Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23020
Title: | การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาแบดมินตัน ระหว่างวิธีสอนแบบใช้เทปบันทึกภาพ แบบใช้สไลด์เทปเสียง และแบบบรรยายประกอบการสาธิต |
Other Titles: | A comparison of the students' achievement in learning badminton among video tape, synchronized slide tape, and lecture-demonstration methods |
Authors: | ไพบูลย์ ศรีสมศักดิ์ |
Advisors: | วรศักดิ์ เพียรชอบ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2524 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาแบดมินตันระหว่างวิธีสอน แบบใช้เทปบันทึกภาพ แบบใช้สไลด์เทปเสียง และแบบบรรยายประกอบการสาธิต กลุ่มตัวอย่าง นักศึกษาชั้นปีที่ 2 วิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษาวิทยาเขตเทเวศร์ จำนวน 48 คน แบ่งเป็นกลุ่มๆ 16 คน ให้แต่ละกลุ่มมีความสามารถเท่าๆ กัน ในด้านทักษะกีฬาแบดมินตัน และความสามารถในการเรียนทักษะทางกลไก แล้วทำการสอนทักษะกีฬาแบดมินตันเป็นเวลา 12 สัปดาห์ๆ ละ 1 ชั่วโมง กลุ่มที่หนึ่งทดสอบแบบการบรรยายประกอบการสาธิต กลุ่มที่สองแบบใช้เทปบันทึกภาพ และกลุ่มที่สามแบบใช้สไลด์เทปเสียงประกอบการบรรยายและสาธิตแต่กลุ่มการทดสอบผลการเรียนทักษะแบดมินตันในทุกๆ สามสัปดาห์ จนครบ 12สัปดาห์ แล้วนำข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และเปรียบเทียบคะแนนเฉลี่ยเป็นรายคู่ด้วยวิธีการของดันคั่น ผลจากการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาแบดมินตันระหว่างวิธีสอน แบบใช้เทปบันทึกภาพ แบบใช้สไลด์เทปเสียง และแบบบรรยายประกอบการสาธิต ไม่มีผลแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this study was to compare the students’ achievement in learning badminton among video tape, synchronized slide tape and lecture-demonstration methods. Forthy-eight second year male Institute of Techno¬logy and Vocational Education students were used as sub¬jects and among them were divided into three groups. with equal badminton skill and motor educability: the first group was taught by the lecture-demonstration method, the Second by video tape, and the third group by synchronized slide tape method. Each group was taught one hour a week for twelve weeks. All subjects Were tested the badminton skills after every three weeks of teaching. The data were analyzed in terms of means, the standard deviation. The one-way analysis of variance and the Duncan's new multiple range test methods were also employed to determine any significant difference. It was found that there was no significant dif¬ference (p >.05) of the students’ achievement in lear¬ning badminton among video tape, synchronized slide tape and lecture-demonstration methods. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | พลศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23020 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Paiboon_Sr_front.pdf | 449.08 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_ch1.pdf | 692.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_ch2.pdf | 1.13 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_ch3.pdf | 393.64 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_ch4.pdf | 505.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_ch5.pdf | 463.04 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paiboon_Sr_back.pdf | 2.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.