Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19587
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอรทัย ชวาลภาฤทธิ์-
dc.contributor.advisorเปรมฤดี กาญจนปิยะ-
dc.contributor.authorพรรณวิภา พงศ์นคินทร์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์-
dc.date.accessioned2012-05-13T10:28:11Z-
dc.date.available2012-05-13T10:28:11Z-
dc.date.issued2553-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19587-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553en
dc.description.abstractประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม เพื่อวิเคราะห์ความเหมาะสมในการพัฒนาคอนกรีตพรุนมาใช้แทนคอนกรีตทั่วไป โดยใช้หลักการประเมินวัฎจักรชีวิตครอบคลุมข้อมูลการใช้ทรัพยากรและพลังงาน ตั้งแต่ขั้นตอนการได้มาซึ่งวัตถุดิบ การขนส่ง กระบวนการผลิต และการใช้งาน โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SimaPro 7.2.4 วิธี Eco-Indicator 99 ในการประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ผลการวิเคราะห์ค่าคะแนนเชิงเดี่ยว พบว่าคอนกรีตพรุนส่งผลกระทบโดยรวมน้อยกว่าคอนกรีตทั่วไป 3.026E-01 Pt (27.29%) โดยคอนกรีตพรุนส่งผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม 8.061E-01 Pt ส่วนที่ส่งผลกระทบมากที่สุดได้แก่ การได้มาซึ่งวัตถุดิบและกระบวนการผลิต 6.051E-01 Pt (75.07%) รองลงมาคือ การขนส่ง 2.006E-01 Pt (24.88%) สำหรับคอนกรีตทั่วไปส่งผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม 1.156 Pt ส่วนที่ส่งผลกระทบมากที่สุด ได้แก่ การได้มาซึ่งวัตถุดิบและกระบวนการผลิต 7.981E-01 Pt (71.98%) รองลงมาคือ การขนส่ง 3.104E-01 Pt (28.00%) แนวทางการลดผลกระทบสิ่งแวดล้อม จากการได้มาซึ่งวัตถุดิบและกระบวนการผลิต ได้แก่ การปรับปรุงชนิดของอุปกรณ์และหาขนาดของวัตถุดิบที่เหมาะสมที่ใช้พลังงานไฟฟ้าน้อยที่สุด การควบคุมฝุ่นละออง การนำวัสดุที่ไม่ใช้แล้วทดแทนเชื้อเพลิงและวัตถุดิบ และการลดการใช้พลังงานไฟฟ้า โดยการประหยัดพลังงานและสรรหาพลังงานทดแทน ส่วนแนวทางการลดผลกระทบสิ่งแวดล้อมจากการขนส่ง ได้แก่ การปรับเปลี่ยนวิธีการขนส่งจากการใช้รถบรรทุก ไปเป็นเรือขนส่งสินค้าหรือรถไฟ ซึ่งสามารถลดการส่งผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อมได้เป็นอย่างมาก แต่ก็ขึ้นอยู่กับเส้นทาง และความเหมาะสมของสถานที่ในการขนส่งen
dc.description.abstractalternativeTo conduct an environmental impact assessment of porous concrete in order to find an appropriate measure of developing porous concrete as a replacement to the ordinary concrete. The findings from applying Eco-indicator 99 which is part of SimaPro 7.2.4 confirms porous concrete have less environmental impact than ordinary concrete with the result obtained from the single score showing the difference at 3.026E-01 Pt (27.29%). The raw single score for porous concrete and ordinary concrete in relation to their environmental impact are recorded at 8.061E-01 Pt, and 1.156 Pt, respectively. The factors affecting porous concrete in relation to its environmental impact in ascending orders are how to obtain raw material and its production at 6.051E-01 Pt (75.07%), and transportation at 2.006E-01 Pt (24.88%). At the same time, the factors affecting ordinary concrete in relation to its environmental impact in ascending orders are how to obtain raw material and its production at 7.981E-01 Pt (71.98%), and transportation at 3.104E-01 Pt (28.00%). The finding reiterates that both porous concrete and ordinary concrete are affected by similar factors because of its true nature but at different degrees. Having identified the main factors affecting the environmental impact of porous concrete, it is found that there are several ways to be adapted for minimization. We can modify the process of acquiring raw material and production by optimizing the type of equipment used, selecting an appropriate size of raw material that will be less energy consuming. The control of dust, the reuse of materials as the source of fuel and raw material - all are considered to be cost effective as well as energy saving and must be incorporated here as well. In relation to transportation, opting out of trucks for trains and freight ships can, to some extent, minimize the environment impact but the choice will depend on the route and its appropriateness of delivering the goods in time.en
dc.format.extent4111208 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2010.160-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectคอนกรีตน้ำหนักเบาen
dc.subjectวงจรชีวิตผลิตภัณฑ์en
dc.subjectการวิเคราะห์ผลกระทบสิ่งแวดล้อม-
dc.subjectLightweight concrete-
dc.subjectProduct life cycle-
dc.subjectEnvironmental impact analysis-
dc.titleการประเมินวัฏจักรชีวิตของคอนกรีตพรุนen
dc.title.alternativeLife cycle assessment of porous concreteen
dc.typeThesises
dc.degree.nameวิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineวิศวกรรมสิ่งแวดล้อมes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorOrathai.C@Chula.ac.th-
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2010.160-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
panvipa_po.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.