Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18446
Title: | บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "กรรมพันธุ์ตามหลักของเมนเดล" สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 |
Other Titles: | A programmed lesson on "heredity according to mendelism for mathayom suksa five students" |
Authors: | นภาพร ภมรบุตร |
Advisors: | โรจนี จะโนภาษ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ชีววิทยา -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2518 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “กรรมพันธุ์ตามหลักเมนเดล” สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ผู้วิจัยได้ศึกษาและค้นคว้าเกี่ยวกับชนิด เทคนิค และวิธีสร้าง บทเรียนแบบโปรแกรม ตลอดจนหลักสูตรชีววิทยาระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย คู่มือครู แบบเรียน และเอกสารการวิจัยที่เกี่ยวข้อง แล้วจึงเลือกบทเรียนที่จะสร้าง ตั้งวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ สร้างข้อทดสอบเพื่อใช้ทดสอบก่อนและหลังบทเรียน และนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้ 3 ขั้น กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียน โดยตั้งเกณฑ์ 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนเรื่อง “กรรมพันธุ์ตามหลักเมนเดล” มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ คือมีเพียง 93.04/86.30 แต่เมื่อผู้วิจัยได้วิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนเรียนบทเรียนและหลังเรียนบทเรียนแล้ว ปรากฏว่าแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to construct a Programmed Lesson on “Heredity According to Mendelism for Mathayom Suksa Five Students” and to find out its effectiveness. The procedures involving in the research were as follows: the study of related research, kinds, techniques in constructing the programmed lesson, the biology curriculum, textbooks and teacher manual; the selection of the lesson, the setting up of behavioral objectives, then the construction of program and tests relevant to the objective, these had been taken to three try-outs with mathayom suksa four students for the improvement and to meet the purpose of the 90/90 standard. The result had shown that the effectiveness of Programmed Lesson on “Heredity According to Mendelism” was lower than 90/90 standard. It showed only 93.04/86.30 but the research had already analyzed that mean of pre-test and post-test were different at .01 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18446 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Napaporn_Bh_front.pdf | 304.66 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_ch1.pdf | 375.67 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_ch2.pdf | 689.43 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_ch3.pdf | 355.66 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_ch4.pdf | 258.75 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_ch5.pdf | 296.13 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Napaporn_Bh_back.pdf | 995.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.