Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorฐะปะนีย์ นาครทรรพ
dc.contributor.authorนราวัลย์ พูลพิพัฒน์
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-03-24T03:06:20Z
dc.date.available2012-03-24T03:06:20Z
dc.date.issued2523
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18473
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ในด้านร้อยกรอง สำหรับระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เปรียบเทียบกับเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 วิธีดำเนินการวิจัย 1.สร้างแบบฝึกทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้บทร้อยกรองร่วมสมัยเป็นแบบฉบับ สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย 2.สร้างแบบสอบเพื่อใช้สอบก่อนเรียนและหลังเรียน 2 ชุด เป็นแบบสอบปรนัย ใช้วัดความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับบทร้อยกรองประเภทต่างๆและแบบสอบอัตนัยใช้วัดความสามารถการใช้ภาษาในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ด้านร้อยกรอง 3.นำคะแนนจากแบบสอบก่อนและหลังเรียน มาหาความก้าวหน้าในการเรียนโดยการทดสอบค่า z (z - test) 4.ทดลองสอนโดยใช้แบบฝึกทักษะกับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 รวม 2 ครั้ง ดังนี้ ครั้งที่ 1 ทดลองกับนักเรียนโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จำนวน 23 คน ครั้งที่ 2 ทดลองกับนักเรียนโรงเรียนมงฟอร์ดวิทยาลัย จำนวน 40 คน 5. เก็บรวบรวมข้อมูล แล้วนำมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะที่สร้างขึ้นให้ได้ตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ผลการวิจัย ประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ในด้านร้อยกรองที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 83.23/81.03 หมายความว่า นักเรียนสามารถทำแบบฝึกได้ถูกต้องโดยเฉลี่ยร้อยละ 83.23 และสามารถทำข้อสอบหลังเรียนได้ถูกต้องโดยเฉลี่ยร้อยละ 81.03 แบบฝึกทักษะนี้มีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่กำหนดไว้ คะแนนเฉลี่ยหลังเรียนมากกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่า การสอนโดยใช้แบบฝึกทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ช่วยให้นักเรียนมีความรู้ ความเข้าใจ และความสามารถในการเขียนก้าวหน้ากว่าเดิม
dc.description.abstractalternativePurpose: To construct and to find out the efficiency of the creative writing skill lessons for the upper secondary education level, by using typical contemporary verses, compared with the standard scale of 80/80. Procedures: 1. Constructing the creative writing skill lessons for the upper secondary education students by using typical contemporary verses. 2. Constructing an objective form of pre-test and post test, to evaluate students’ knowledge and understanding about different kinds of verses and also constructing a subjective form of test to evaluate the ability of using language in creative writing verses. 3. Collecting the scores of those pre-test and post-test to find out the improvement of their learning by comparing in the form of z - test. 4. Practice teaching two groups of Matayom Suksa four students by using creative writing skill lessons, by 1) Trying the lessons with 23 students of the Demonstration School of Chiang Mai University. 2) Trying the lessons with 40 students of the Monfort College of Chiang Mai Province. 5. Collecting and analyzing the data to find out the efficiency of the constructed lessons with the 80/80 standard. Results: The efficiency of the constructed creative writing skill lessons was 83.23/81.03. It means that the students’ average percentage score was 83.23 on answering the questions in the lessons and the average percentage score was 81.03 on answering the questions in post test. It indicated that the lesson had efficiency higher than the standard. The average score of post test was significantly higher than the average score of pre-test at the level of .01. This showed that the creative writing skill lessons had significantly improved the students’ knowledge and the ability of writing.
dc.format.extent364380 bytes
dc.format.extent546673 bytes
dc.format.extent1715414 bytes
dc.format.extent386596 bytes
dc.format.extent293409 bytes
dc.format.extent411461 bytes
dc.format.extent2382903 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectกวีนิพนธ์ไทย -- แบบฝึกหัดen
dc.subjectกวีนิพนธ์ไทย -- การศึกษาและการสอนen
dc.subjectภาษาไทย -- การศึกษาและการสอนen
dc.titleการสร้างแบบฝึกหัดทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้บทร้อยกรองร่วมสมัยในการเรียนการสอนวิชาภาษาไทย ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายen
dc.title.alternativeA construction of the creative writing skill lessons by using contemporary verses in teaching Thai language at the upper secondary education levelen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narawan_Ph_front.pdf355.84 kBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_ch1.pdf533.86 kBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_ch2.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_ch3.pdf377.54 kBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_ch4.pdf286.53 kBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_ch5.pdf401.82 kBAdobe PDFView/Open
Narawan_Ph_back.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.