Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21143
Title: | ผลของการเรียนการสอนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบเพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแบบการคิดต่างกัน |
Other Titles: | Effects of web-based instruction using an inquiry method to develop critical thinking skills of undergraduate students with different cognitive styles |
Authors: | อำพน ชุมยวง |
Advisors: | จินตวีร์ คล้ายสังข์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | การเรียนการสอนผ่านเว็บ การเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ ความคิดอย่างมีวิจารณญาณ แบบการคิด |
Issue Date: | 2551 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาผลของการเรียนการสอนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบเพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแบบการคิดแตกต่างกัน และศึกษาพฤติกรรมการใช้งานบทเรียนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบ เพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาระดับปริญญาตรี ที่มีแบบการคิดแตกต่างกัน กลุ่มตัวอย่างการวิจัย ได้แก่ นักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศิลปากร ภาควิชาเทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร จำนวน 30 คน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่ายประกอบด้วยนักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ ดิเพนเดนท์ และฟิลด์ อินดิเพนเดนท์ ประเภทละ 15 คน โดยใช้แบบทดสอบ GEFT เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบทดสอบ GEFT บทเรียนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบ แบบสอบการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และแบบสังเกตพฤติกรรมการใช้งานบทเรียนบนเว็บ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแบบการคิดต่างกัน เมื่อเรียนด้วยการเรียนการสอนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบเพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีคะแนนความสามารถทางการคิดอย่างมีวิจารญาณหลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีแบบการคิดต่างกัน เมื่อเรียนด้วยการเรียนการสอนบนเว็บด้วยวิธีการสืบสอบเพื่อพัฒนาการคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีคะแนนความสามารถทางการคิดอย่างมีวิจารญาณแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ ดิเพนเดนท์ มีค่าเฉลี่ยของความถี่ในการใช้งานบทเรียนบนเว็บสูงกว่านักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ อินดิเพนเดนท์ ส่วนนักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ อินดิเพนเดนท์ มีค่าเฉลี่ยของความถี่ในการตั้งประเด็นคำถามในกระดานสนทนา การแสดงความคิดเห็นและตอบคำถามในกระดานสนทนา สูงกว่านักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ ดิเพนเดนท์ และนักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ อินดิเพนเดนท์ มีค่าเฉลี่ยของคะแนนการอภิปรายในกระดานสนทนาสูงกว่า นักศึกษาที่มีแบบการคิดแบบฟิลด์ ดิเพนเดนท์ |
Other Abstract: | To study the effects of web-based instruction using the inquiry method to develop critical thinking skills of undergraduate students with different cognitive styles, and to investigate the behaviors of students with different cognitive learning styles when studying through web-based instruction using the inquiry method to develop their critical thinking skills. The subjects in this research were 30 undergraduate students from the department of educational technology at Silpakorn university. The subjects were randomized into 2 groups based on different cognitive thinking styles using the Group Embedded Figures Test (GEFT). One group was 15 field dependent subjects, while another group was 15 field independent subjects. The research instruments were the Group Embedded Figures Test (GEFT), web-based instruction using the inquiry method, critical thinking test, and behaviors of using web-based instruction observation form. Data were analyzed using the descriptive statistics and the t-test. The research findings were summarized as follows : 1. Both groups of students with different cognitive styles learning from web-based instruction using the inquiry method to develop critical thinking skills had statistically significant difference on critical thinking skills, between post-test mean scores and pre-test mean scores at .05 level. 2. The students with different cognitive styles learning from web-based instruction using the inquiry method to develop critical thinking skills had statistically significant difference on critical thinking skills at .05 level. 3. Field Dependent students has higher frequencies of using web-based instruction mean score than Field Independent students. Field Independent students has higher frequencies of questioning in webboard, expressing opinion and answering in webboard mean score than Field Dependent students. Field Independent students has higher discussion in webboard mean score than Field Dependent students. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21143 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.475 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.475 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ampon_ch.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.