Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20974
Title: การนำเสนอแนวทางการฝึกอบรมเตรียมผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ
Other Titles: A proposed guideline for pre-promotion training the elementary school administrators under the jurisdiction of The Office of The National Primary Education Commission
Authors: ปรีชา ศรีสรากรณ์
Advisors: ณัฐนิภา คุปรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ผู้บริหาร -- การฝึกอบรม
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอแนวทางการฝึกอบรมเตรียมผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ วิธีดำเนินการวิจัย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบวิเคราะห์เอกสาร เพื่อใช้วิเคราะห์เนื้อหาสาระของเอกสารหลักสูตรการฝึกอบรมเพื่อคัดเลือกและแต่งตั้งผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถาม ซึ่งครอบคลุมการสร้างหลักสูตร การจัดฝึกอบรม การประเมินผลและการติดตามผล ใช้กับประชากร 4 กลุ่ม คือ ผู้บริหารการศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติผู้บริหารการฝึกอบรมสถาบันพัฒนาผู้บริหารการศึกษา วิทยากรสถาบันพัฒนาผู้บริหารการศึกษาและเจ้าหน้าที่ฝึกอบรมสถาบันพัฒนาผู้บริหารการศึกษา การรวบรวมข้อมูล ผู้วิจัยเก็บรวบรวมแบบสัมภาษณ์ด้วยตนเองและส่งผู้ช่วยวิจัยไปสัมภาษณ์จำนวน 24 คน จากจำนวนประชากร 24 คน คิดเป็นร้อยละ 100 และเก็บรวบรวมสอบถามด้วยตนเองและรับส่งทางไปรษณีย์ ได้รับแบบสอบถามคืนจำนวน 225 ฉบับ จากจำนวนแบบสอบถามที่ส่งไป 263 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 85.55 การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้วิธีแจกแจงความถี่และหาค่าร้อยละ สรุปผลการวิจัย การวิจัยครั้งนี้นำเสนอแนวทางการฝึกอบรมเตรียมผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ใน 3 ด้าน ดังนี้ 1. การสร้างหลักสูตร ควรพิจารณาการจัดลำดับความสำคัญของการเลือกภารกิจที่เป็นปัญหาจำนวน 44 ภารกิจและกิจกรรมที่ควรฝึกอบรมในภาคปฏิบัติ จำนวน 13 กิจกรรมของทั้งบุคลากรที่จะเข้าสู่ตำแหน่ง ครูใหญ่ อาจารย์ใหญ่ โรงเรียนประถมศึกษา ซึ่งครอบคลุมหัวข้อวิชาการ การบริหารงานบุคคล การบริหารงานกิจการนักเรียนการบริหารอาคารสถานที่ การบริหารงานอาคารธุรการและการเงิน การสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน ความรู้ทั่วไปประกอบการบริหารโรงเรียน ละการใช้วิชาพฤติกรรมศาสตร์ในการบริหารโรงเรียน โดยใช้การฝึกอบรม 7 วันทำการทั้งสองตำแหน่ง เพื่อเพิ่มพูนความรู้ ความเข้าใจ เสริมสร้างทัศนคติ และใช้ความสามารถนำความรู้ ประสบการณ์ที่ได้รับ ไปปรับใช้ให้เหมาะสมกับการปฏิบัติงานในหน้าที่ 2. การจัดฝึกอบรม ควรพิจารณาวิธีการฝึกอบรมเพื่อให้ข้อมูล เพื่อฝึกทักษะ เพื่อเปลี่ยนแปลงทัศนคติ ด้วยวิธีการบรรยาย การศึกษาจากกรณี การระดมพลังสมอง เกมบริหาร การแสดงบทบาทสมมติมาใช้ประกอบกันกับสื่อประกอบการฝึกอบรมด้านการฟัง การเห็น ประเภทสิ่งพิมพ์ วัสดุโสตทัศน์ เช่น เอกสารประกอบ หนังสือ สไลด์ แถบบันทึกเสียง แถบบันทึกภาพ รวมทั้งเครื่องมือโสตทัศน์ เช่น เครื่องฉายสไลด์ เครื่องฉายภาพข้ามศีรษะ ให้มีความเหมาะสมสอดคล้องกับการจัดเวลาในการฝึกอบรมให้มากสำหรับการเปลี่ยนแปลงทัศนคติและการเพิ่มพูนทักษะ และสร้างแรงจูงใจในการรับเข้ารับการฝึกอบรมโดยการชี้ให้เห็นความจำเป็นและประโยชน์ของการฝึกอบรมก่อนเข้าสู่ตำแหน่งผู้บริหาร 3. การประเมินผลและการติดตามผล การประเมินผลการฝึกอบรม ควรพิจารณาเกณฑ์การประเมินโครงฝึกอบรม เช่น ความสอดคล้องของเนื้อหาวิชากับวัตถุประสงค์และหน้าที่การงาน รวมทั้งวิธีการถ่ายทอดความรู้ของวิทยากร ซึ่งมีเจ้าหน้าที่ประเมินผล วิทยากร และผู้บริหารการฝึกอบรมเป็นคณะกรรมการประเมินโครงการด้านเกณฑ์การประเมินผลการเรียนรู้ ควรประเมินผลก่อนและหลังการฝึกอบรมโดยยึดหลักวัตถุประสงค์ของการฝึกอบรมเป็นพื้นฐาน โดยมี วิทยากร เจ้าหน้าที่ประเมินผล และกลุ่มผู้เข้ารับการฝึกอบรมร่วมกันประเมินด้วยวิธีการสอบถาม สัมภาษณ์ สังเกต และการทดสอบ ทั้งการประเมินโครงการฝึกอบรมและการประเมินผลด้านการเรียนรู้ การติดตามผลการฝึกอบรม ควรพิจารณาเกณฑ์การติดตามผลการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมในการทำงาน เช่น ติดตามผลการปฏิบัติงานหลังจากสิ้นสุดการฝึกอบรมแล้ว 3 เดือนหรือกว่านั้น และเกณฑ์การติดตามผลด้านการปฏิบัติงาน เช่น ผู้ปฏิบัติงานมีความพึงพอใจ มีขวัญและกำลังใจในการปฏิบัติงานเพิ่มขึ้น ซึ่งมีผู้บังคับบัญชาของผู้ผ่านการฝึกอบรม ผู้บริหารการฝึกอบรม วิทยากร และเจ้าหน้าที่ฝึกอบรม ร่วมมือกันทำหน้าที่ติดตามผล ด้วยวิธีการสอบถาม สัมภาษณ์ สังเกต และการประชุมสัมมนาผู้ผ่านการฝึกอบรม
