Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20792
Title: แนวทางการปรับปรุงการให้สินเชื่อแก่ประชาชนและผู้ประกอบการรายย่อยของสถาบันการเงินภาครัฐในประเทศไทย : ศึกษาวิเคราะห์มาตรการทางกฎหมายและวิธีปฏิบัติ
Other Titles: Improving Thai public specialized financial institutions' microfinance programes : an analysis of legal measures and implementing procedures
Authors: ชลีรัตน์ มเหสักขกุล
Advisors: ศักดา ธนิตกุล
ชาญชัย บุญฤทธิ์ไชยศรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์
Advisor's Email: Sakda.T@chula.ac.th
ไม่มีข้อมูล
Subjects: สถาบันการเงิน -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ -- ไทย
สินเชื่อ -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ -- ไทย
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ปัจจุบันนโยบายภาครัฐในเรื่องการให้สินเชื่อแก่ประชาชนและผู้ประกอบการรายย่อยถือเป็นนโยบายหลักในการให้ความช่วยเหลือแก่ประชาชนผู้มีรายได้น้อยและผู้ประกอบการรายย่อยที่ต้องการเงินไปลงทุนในธุรกิจ อีกทั้งสถาบันการเงินภาครัฐทั้ง 4 แห่ง คือ ธนาคารออมสิน ธนาคารเพื่อการเกษตรและสหกรณ์การเกษตร ธนาคารพัฒนาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมแห่งประเทศไทย และธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทยได้ตอบสนองแนวนโยบายการให้สินเชื่อดังกล่าว เพื่อเปิดโอกาสให้ประชาชนผู้มีรายได้น้อยได้เข้าถึงธุรกรรมทางด้านการเงิน และลดการเกิดปัญหาหนี้นอกระบบ จากการศึกษาถึงการดำเนินงานในด้านการให้สินเชื่อของสถาบันการเงินภาครัฐดังกล่าวพบว่ายังไม่มีมาตรการทางด้านกฎหมายในการให้สินเชื่อแก่ประชาชนและผู้ประกอบการรายย่อยอย่างชัดเจน เนื่องจากการพิจารณาให้สินเชื่อของเจ้าหน้าที่ได้เป็นไปตามประกาศของธนาคารแต่ละแห่ง ซึ่งในทางกฎหมายไม่ถือว่าประกาศของธนาคารเป็นกฎหมาย ดังนั้นจึงเห็นควรให้มีมาตรการทางกฎหมายเกี่ยวกับการให้สินเชื่อแก่ประชาชนและผู้ประกอบการรายย่อยขึ้นมา เพื่อให้สถาบันการเงินได้มีการดำเนินงานด้านการให้สินเชื่อเป็นไปในทิศทางเดียวกัน อีกทั้งปรับปรุงวิธีการปฏิบัติให้มีความยืดหยุ่นเพื่อให้ประชาชนซึ่งเป็นผู้บริโภคได้รับความยุติธรรมและความเท่าเทียมกันในการใช้บริการ
Other Abstract: Currently, the Thai’s government policy on microfinance for people with low income and small - scale entrepreneurs is considered as the main policy to provide these people with an access to capital needed for their business investment. In this connection, the four government’s specialized financial institutions (SFIs), namely, The Government Savings Bank, The Bank for Agriculture and Agricultural Co-operatives, The Small and Medium Enterprise Development Bank of Thailand, and The Islamic Bank of Thailand have responded to this policy in order to give these people access to financial services, and to alleviate informal debts problems. A study on these SFIs’ microfinance service operations shows that there is no clerical legal measure on microfinance for low income people and small - scale entrepreneurs yet. This is because bank officials’ credit consideration would comply with each bank’s regulations, which legally speaking are not considered a law. Therefore, it is proposed that specific legal measures on this matter be enacted, so as to regulate and standardize the SFIs microfinance service operations and also improve related procedures to be more flexible. Thus, fairness and equality in financial services for all the people and consumers would be achieved.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: กฎหมายการเงินและภาษีอากร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20792
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.528
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2010.528
Type: Thesis
Appears in Collections:Law - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chaleerath_ma.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.