Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17797
Title: การสื่อสารผ่าน เว็บ 2.0 เพื่อส่งเสริมทุนสร้างสรรค์ใน http://www.exteen.com และ http://www.bloggang.com
Other Titles: Communicating through WEB 2.0 to support creative capital in http://www.exteen.com and http://www.bloggang.com
Authors: ธฤตวัน ไชยวสุ
Advisors: พิรงรอง รามสูต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Pirongrong.R@chula.ac.th
Subjects: เว็บ 2.0
สื่อสังคมออนไลน์
บล็อก
สื่อสังคมออนไลน์ -- แง่เศรษฐกิจ
การละเมิดทรัพย์สินทางปัญญา
Web 2.0
Social media
Blogs
Social media -- Economic aspects
Intellectual property infringement
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาลักษณะการสื่อสารผ่านเว็บ 2.0 เพื่อแสดงออกถึงทุนสร้างสรรค์ของผู้ประกอบการทางความคิดสร้างสรรค์ รวมทั้งศึกษาปัจจัยซึ่งส่งผลต่อความสำเร็จในการต่อยอดทุนสร้างสรรค์ผ่านการสื่อสารในเว็บ 2.0 และศึกษาการตระหนักถึงประเด็นเกี่ยวกับการละเมิดทรัพย์สินทางปัญญา ในการนำเสนอผลงานความคิดสร้างสรรค์บนเว็บไซต์ และแนวทางในการป้องกันการละเมิดทรัพย์สินทางปัญญาของผู้ประกอบการสร้างสรรค์ชาวไทย ที่สื่อสารผ่าน เว็บ 2.0โดยใช้วิธีการวิจัยแบบกรณีศึกษากึ่งชาติพรรณวรรณา และใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิจัยพบว่า การสื่อสารเพื่อแสดงออกของทุนสร้างสรรค์ผ่านเว็บ 2.0 ของผู้ประกอบการทางความคิดสร้างสรรค์ชาวไทย มีลักษณะการสื่อสารที่สำคัญที่สุด 3 ลักษณะคือ การประชาสัมพันธ์ทั้งในส่วนของข่าวสารและทุนสร้างสรรค์ การแสดงและจัดเก็บผลงาน และการแลกเปลี่ยนความคิดเห็น ทัศนคติ รวมถึงประสบการณ์ส่วนตัวกับผู้ใช้บล็อกคนอื่นๆ ทั้งนี้ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการต่อยอดทุนสร้างสรรค์นั้นมีอยู่ 2 ปัจจัยคือ ปัจจัยด้านเทคโนโลยีซึ่งมาจากคุณลักษณะพิเศษทางเทคโนโลยีของเว็บ 2.0 และ ปัจจัยด้านการสื่อสารแบบเครือข่ายชุมชนออนไลน์ชุมชนออนไลน์ ที่มาจากการแสดงความคิดเห็น การสนทนาผ่าน Chat box รวมถึงการประชาสัมพันธ์ทุนสร้างสรรค์ ในประเด็นเกี่ยวกับการละเมิดทรัพย์สินทางปัญญาในการนำเสนอผลงานความคิดสร้างสรรค์บนเว็บไซต์นั้น สรุปได้ว่า ผู้ประกอบการสร้างสรรค์ที่ศึกษาครึ่งหนึ่งมีการตระหนักถึงการใช้กฎหมายลิขสิทธิ์และสัญญาครีเอทีฟคอมมอนส์ ส่วนแนวทางการป้องกันการละเมิดทรัพย์สินทางปัญญา ผู้ประกอบการที่ศึกษาที่ใช้บล็อก Exteen ทั้งหมด มีการใช้อนุสัญญาครีเอทีฟคอมมอนส์ ส่วนผู้ประกอบการสร้างสรรค์ที่ใช้บล็อก Bloggang เลือกใช้การบอก credit
Other Abstract: This research has the following objectives: to study how Thai creative entrepreneurs communicate their creative capital through web 2.0; to study the factors that influence the success of creative capital development through web 2.0 communications; to study how Thai creative entrepreneurs realize the intellectual property infringement from websites and study how Thai creative entrepreneurs who communicate through web 2.0 prevent their creative capital from the infringers. Ethnography research and in-depth interview were used as a data collection method for the case studies. The research finds that Thai creative entrepreneurs have 3 main ways to communicate their creative capital through web 2.0; promoting their information and creative capital; displaying and storing their work and exchanging comments, attitudes and their experiences with other bloggers. Upon examination of these events, it becomes clear that there are 2 main factors that influence the success of creative capital development through web 2.0 communications; unique technological factors of web 2.0 and online community factor which comes from commenting, chatting from chat box and promoting the creative capital. In regards to the intellectual property infringement, half of the Thai creative entrepreneurs from the research realize that Copyright Law and Creative Commons can prevent the intellectual property infringement from websites. All of the Exteen’s.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วารสารสนเทศ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17797
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tritawan_ja.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.