Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17480
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณัฐนิภา คุปรัตน์
dc.contributor.authorนพมาศ วงศ์โสภา
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-03-07T14:41:36Z
dc.date.available2012-03-07T14:41:36Z
dc.date.issued2525
dc.identifier.isbn9745613037
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17480
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหารและครูที่ปฏิบัติการสอนเกี่ยวกับการพัฒนาบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษาในเขตการศึกษา 8 2. เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคของการพัฒนาบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา ในเขตการศึกษา 8 3. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารและครูที่ปฏิบัติการสอนเกี่ยวกับการพัฒนาบุคลากร ปัญหาและอุปสรรคของการพัฒนาบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา ในเขตการศึกษา 8 วิธีดำเนินการวิจัย ประชากรที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริหารและครูปฏิบัติการสอน ในโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดใหญ่ ในเขตการศึกษา 8 จำนวน 22 โรง โดยแบ่งเป็นผู้บริหาร จำนวน 103 คน และครูปฏิบัติการสอน 506 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบตรวจสอบแบบมาตราส่วนประมาณค่า ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเองและเป็นผู้เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยตนเองส่วนหนึ่ง ส่งทางไปรษณีย์ส่วนหนึ่ง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การคำนวณหาร้อยละค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย 1. องค์ประกอบที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติงานของครูที่เป็นปัญหาด้านความรู้ ด้านทักษะ ด้านทัศนคติและบุคลิกภาพ ผู้บริหารและครูปฏิบัติการสอน มีความเห็นสอดคล้องกันว่าเป็นปัญหาต่อครูในระดับน้อยทุกด้าน และไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ 2. ความคิดเห็นของผู้บริหารและครูปฏิบัติการสอนในการจัดกิจกรรมเพื่อพัฒนาครูด้านความรู้ ด้านทักษะ ด้านทัศนคติ และด้านบุคลิกภาพ มีความเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับความมีนัยสำคัญที่ 0.01 3. ปัญหาและอุปสรรคในการพัฒนาบุคลากร ผู้บริหารและบุคลากรมีความคิดเห็นว่า ปัญหาและอุปสรรคในการพัฒนาบุคลากรอยู่ในระดับน้อยเป็นส่วนใหญ่ และมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับความมีนัยสำคัญที่ 0.01 เกือบทั้งหมด ปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้นในการพัฒนาบุคลากร จากการศึกษาครั้งนี้พบว่า ส่วนใหญ่เกิดจากโรงเรียนไม่มีการประเมินผลกิจกรรมการพัฒนาครู-อาจารย์ ไม่ได้สำรวจปัญหาของครู - อาจารย์ เพื่อหาวิธีการพัฒนาที่เหมาะสมแก่ครู - อาจารย์และห้องสมุดโรงเรียนขาดแคลนหนังสือ วารสาร คู่มือทางการศึกษา สำหรับครู - อาจารย์
dc.description.abstractalternativeResearch Purpose 1. To study the opinions of administrators and teaching personnel concerning personnel development in secondary schools in education region eight. 2. To study problems and hindrances found in the personnel development within secondary schools in education region eight. 3. To compare administrators’ opinions with teaching personnel’s concerning personnel development in education region eight. Research Procedure The subjects were the administrators and teaching personnel from twenty two secondary schools in education region eight. They were divided into two groups of 103 of all the administrators and 508 teaching personnel who were simple randomly selected. Check-list and rating-scaled questionnaire was constructed by the researcher and used as instrument for data collection. Percentage, means, standard deviation, and t - test were utilized for data analysis. Findings 1. Both administrators and teaching personnel were congruent in their opinions involving four factors in teaching performance concluding: knowledge; skill, attitude and personalities. They viewed that those factors troubled them at a less degree and the opinions were not different at a level of statistically significance. 2. Administrators and teaching personnel were contrary in their opinions concerning activities hold to develop teaching personnel to be competent for their work with teaching knowledge, skill, attitude and personalities. The opinion differences were at 0.01 level of statistical significance. 3. Both administrators and teaching personnel viewed that problems and hindrances in personnel development were in less degree. The opinions of both groups were different at 0.01 level of statistical significance. Most of problems and hindrances found in personnel development were caused by lack of development program evaluation and lack of preliminary study of teachers’ problems and needs which was necessary as the major base lead to seeking for the proper way to develop teaching personnel. Another problem found was that many school libraries still lack of text book, education journal, educational manual and document for teaching personnel to add up their knowledge.
dc.format.extent381164 bytes
dc.format.extent485489 bytes
dc.format.extent1176031 bytes
dc.format.extent309687 bytes
dc.format.extent789957 bytes
dc.format.extent516640 bytes
dc.format.extent606114 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectครูen
dc.subjectการบริหารการศึกษาen
dc.subjectการบริหารงานบุคคลen
dc.titleความคิดเห็นของผู้บริหารและครูเกี่ยวกับการพัฒนาบุคลากร ในโรงเรียนมัธยมศึกษา ในเขตการศึกษา 8en
dc.title.alternativeOpinions of administrators and teachers concerning personnel development in secondary schools in education region eighten
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nappamat_Wo_front.pdf372.23 kBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_ch1.pdf474.11 kBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_ch2.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_ch3.pdf302.43 kBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_ch4.pdf771.44 kBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_ch5.pdf504.53 kBAdobe PDFView/Open
Nappamat_Wo_back.pdf591.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.