Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18989
Title: ความคิดเห็นของครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขเกี่ยวกับกิจกรรมสุขศึกษา ในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน : การศึกษาเฉพาะกรณีจังหวัดสิงห์บุรี
Other Titles: Teachers' and public health personnel's opinions concerning school health education activities in supporting of primary health care : a case study of Changwat Singburi
Authors: สุกัญญา จงเอกวุฒิ
Advisors: สุชาติ โสมประยูร
พัชรา กาญจนารัณย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: สุขศึกษา -- ไทย
โครงการสุขภาพในโรงเรียน
สาธารณสุขมูลฐาน
โรงเรียน -- ไทย -- สิงห์บุรี
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขเกี่ยวกับกิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน รวมทั้งศึกษาเหตุผลที่ครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขมีต่อกิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ซึ่งประกอบด้วยกิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน จำนวน 10 เรื่อง ผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยตนเองโดยใช้แบบสอบถามจากตัวอย่างประชาครู จำนวน 242 คน และจากประชากรเจ้าหน้าที่สาธารณสุข จำนวน 114 คน ต่อมาผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์จากตัวอย่างประชาครู จำนวน 48 คน และประชากรเจ้าหน้าที่สาธารณสุข จำนวน 41 คน จากโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสิงห์บุรี จำนวน 24 โรง และหน่วยงานสาธารณสุขทุกแห่งใน 6 อำเภอ ของจังหวัดสิงห์บุรี ผู้วิจัยนำแบบสอบถามมาวิเคราะห์ข้อมูลและหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที (t-test) และได้นำแบบสัมภาษณ์มาคิดเป็นค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1. ครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขมีความคิดเห็นว่ากิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน ส่วนใหญ่ทั้ง 10 เรื่อง สนับสนุนงานสาธารณสุขในระดับมาก 2. ความคิดเห็นและเหตุผลของครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขเกี่ยวกับกิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน พบว่า 2.1 ครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุข เห็นว่า กิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐาน จำนวน 2 เรื่อง ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ได้แก่ เรื่องการป้องกันและควบคุมโรคในท้องถิ่น และเรื่องการสร้างเสริมภูมิคุ้มกันโรค โดยมีเหตุผลที่สำคัญมากร่วมกันว่า การร่วมมือและประสานงานระหว่างครูกับเจ้าหน้าที่สาธารณสุข และการให้นักเรียนมีส่วนร่วมการป้องกันและควบคุมโรคติดต่อในท้องถิ่น จะช่วยลดปัญหาโรคติดต่อที่สำคัญของชุมชนได้ 2.2 ครูและเจ้าหน้าที่สาธารณสุขเห็นว่ากิจกรรมสุขศึกษาในโรงเรียนในการสนับสนุนงานสาธารณสุขมูลฐานที่มีบางข้อแตกต่างกันใน 8 เรื่อง ได้แก่ เรื่องการสอนสุขศึกษา การโภชนาการ การรักษาพยาบาล การจัดหายาที่จำเป็น การสุขาภิบาลสิ่งแวดล้อมและการจัดหาน้ำสะอาด การอนามัยแม่และเด็กและการวางแผนครอบครัว งานทันตสาธารณสุขและการส่งเสริมสุขภาพจิต ซึ่งเรื่องการสอนสุขศึกษามีจำนวนข้อที่แตกต่างกันมากที่สุด โดยครูส่วนใหญ่เห็นว่าการสอนบทเรียนเรื่องการสาธารณสุขมูลฐานจะช่วยให้นักเรียนมีแนวความคิดเกี่ยวกับเรื่องการสาธารณสุขมูลฐาน แต่เจ้าหน้าที่สาธารณสุขส่วนใหญ่เห็นว่า การสอนสุขศึกษาควรปรับเนื้อหาสาระให้สอดคล้องกับปัญหาสุขภาพในชีวิตประจำวัน
Other Abstract: The purpose of the research were to study and compare the teachers’ and public health personnel’s opinions concerning the school health education activities in supporting of Primary Health Care, and also to find out some reasons expressed by both teachers and public health personnel concerning those school health education activities in supporting of the Primary Health Care. The researcher collected the data by using the constructed questionnaire and structured interview which were composed of 10 areas of school health education activities in supporting of the Primary Health Care. The researcher herself collected the data by using the questionnaire from the total selected 242 teachers, and from the total 114 public health personnel. Later, the researcher collected the data by using structured interview from the total 48 selected teachers, and also from the total 47 selected public health personnel. All subjects used in this research were in the 24 elementary schools and in every public health unit in 6 Amphoes of Changwat Singburi. The data from the questionnaires collected were then analysed by using the percentage, means, standard deviation, and t-test, while the data from the structured interview collected were analysed by using percentage. The findings revealed as follows: 1. Teachers and public health personnel thought that the total 10 areas of school health education activities mostly supported Primary Health Care on the good level. 2. Teachers’ and public health personnel’s opinions and reasons concerning school health education activities in supporting of Primary Health Care were as the following: 2.1 Teachers’ and public health personnel’s opinions toward the school health education activities in supporting of Primary Health Care were not significantly different at .05 level. They were "To prevent and to control local communicable diseases" and "To promote the immunization," by having the top mutual reasons stated that the cooperation and coordination between teachers and public health personnel including students' participation in the controlling and preventing of communicable diseases will be able to help decrease the dangerous communicable disease problems of the community. 2.2 There were 8 areas of school health education activities which possessed some significantly different items. They were health education teaching, nutrition, nursing, providing some necessary drugs, environmental sanitation and clean water supply, maternal and child health and family planning, public health dental work, and mental health promotion. Among all of the school health education activities concerned, the area of health education teaching possessed most number of significantly different items by having the top reason from the teachers stated that to teach the lesson of Primary Health Care could help students to possess the proper concept of Primary Health Care, while the reason from the public health personnel stated that health content should be improved according to the daily life health problems of the students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18989
ISBN: 9745672076
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sukanya_Jo_front.pdf484.15 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_ch1.pdf478.52 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_ch2.pdf534.81 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_ch3.pdf401.2 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_ch4.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_ch5.pdf759.47 kBAdobe PDFView/Open
Sukanya_Jo_back.pdf994.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.