Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22888
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศุภร สุวรรณาศรัย
dc.contributor.authorอิทธิพล ราศรีเกรียงไกร
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-10-27T22:39:35Z
dc.date.available2012-10-27T22:39:35Z
dc.date.issued2519
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22888
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519en
dc.description.abstractความมุ่งหมาย 1. เพื่อสร้างชุดการสอน 2. เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอน 3. เพื่อเปรียบเทียบสัมฤทธิผลของการเรียนโดยใช้ชุดการสอนกับการเรียนโดยอาจารย์เป็นผู้สอน วิธีดำเนินงาน 1. สร้างชุดการสอนสำหรับวิชาพื้นฐานของการออกแบบ จำนวน 10 หน่วย ในรูปของสื่อประสมและแบบทดสอบ 3 ชุด 2. นำไปทดลองใช้กับนิสิตคณะครุศาสตร์ ระดับปริญญาตรี ปีที่ 1 จำนวน 1 คน เพื่อปรับปรุงแก้ไขข้อบกพร่อง 3. นำไปทดลองใช้กับนักศึกษาวิทยาลัยครูสวนสุนันทาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาขั้นสูง จำนวน 20 คน เพื่อปรับปรุงแก้ไขข้อบกพร่องอีกครั้งหนึ่ง 4. แบ่งตัวอย่างประชากร 90 คน จากวิทยาลัยครูนครปฐม ออกเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มละ 45 คน กลุ่มทดลองให้เรียนจากชุดการสอนที่สร้างขึ้น กลุ่มควบคุมให้เรียนในห้องเรียนซึ่งสอนโดยอาจารย์เป็นผู้สอนตามปกติ ก่อนเรียนให้ทั้งสองกลุ่มตอบแบบทดสอบฉบับเดียวกัน และเรียนบทเรียน เมื่อเรียนจบให้กลุ่มทดลองทำแบบฝึกหัดแล้วตอบแบบทดสอบฉบับเดียวกันทั้งสองกลุ่ม อีกครั้งหนึ่ง แล้วนำผลไปทดสอบความมีนัยสำคัญของความแตกต่างระหว่างคะแนน โดยการทดสอบค่า “ซี” (Z-Test) ผลการวิจัย 1. ประสิทธิภาพของชุดการสอนอยู่ในเกณฑ์สูง คิดเป็นร้อยละ 88.44/89.48 และ ให้คุณค่าทางการสอน คือผู้เรียนมีความรู้ก้าวหน้าขึ้น 2. ผลการเปรียบเทียบการเรียนจากชุดการสอนสำหรับวิชาพื้นฐานของการออกแบบกับการเรียนวิชาเดียวกันนี้โดยอาจารย์เป็นผู้สอน ปรากฏว่าได้ผลไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ข้อเสนอแนะ จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการเรียนโดยใช้ชุดการสอนมีค่าไม่แตกต่างกับการเรียนจากการบรรยาย ดังนั้นจึงควรส่งเสริมให้มีการวิจัยและผลิตชุดการสอนให้แพร่หลายขึ้น เพราะมีประโยชน์มากไม่เฉพาะกับการสอนศิลปะเท่านั้น แต่เป็นประโยชน์ต่อการเรียนการสอนในวิชาอื่นๆ ด้วย
dc.description.abstractalternativePurpose 1. To produce the learning packages. 2. To find the efficiency of the instructional value of those packages. 3. To compare the achievement in “Fundamentals of Graphic Designs” by using the learning packages and lectures. Procedure 1. The learning packages for “Fundamentals of graphic Designs” consist of ten units of multi-media and three achievement tests were constructed. 2. They have been tried out with a first-year student at the Faculty of Education, Chulalongkorn University. 3. They were also tested with twenty Higher Certificate of the Educational students at Suansunantha Teacher College. 4. To find the efficiency of the packages, they were also experimented with ninty Higher Certificate of the Educational students at Nakorn Pathom Teacher College. The students were equally divided into two groups. The first group (experimental group) was designed to study from the learning package for “Fundamentals of Graphic Designs” while the second group (control group) was designed to study from the usual lectures. After the classes ended, the results from the experiment of two groups were contrasted together. Finally, the data and information obtained were computed, and the level of the significant difference, Z-test was found out. Major Findings 1. The efficiency of the instructional value is, very high, about 88.44/89.48 percent and the students advance progressively in their studies. 2. There is no significant difference between the studies by the learning packages and the lectures by the usual teachers at the .05 significant level. Comment Because of the results of this investigation that revealed that no significant difference between the students that learn from the learning packages and those learn from the lectures. Thus, the construction of the learning packages should be encouraged because it is very useful not only for teaching of the art but also for teaching of the other subjects.
dc.format.extent423317 bytes
dc.format.extent573296 bytes
dc.format.extent803167 bytes
dc.format.extent279018 bytes
dc.format.extent381389 bytes
dc.format.extent342914 bytes
dc.format.extent1721742 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการสร้างชุดการสอนวิชา "พื้นฐานของการออกแบบ" ระดับอุดมศึกษาen
dc.title.alternativeConstruction of learning packages for "Fundamentals of Graphic Design" at the higher education levelen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineโสตทัศนศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ittiphon_Ra_front.pdf413.4 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_ch1.pdf559.86 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_ch2.pdf784.34 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_ch3.pdf272.48 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_ch4.pdf372.45 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_ch5.pdf334.88 kBAdobe PDFView/Open
Ittiphon_Ra_back.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.