Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18275
Title: ความคิดเห็นของครูและนักเรียนเกี่ยวกับการใช้หลักสูตรวิทยาศาสตร์ ของสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Teachers' and students' opinions concerning the applications of the institute for the promotion of teaching science and technology curriculum in upper secondary schools
Authors: ชนิตรา สิทธิใส
Advisors: จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Chanpen.C@Chula.ac.th
Subjects: วิทยาศาสตร์ -- หลักสูตร
หลักสูตร
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมาย 1. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูและนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายที่มีต่อหลักสูตรของ สสวท. ในด้านแบบเรียน อุปกรณ์ กระบวนการเรียนการสอน 2. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและโรงเรียนราษฎร์ที่มีต่อหลักสูตรของ สสวท. ในด้าน แบบเรียน อุปกรณ์ กระบวนการเรียนการสอน คู่มือครูในแต่ละสาขา (ทั้งสาขาวิชาเคมี ชีววิทยา และฟิสิกส์) 3. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนรัฐบาลและโรงเรียนราษฎร์ ที่มีต่อหลักสูตรของ สสวท. วิธีดำเนินการวิจัย ในการวิจัยครั้งนี้ได้เลือกกลุ่มตัวอย่างจากครูและนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจากโรงเรียนในกรุงเทพมหานคร 12 โรงเรียน เครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลใช้แบบสอบถามโดยแจกให้ครู 144 คน และนักเรียน 600 คน ได้กลับคืนมาอย่างสมบูรณ์ 667 คนเป็นของครู 109 คน และของนักเรียน 558 คน ค่าสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละx ̅, S.D. และเปรียบเทียบความแตกต่างโดยทดสอบค่าซี (Z-test) ผลการวิจัย 1. ครูและนักเรียนมีความคิดเห็นว่าหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. มีความเหมาะสมระดับปานกลาง 2. ความคิดเห็นของครูและนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายที่มีต่อหลักสูตรวิทยาศาสตร์ ของ สสวท. ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์ทีมีต่อหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 4. ความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนรัฐบาลและนักเรียนโรงเรียนราษฎร์ที่มีต่อหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: Purposes: 1. To study the teachers' and students' opinions con¬cerning the application of the IPST curriculum in upper secondary schools in various aspects such as text books, teaching-aids and process of teaching. 2. To compare the public school teachers' and private school teachers' opinions in various aspects such as text books, teaching-aids, process of teaching and teacher manual. 3. To compare the public school students' and private school students' opinions concerning the applications of the IPST curriculum. Procedure: The samples were teachers and students in 12 upper secon¬dary schools in Bangkok Metropolis. Questionnaires were distributed to 144 teachers and 600 students. The returned questionnaires from two categories were 109 and 558 respectively. The questionnaires were tabulated and analyzed by percents, arithmetic means, standard deviations and comparing, the difference by using z-test. Findings: 1. According to teachers' and students' opinions, the IPST curriculum was fairly appropriate to be used. 2. The teachers' and students' opinions concerning the application of the IPST curriculum in the upper secondary schools were not significantly different at .05 level. 3. The public school teachers' and private school teachers' opinions in various aspects were not significantly different at .05 level. 4. The public school students' and private school students' opinions in various aspects were not significantly different at .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18275
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanitra_Si_front.pdf310.06 kBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_ch1.pdf315.3 kBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_ch2.pdf478.71 kBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_ch3.pdf280.56 kBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_ch4.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_ch5.pdf469.67 kBAdobe PDFView/Open
Chanitra_Si_back.pdf572.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.