Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21559
Title: | การเตรียมตัวเร่งปฏิกิริยาซีโอไลต์ เพื่อใช้สังเคราะห์ก๊าซโซลีน / วุฒิพล ท้วมภูมิงาม |
Other Titles: | Preparation of zeolite catalyst for gasoline synthesis |
Authors: | วุฒิพล ท้วมภูมิงาม |
Advisors: | ปิยะสาร ประเสริฐธรรม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | ซีโอไลต์ ตัวเร่งปฏิกิริยา แกสโซลีนสังเคราะห์ คาร์บอนมอนอกไซด์ ไฮโดรเจน |
Issue Date: | 2529 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้เป็นการเปลี่ยนก๊าซคาร์บอนมอนอกไซด์ และก๊าซไฮโดรเจนเป็นก๊าซโซลีน ในเครื่องปฏิกรณ์เคมีแบบเบดนิ่ง โดยใช้ตัวเร่งปฎิกิริยาเหล็ก และตัวเร่งปฎิกิริยาผสมระหว่างเหล็กซีโอไลท์ (ZSM – 5) ซึ่งมีทั้งของบริษัทโมบิล และเตรียมขึ้นมาเอง การสังเคราะห์ใช้ก๊าซคาร์บอนมอนอกไซด์และก๊าซไฮโดรเจนในอัตราส่วน 1: 1 และปฎิบัติการที่อุณหภูมิ 220, 250, 280 และ 310 °ซ ความเร็วเชิงสเปซ 2,000, 3,000 และ 4,000 ต่อชั่วโมง และความดัน 10 และ 20 บรรยากาศ ผลการทดลองปรากฏว่า การเปลี่ยนรูปของก๊าซสังเคราะห์ มีค่าเพิ่มขึ้น เมื่ออุณหภูมิและความดันเพิ่มขึ้น แต่มีค่าลดลงเมื่อความเร็วเชิงสเปซเพิ่มขึ้น ปริมาณก๊าซโซลีนในสารประกอบไฮโดรคาร์บอน มีค่าเพิ่มขี้นเมื่ออุณหภูมิและความดันเพิ่มขึ้นตัวเร่งปฎิกิริยาเหล็กผสมตัวเร่งปฏิกิริยา ZSM – 5 ให้ปริมาณก๊าซโซลีนในสารประกอบไฮโดรคาร์บอนมากกว่าตัวเร่งปฏิกิริยาเหล็กตัวเดียว เมื่ออุณหภูมิมากกว่า 250 °ซ สภาวะที่ก๊าซโซลีนในสารประกอบไฮโดรคาร์บอนสูงสุด คือ อุณหภูมิ 310 °ซ ความดัน 20 บรรยากาศ ความเร็วเชิงสเปซ 4,000 ต่อชั่วโมง และใช้ตัวเร่งปฎิกิริยาเหล็กหลอมของบริษัทไอซีไอผสมกับตัวเร่งปฎิกิริยา ZSM – 5 ของบริษัทโมบิล |
Other Abstract: | This thesis is to convert carbonmonoxide and hydrogen gas to gasoline – range hydrocarbons in fixed bed by using iron catalyst and iron – ZSM – 5 zeolite catalyst. There are two different ZSM – 5 zeolite catalysts ; Mobil’s ZSM – 5 zeolite catalyst and ZSM – 5 zeolite catalysts ; which is prepared for the experiments. The experiments are conducted with the condition of H2 : CO = 1: 1, temperature of 220, 250, 280 and 310 °C, space velocity of 2,000, 3,000 and 4,000 hr-1 and pressure of 10 and 20 atmosphere. The results show that conversion of syngas increases by increasing temperature and pressure but decreases by increasing space velocity. The composition of gasoline – range in hydrocarbon increases by increasing temperature and pressure. The iron – ZSM – 5 zeolite catalyst gives gasoline – range in hydrocarbon more than the iron catalyst when temperature is above 250 °C . The condition to produce the highest percent of gasoline – range in hydrocarbon is temperature of 310 °C, pressure of 20 atmosphere and space velocity of 4,000 hr-1 by using mixed catalyst of the ICI’s fused iron catalyst and the Mobil’s ZSM – 5 zeolite catalyst. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเคมี |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21559 |
ISBN: | 9745667332 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vuthiphon_Th_front.pdf | 626.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch1.pdf | 531.64 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch2.pdf | 957.02 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch3.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch4.pdf | 754.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch5.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_ch6.pdf | 629.21 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vuthiphon_Th_back.pdf | 613.1 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.