Other Abstract: Purpose of the Study: To propose a guideline for pre-promotion training for the elementary school administrators under the Jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission. Research Procedures : The instruments employed in this research were a document analysis form for analyzing content of pre-promotion training curriculum for the Office of the National Primary Education Commission, the structured interview guideline, and the questionaire included questions concerning curriculum construction, training administration, and training evaluation and follow up. The population used in this research were composed of administrators under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission; training administrators, trainers, and training officers of the Institute for Development of Educational Administrators. The collection of data by means of interviewing was done by the researcher and assistant researchers. The total Twenty-four persons or one hundred percent were interviewed. For collecting questionaire, two hundred and sixty-three copies were deliveried to administrators and trainers by direct contact and by mail of which 225 copies or 85.55 percent were completed and returned. The data were analyzed by means of frequency and percentage. Research Findings The main objective of this research is to propose a guideline for pre-promotion training the elementary school administrators under the jurisdiction of the Office of the National Primary. Education. Commission. A propose guideline is as follows: 1. In constructing the curriculum, the ranking of the 44 problem tasks, and 13 training activities which covered subjects of training in eight areas: academic administration, school plant administration, school and community relations administration, general education for school administration, and the utilizing of behavioral science for school administration should be considered. The training in order to increase knowledge and understanding, form attitude, and expend experience lasted 7 days. 2. In administering the training, training methods for information, skill training, change attitude of by means of lecture, case study brainstorming, management games, and role playing, combined with training media, both audio-visual and printing materials such as...documentary aids, books, .slides, tapes; video tapes, and audio-visual equipment such as... slide projectors, overhead projectors should be considered in order to fit in with time limit for training in changing of attitude, and increasing of skill, and understanding motivation by means of the needs for and usefulness of the pre-promotion training for the office of administrators. 3. The training eveluation and follow-up. 3.1 In evaluating the training, the evaluation criteria such as congruence of subject matters and training objectives, and subject matters and duties, together with teaching methods of trainer which should be evaluated by the comittee composed of expert evaluator, trainer, and training administrator should be considered. In evaluating learning outcomes one should be concerned with training objectives and these should be evaluated before and after the training by trainer, expert evaluator and training administrator by means of questioning method, interview method, observation method, and testing method both of action evaluation and learning evaluation. 3.2 In following up the training, the changing behavior criteria such as... follow-up performance after 3 months of training or more, and performance criteria such as... increasing satisfaction, and improving morale of personnel which should be evaluated by superordinate, training administrator, trainer, and training official by means of questioning method, interview method, observation method, and trainee seminar should be considered.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20974
ISBN: 9745646261
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Preecha_Sri_front.pdf535.38 kBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch1.pdf556.98 kBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch2.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch3.pdf354.87 kBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch4.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch5.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_ch6.pdf626.23 kBAdobe PDFView/Open
Preecha_Sri_back.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.