Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24288
Title: การวิเคราะห์สถิติการเรียนสำเร็จการศึกษาของประเทศไทย ปีสำมะโนประชากรสากล 1980
Other Titles: An analysis of educational attainment statistics of Thai population, international census year 1980
Authors: สุภักดิ์ พานิชวงศ์
Advisors: ประชุมสุข อาชวอำรุง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิเคราะห์สถิติการเรียนสำเร็จการศึกษาปีสำมะโนประชากร 1980 มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการยกระดับการศึกษาของประชากรไทยในรอบสิบปีที่ผ่านมา เพื่อเปรียบเทียบการเรียนสำเร็จการศึกษาของประชากรและประสิทธิภาพให้การศึกษาระหว่างจังหวัดและภูมิภาคต่างๆของประเทศ การวิจัยใช้ดัชนีการศึกษา 2 ค่า คือ เรโชการเรียนสำเร็จการศึกษาและเรโชการยึดเหนี่ยว ได้ข้อค้นพบที่สำคัญว่า 1. ระดับการศึกษาของประชากรไทยส่วนใหญ่สำเร็จชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ในรอบสิบปีระหว่างปี 1970 ถึง 1980 ระดับการศึกษาของประชากรที่มีอายุ 15 ปีขึ้นไป เพิ่มขึ้นประมาณหนึ่งจากชั้นเรียน จากชั้นประถมศึกษาปีที่ 3.29 เป็นชั้นประถมศึกษาปีที่ 4.37 ระดับการศึกษาในแต่ละภูมิภาคมีค่าใกล้เคียงกัน และเพิ่มขึ้นในทุกภูมิภาค 2. โดยเฉลี่ยทั่วราชอาณาจักรมีประชากรที่มีอายุ 15 ปีขั้นไป เรียนสำเร็จตั้งแต่ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ขึ้นไปร้อยละ 76.2 ไม่ได้รับการศึกษาร้อยละ 15.6 ในระดับภูมิภาค ภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีสัดส่วนของประชากรที่เรียนสำเร็จตั้งแต่ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ขึ้นไปสูงสุดร้อยละ 85.3 รองลงมาคือ ภาคกลาง ภาคเหนือ และภาคใต้ ภาคกลางมีสัดส่วนของประชากรที่เรียนสำเร็จการศึกษาสูงกว่าชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ขึ้นไปสูงสุดร้อยละ 30.4 รองลงมาคือ ภาคใต้ ภาคเหนือ และภาคตะวันออกเฉียงเหนือ 3. ภาคกลางมีประสิทธิภาพการศึกษาสูงสุด รองลงมา คือ ภาคเหนือ ภาคใต้ และภาคตะวันออกเฉียงเหนือตามลำดับ เมื่อเปรียบเทียบระหว่างภูมิภาค
Other Abstract: The Objective of the educational attainment statistics analysis of the 1980 census is to determine the educational level of the Thai-population. Two educational indics, attainment ratio and holding ratio were employed. The analytical statistics computed from the 1980 census was then compared with those of the 197O census. Major findings are as follows ;- 1. The typical educational level of the Thai-population was fourth grade. In the seventies decade, the educational level of Population 15 years of age and over raised from 3.29 to 4.37 grade, which is increasing almost one grade. The educational level of population in every Educational regions increases at the same level to each one another. 2. 76.2 % of the whole kingdom's population 15 years of age and over had attained 4th grade and over ; 15.6 % had no education ; and the Northeastern region had highest percentage of attainment of 85.3 % The Central educational region had highest percentage of population, 30.4 % attaining 4th grade and over. 3. Educational efficiency of the four Educational regions ranking from high to low are the Central, the North, the South and the Northeast region, respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24288
ISBN: 9745634247
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supak_ph_front.pdf6.44 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_ch1.pdf4.62 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_ch2.pdf4.29 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_ch3.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_ch4.pdf42.4 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_ch5.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open
Supak_ph_back.pdf6.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.