Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17966
Title: การสร้างแบบฝึกทักษะวิชาภาษาไทยเรื่อง "การผันวรรณยุกต์" สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: A construction of the Thai language workbook on "tonal variation drills" for prathom suksa two students
Authors: กัญญา ปัญญสุทธิ์
Advisors: กิติยวดี บุญซื่อ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาไทย -- แบบเรียน
ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างแบบฝึกทักษะวิชาภาษาไทยเรื่อง “การผันวรรณยุกต์” สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่สอง และหาประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะนี้ ตามเกณฑ์มาตรฐานร้อยละ 90/90 (the 90/90 standard) วิธีดำเนินการวิจัย 1.ศึกษาเรื่องการผันวรรณยุกต์และการสร้างแบบฝึกจากตำรา หนังสือ บทความ หลักสูตร โครงการสอน และวิทยานิพนธ์ต่าง ๆ แล้วกำหนดขอบเขตและตั้งจุดมุ่งหมายของเนื้อหาวิชาของแบบฝึก 2.สร้างแบบสอบก่อน-หลังการทำแบบฝึก จำนวน 50 ข้อ และทดสอบจนได้ค่าความเที่ยง .77 3.สร้างแบบฝึกทักษะภาษาไทย เรื่อง “การผันวรรณยุกต์” สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่สองขึ้น โดยแบ่งออกเป็น 6 หน่วยย่อย ซึ่งเป็นความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการผันอักษร 4.นำแบบฝึกที่ปรับปรุงแล้วไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ของ ร.ร.สาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม จำนวน 50 คน ผลการวิจัย ผลการวิจัยปรากฏว่า แบบฝึกทักษะเรื่อง “การผันวรรณยุกต์” สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สอง มีประสิทธิภาพ 94.19/79.84 ซึ่งไม่ตรงตามมาตรฐานที่กำหนด แต่คะแนนเฉลี่ยของการทำแบบฝึกมากกว่าคะแนนเฉลี่ยของการทำแบบสอบหลังการทำแบบฝึก อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่าแบบฝึกนี้ช่วยให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น
Other Abstract: Purpose: The purpose of this research was to construct the Thai Language Work Book on “Tonal Variation Drills” for Prathom Suksa Two Students and to evaluate the effectiveness of this work book based on the 90/90 standard. Procedure: 1.The writer studied about the “Tonal Variation” and a work book construction from text books, curriculum, lesson plans and related literatures, then, limited and set up the objectives of the work book. 2.The fifty items were constructed, and tried out until the reliability was .77. 3.The work book on “Total Variation Drills” for Prathom Suksa Two Students was constructed. It was devided into 6 minor area concerning the basic knowledge of words composing and tonal variations. 4.The developed work book was tried out with fifty Prathom Suksa Two Students of Demonstration School Chulalongkorn University. Result: The result was that the effectiveness of this work book was 94.19/79.84 and was under the standard. However, the average score on the post-test was significantly higher than the average score on the pre-test at the significant level of .01 which is even higher than the .05 significant level stated in the hypothesis. This indicated that the constructed work book on “Tonal Variation Drills” had significantly improved the knowledge of the students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17966
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kanya_Pa_front.pdf298.16 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_ch1.pdf322.85 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_ch2.pdf556.75 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_ch3.pdf333.32 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_ch4.pdf253.45 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_ch5.pdf282.56 kBAdobe PDFView/Open
Kanya_Pa_back.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.