Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16721
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณาณัฏฐ์ธัญ วงศ์บ้านดู่-
dc.contributor.authorวิไลพร หวังบุญชัย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์-
dc.date.accessioned2012-02-05T11:49:23Z-
dc.date.available2012-02-05T11:49:23Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16721-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552en
dc.description.abstractศึกษา (1) เนื้อหารายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ (2) วิธีการนำเสนอรายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ (3) การรับรู้เนื้อหาและวิธีการนำเสนอของผู้ชมที่มีต่อรายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ โดยใช้ทฤษฎีประโยชน์และความพึงพอใจของผู้รับสารเป็นกรอบในการวิเคราะห์การรับรู้ของผู้ชม แนวคิดเรื่องข่าวบันเทิงในการวิเคราะห์เนื้อหาและวิธีการนำเสนอรายการข่าวบันเทิงที่ผู้วิจัยศึกษาจาก รายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ช่องฟรีทีวีจำนวน 23 รายการ ช่วงวันที่ 1-30 เมษายน 2552 โดยใช้แบบสอบถามและสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกลุ่มผู้ชมตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง โดยคัดเลือกผู้ชมรายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ที่มีอายุระหว่าง 15-60 ปี จำนวน 40 คน ผลการวิจัยพบว่า (1) เนื้อหารายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์แบ่งออกเป็น 4 ประเภท คือ 1. เบื้องหลังละคร 2 ประชาสัมพันธ์รายการของสถานี 3. ศิลปวัฒนธรรมและดนตรี 4. ชีวิตดารา (2) วิธีการนำเสนอรายการข่าวบันเทิง แบ่งออกเป็น 3 วิธีคือ 1. ใช้พิธีกรเป็นหลักในการดำเนินรายการ แทรกด้วยผู้สื่อข่าว พร้อมด้วยกราฟฟิคและเสียงประกอบ 2. มีการใช้สกู๊ป การสัมภาษณ์ รายงานพิเศษ 3. ลักษณะการออกอากาศมีทั้งรายการที่รวมอยู่ในรายการข่าวและรายการที่ไม่รวมอยู่ในรายการข่าว (3) การรับรู้เนื้อหาและวิธีการนำเสนอของผู้ชมที่มีต่อรายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์ พบว่า ผู้ชมมีการรับรู้เนื้อหาและวิธีการนำเสนอแตกต่างกัน เนื่องมาจากปัจจัยด้านภูมิหลังทางเศรษฐกิจและการศึกษา ด้านพฤติกรรมการใช้สื่อ ด้านสภาวะทางสังคมและจิตใจ และด้านความชอบส่วนบุคคล เช่น รูปแบบรายการ พิธีกร โดยผู้ชมได้รับประโยชน์จากรายการข่าวบันเทิง 3 ด้านคือ 1. เพื่อความทันสมัยไม่ตกยุค 2. เพื่อสร้างความสัมพันธ์กับเพื่อนๆ และสมาชิกในครอบครัว 3. เพื่อแก้เหงาen
dc.description.abstractalternativeTo (1) examine contents of entertainment news on Thai television (2) study the presentation of entertainment news on Thai Television (3) study the audience’s perception of content and presentation of entertainment news on Thai television by using audience’s uses and gratification theory as conceptual framework for audience’s perception analyzing. The research, using entertainment news concepts, has studied in 23 major entertainment news programs on Thai free TV from April 1-30, 2009. Questionnaires test asking and depth interview, conducted to purposive selected target audiences who watch entertainment news, had revealed in 40 persons between 15 - 60 years by age. Major Study found that (1)Content of entertainment news on Thai television can divided into 4 categories; 1. Drama behind the scene contents 2. TV station’s program public relations contents 3. Music, arts and cultural events contents 4. Stars lifestyle contents (2) Methods of entertainment news presentation could defined in 3 ways; 1. By using master of ceremonies (mc) perform as a major host with reporters and composition of audio video graphics insertions 2. By using the news scoop; exclusive interview, special report, and news situation analysis 3. By using major news program tie-in and excluded major news program presentation. (3) The Factors control determining audience’s perception on content and presentation of entertainment news on Thai television found that the audience perceive differential content and presentation from the factors of economic and education background, media habits background, personal socio-mental mind background, and personal’s preference in master of ceremonies (mc) and program format. Audience benefits from news entertainment usage had found in 3 elements; 1. Self In-trend information update 2. Social Relations-talk with friend and family membership 3. Self-entertainment, time-using to relief loneliness.en
dc.format.extent2003028 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2009.588-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectผู้รับสารen
dc.subjectผู้ชมโทรทัศน์en
dc.subjectการเปิดรับข่าวสารen
dc.subjectข่าวโทรทัศน์en
dc.titleการรับรู้เนื้อหาและวิธีการนำเสนอของผู้ชมที่มีต่อรายการข่าวบันเทิงทางโทรทัศน์en
dc.title.alternativeAudience's perception of content and presentation of entertainment news on Thai televisionen
dc.typeThesises
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการสื่อสารมวลชนes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorNanatthun.W@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2009.588-
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wilaiporn_wa.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.