Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17411
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "คุณานุประโยคในภาษาอังกฤษ" สำหรับระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง |
Other Titles: | Construction of programmed lessons on "English adjective clauses" for the higher certificate of education level |
Authors: | พรวิไล อภิญกฤษดา |
Advisors: | พรรณินี สาคริก |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2518 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม เรื่อง “คุณานุประโยคในภาษาอังกฤษ” สำหรับระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาขั้นสูง และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน ร้อยละ 90/90 การวิจัยได้ดำเนินการเป็นขั้นๆ กล่าวคือ ตั้งจุดมุ่งหมายทั่วไปและจุดมุ่งหมายเชิงพฤติกรรมของบทเรียน แล้วสร้างแบบทดสอบให้ครอบคลุมเนื้อหาตามที่ตั้งจุดมุ่งหมายไว้ เพื่อนำไปทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม ขั้นต่อไปจึงสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม เรื่อง “คุณานุประโยคในภาษาอังกฤษ” และนำบทเรียนนั้นไปทดลองใช้กับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาขั้นสูงปีที่หนึ่ง วิทยาลัยครูจันทรเกษม การทดลองทำตามลำดับขั้น คือ ขั้นทดลองหนึ่งต่อหนึ่ง ขั้นทดลองกลุ่มเล็ก จำนวน 10 คน และขั้นทดลองภาคสนามจำนวน 100 คน ต่อจากนั้นก็นำผลการเรียนมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐานร้อยละ 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่าบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพ 97.03/90.50 เนื่องจากผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า นักศึกษาที่เรียนบทเรียนแบบโปรแกรม เรื่อง “คุณานุประโยคในภาษาอังกฤษ” มีความก้าวหน้าในการเรียนสูง (คะแนนความก้าวหน้าของนักศึกษาทั้งหมดเฉลี่ยร้อยละ 50.80) ดังนั้นผู้วิจัยใคร่ที่จะเสนอให้มีการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาภาษาอังกฤษให้เพิ่มมากขึ้น เพื่อจะได้เป็นประโยชน์ในการปรับปรุงการเรียนการสอนให้มีประสิทธิภาพดียิ่งขึ้น |
Other Abstract: | The purpose of this research was to construct a series of programmed lesson on "English Adjective Clauses" for the Higher Certificate of Education Level and to find out the effectiveness of these programmed lessons according to the 90/90 standard. Research procedures and activities were carried out in steps as follows: defining the general and behavioral objectives of the programmed lessons; constructing a test to meet the defined objectives to be used as the pre-test and the post-test; constructing the programmed lessons on "English Adjective Clauses"; trying out the programmed lessons with first-year students of the Higher Certificate of Education Level at Chandrakasem Teacher's College. The three steps in the experiment were one-to-one testing, testing small groups of ten students, and testing field groups of one hundred students; and determining the efficiency of the programmed lessons with the 90/90 standard. The application of the 90/90 standard showed that the efficiency of the constructed programmed lessons was 97.03/90.50. The result of this research showed that students who had studied the programmed lessons on "English Adjective Clauses" had improved considerably (The average increase from pre-test to post-test results was 50.80%). Therefore, we may infer that the teaching-learning process and general efficiency would improve if more programmed lessons in English were prepared. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17411 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pornwilai_Ap_front.pdf | 281.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_ch1.pdf | 367.21 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_ch2.pdf | 313.36 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_ch3.pdf | 301.07 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_ch4.pdf | 253.7 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_ch5.pdf | 249.05 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pornwilai_Ap_back.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.