Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22873
Title: การวิเคราะห์การตัดสินใจซื้อน้ำส้มสายชูของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: An analysis of the decision to buy vinegar of consumers in Bangkok metropolitan area
Authors: อารีรัตน์ พิริโยทัยสกุล
Advisors: นงนิตย์ ศิริโภคากิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: น้ำส้มชายชูเป็นเครื่องปรุงแต่งรสอาหารที่เราใช้กันประจำ ซึ่งมีความสำคัญแทบจะพูดได้ว่ามีประจำในครัวแทบทุกครัวเรือน นอกจากนี้แล้วน้ำส้มสายชูยังมีบทบาทสำคัญมากในการถนอมอาหารประเภทหมักดอง และในการทำซ้อสอีกมากมายหลายชนิด ตลอดจนกระทั่งน้ำสลัดเกือบทุกชนิด และเนื่องจากการที่เราสามารถใช้ประโยชน์จากน้ำส้มสายชูได้มากมาย จึงต้องระมัดระวังในการเลือกใช้น้ำส้มสายชูเพราะอาจเลือกชนิดที่เป็นน้ำส้มสายชูปลอมมา ซึ่งจะเป็นอันตรายต่อสุขภาพของผู้บริโภคได้ การศึกษาวิจัยวิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อความคิดเห็นของผู้บริโภคน้ำส้มสายชู การตลาดและการใช้ส่วนผสมทางการตลาด ตลอดจนการศึกษาถึงพฤติกรรมของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อวิเคราะห์และตอบสมมติฐานที่ตั้งไว้ การเก็บรวบรวม ข้อมูลขั้นพื้นฐาน ได้เก็บจากหน่วยราชการที่เกี่ยวข้อง เอกสาร วารสาร และการสัมภาษณ์ผู้ที่เกี่ยวข้องในแต่ละด้าน และออกแบบสอบถามไปยังผู้บริโภค จากการศึกษาและวิจัยทำให้ทราบว่า ปัจจัยสำคัญที่สุดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อคือคุณภาพ รองลงมาคือ ความปลอดภัย ราคา การโฆษณา และอื่น ๆ ในด้านความคิดเห็นและพฤติกรรมของผู้บริโภค ยี่ห้อที่ผู้บริโภคใช้กันมากที่สุด คือ อสร. และเป็นผู้ครองตลาดอยู่ในขณะนี้ ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความภักดีในตรายี่ห้อมากพอสมควร การส่งเสริมการขาย ผู้บริโภคนิยมการลดราคามากที่สุด ทางด้านการโฆษณา ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความเห็นว่า การโฆษณามีส่วนช่วยในการตัดสินใจซื้อได้มาก ในการที่จะขยายขนาดของตลาดน้ำส้มสายชูแท้ให้มีขนาดใหญ่ขึ้น จำเป็นที่จะต้องได้รับความร่วมมือจากทั้งภาครัฐบาลและภาคเอกชนในการปรับปรุงแก้ไขข้อบกพร้อมต่าง ๆ โดยเฉพาะการให้ความรู้ความเข้าใจที่แท้จริงในเรื่องของน้ำส้มสายชู ตลอดจนการเปลี่ยนแปลงทัศนคติการบริโภคน้ำส้มสายชูราคาถูกและการบริโภคน้ำส้มสายชู โดยไม่คำนึงถึงอันตรายที่จะได้รับ ซึ่งจะเป็นการแก้ไขเพื่อผลที่ได้ในระยะยาวต่อไป
Other Abstract: Vinegar is a kind of relish which is used to give a special flavor. It is necessary for cooking and it is known that almost every family consumes it. In addition, vinegar plays an important role in food preservation, many kinds of sauce making and also every kind of salad soup. As vinegar can be widely utilized, we should be careful in selecting type of vinegar because perhaps we possibly select artificial ones which will endanger our health. This research aims at studying the influencing factors in purchasing decision, vinegar consumers’ opinion, marketing and marketing mix, and also the consumers’ behavior in the Bangkok Metropolitan Area. To analyse and to reply to the hypothesis, fundamental information was collected from relevant governmental sections, documents and magazine and also included interviews with the relevant parties concerned, as well as consumer questionairing. From this research, it is found that the most important factor which affects the purchasing decision is quality of vinegar. The subordinate factors are safety, price and advertisement etc. In respect of consumers’ opinion and behavior, the most popular brand among consumers is “อสร.” (Or Sor Ror) ; hence, it is still the brand leader and has the most market segmentation now. The majority of consumers have brand loyalty in the brand which they used. Reduction of price has a strong influence on sales promotion. Consequently, most consumers expressed their opinion that advertisements played a great part in their purchasing decision. To expand the natural vinegar (fermented vinegar and distilled vinegar) market, there is a need for better co-operation from both the government sectors and private sectors in improving all deficiencies, especially providing the knowledge about vinegar for general public. Conclusively, there is a need for a change in attitude of consumers away from buying cheap unhealthy type of vinegar, thus resulting in better future for everyone.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารธุรกิจ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22873
ISBN: 9745671398
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Areerat_Pi_front.pdf429.33 kBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_ch1.pdf333.72 kBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_ch2.pdf498.72 kBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_ch3.pdf597.92 kBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_ch4.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_ch5.pdf454.44 kBAdobe PDFView/Open
Areerat_Pi_back.pdf885.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.