Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18249
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "การคูณและการหารเศษส่วน สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5"
Other Titles: Construction of a programmed lesson "multiplication and division of fractions" for prathom suksa five
Authors: เฉลิม แสวงมิ้น
Advisors: ปทีป เมธาคุณวุฒิ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Pateep.M@Chula.ac.th
Subjects: คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
การสอนด้วยสื่อ
การศึกษาขั้นประถม
การคูณ
แบบเรียนสำเร็จรูป
Issue Date: 2517
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “การคูณและการหารเศษส่วน”สำหรับชั้นประถามศึกษาปีที่ 5 และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน 90/90 (The 90/90 standard)ผู้วิจัยสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม 250 กรอบ และแบบสอบถาม 30.ข้อ เรื่องการคูณและการหารเศษส่วนแล้วให้นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนช่างอากาศอำรุง จำนวน 100 คน ซึ่งเป็นตัวอย่างประชากรทำแบบทดสอบก่อนและหลังจากการเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมดังกล่าว แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐานดังกล่าว ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 96.28/89.13 ซึ่งนับว่านักเรียนทำบทเรียนได้สูงกว่ามาตรฐานตัวแรกแต่ทำแบบทดสอบได้ต่ำกว่ามาตรฐานตัวหลังที่กำหนดไว้ อย่างไรก็ตามนักเรียนเมื่อเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นแล้วนี้มีพัฒนาในการเรียนรู้เรื่อง “การคูณและการหาร เศษส่วน” อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 การวิจัยในสาขานี้เป็นการวิจัยใหม่สำหรับประเทศไทย ควรจะได้มีการส่งเสริมให้สร้างบทเรียนแบบโปรกแกรมวิชาคณิตศาสตร์แนวใหม่เรื่องอื่นๆ และศึกษาเปรียบเทียบสัมฤทธิผลทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนธรรมดากับนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนแบบโปรแกรม
Other Abstract: Purpose The purpose of this research was to construct a Programmed Lesson "Multiplication and Division of Fractions" for Prathom Suksa Five and to investigate the effectiveness of a Programmed lesson based on the 90/90 standard. The researcher constructed the 250 frames of Programmed Lesson and the thirty test items "Multiplication and Division of Fractions" The hundred students in Prathom Suksa Five from Changarkas Umroong School were as sample for the experment. They were given the pre-test and post-test when they learned the Programmed lesson. The data were collected and analyzed to find out the effectiveness of the Programmed Lesson. The 90/90 standard wore used. Analysis of test result indicated that the Programmed lesson has an effectual 96.28/89.13. They did the Programmed Lesson higher than the first hypothesis and did the test less than the second hypothesis. After learning the Programmed Lesson, They had developed to recieved "Multiplication and Division of Fractions" It showed the significant difference at the level of .01. More effective Programmed Lesson in other subjects were needed to improve the teaching and learning Process. It should be more encouraged in constructing other topics of the programmed lesson, and comparing the students achivement learned by programmed lesson and by teachers.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2517
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18249
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chalerm_Sw_front.pdf328.51 kBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_ch1.pdf662.19 kBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_ch2.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_ch3.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_ch4.pdf431.68 kBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_ch5.pdf252.09 kBAdobe PDFView/Open
Chalerm_Sw_back.pdf526.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.