing prices due to the impact of Suvarnabhumi Airport noise. A series of hedonic regression models of property values are developed and estimated based on a data set of 37,539 new house sale records transacted between 2002 and 2008. To test the hypotheses about the impact of the airport, the hedonic models contain two features that could quantify the magnitude of noise effects and the beneficial effects of transportation access improvements. The results confirm that there was no impact of airport noise on property prices before the opening of airport, but the impact became negative and significant after 2006. Specifically, there is on average a 25.9% discount in price of new properties located between NEF 35 and 40 contour lines and 9.53% discount for property located between NEF 30 and 35 contour lines. These estimates can be translated to a noise depreciation index (NDI) of 3.27% per dB, which is in the high range compared to NDI estimates in the previous studies of Europe and North America. | en |
dc.description.abstractalternative | ไม่แตกต่างจากท่าอากาศยานทั่วโลก ท่าอากาศยานสุวรรณภูมิก็ต้องเผชิญกับการร้องเรียนเกี่ยวกับเสียงรบกวนจากอากาศยานอย่างต่อเนื่อง ซึ่งเสียงจากท่าอากาศยานนี้ส่งผลกระทบต่อคุณภาพชีวิตของประชาชน ที่พักอาศัยหรือทำงานในบริเวณใกล้เคียง และส่งผลต่อมูลค่าของอสังหาริมทรัพย์ที่ตั้งอยู่ในบริเวณดังกล่าวด้วย โดยตั้งแต่เมื่อท่าอากาศยานสุวรรณภูมิเปิดให้บริการ ในปี พ.ศ. 2549 ได้ส่งผลให้เกิดการร้องเรียนและการเรียกร้องค่าชดเชยโดยเจ้าของอสังหาริมทรัพย์บริเวณรอบท่าอากาศยานเป็นจำนวนมาก ดังนั้นวิทยานิพนธ์ฉบับนี้จึงมีจุดประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัญหานี้ โดยการประเมินมูลค่าของอสังหาริมทรัพย์ที่ได้รับผลกระทบจากเสียงของท่าอากาศยาน และการพัฒนาแบบจำลองความถดถอยฮีโดนิคของมูลค่าอสังหาริมทรัพย์ โดยใช้ข้อมูลอาคารที่พักอาศัยที่สร้างขึ้นใหม่ ระหว่างปี พ.ศ. 2545 ถึง พ.ศ. 2551 จำนวน 37,539 ตัวอย่าง เพื่อทดสอบสมมุติฐานเกี่ยวกับผลกระทบในแง่ต่างๆ ของท่าอากาศยาน ในแบบจำลองจึงประกอบด้วยตัวแปรที่สะท้อนทั้งผลเชิงลบเนื่องจากเสียงรบกวนจากท่าอากาศยาน และผลเชิงบวกจากความสะดวกในการเข้าถึงระบบขนส่งที่เพิ่มขึ้น จากผลการศึกษาพบว่าไม่มีผลกระทบของเสียงจากท่าอากาศยานต่อมูลค่าอสังหาริมทรัพย์ ในช่วงก่อนการเปิดให้บริการของท่าอากาศยาน แต่ผลกระทบเริ่มแสดงให้เห็นอย่างชัดเจนหลังปี พ.ศ. 2549 ซึ่งผลการวิเคราะห์แสดงให้เห็นว่า บ้านพักอาศัยที่ตั้งอยู่ในเขตระดับเสียง NEF 35 ถึง 40 มีมูลค่าลดลงเฉลี่ย 25.9% ส่วนบ้านพักอาศัยที่ตั้งอยู่ในเขตระดับเสียง NEF 30 ถึง 35 มีมูลค่าลดลง 9.53% โดยผลดังกล่าวเมื่อแสดงในหน่วยของ Noise Depreciation Index (NDI) จะคิดเป็นมูลค่าลดลง 3.27% ต่อเดซิเบล ซึ่งเป็นค่าที่ค่อนข้างสูงเมื่อเปรียบเทียบกับค่า NDI ของงานวิจัยที่ผ่านมาทั้งในทวีปยุโรปและอเมริกาเหนือ | en |
dc.format.extent | 2209835 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | en | es |
dc.publisher | Chulalongkorn University | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.2077 | - |
dc.rights | Chulalongkorn University | en |
dc.subject | Suvarnabhumi (Airport : Bangkok, Thailand) | en |
dc.subject | Airport noise | en |
dc.subject | Airplanes -- Noise | en |
dc.subject | Real property | en |
dc.subject | Value | en |
dc.title | Airport noise impact on property values : case of Suvarnabhumi Airport | en |
dc.title.alternative | ผลกระทบของเสียงจากท่าอากาศยานต่อมูลค่าอสังหาริมทรัพย์ : กรณีศึกษาท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | Master of Engineering | es |
dc.degree.level | Master's Degree | es |
dc.degree.discipline | Civil Engineering | es |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | en |
dc.email.advisor | fcescp@eng.chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2009.2077 | - |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Veng Kheang Phun.pdf | 2.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.