Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24945
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณี ศิริโชติ-
dc.contributor.authorจุมพล รัตนคุณูประการ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-11-21T07:23:26Z-
dc.date.available2012-11-21T07:23:26Z-
dc.date.issued2518-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24945-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.) -- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,2518en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างบทเรียนทบทวนแบบโปรแกรม เรื่อง “ชนิดของมุม” สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน 90/90 (The 90/90 standard) วิธีวิจัย ผู้วิจัยสร้างบทเรียนทบทวนแบบโปรแกรม เรื่อง “ชนิดของมุม” สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 103 กรอบ และแบบทดสอบจำนวน 25 ข้อ ที่จะนำไปทดสอบนักเรียนก่อนเรียน และหลังเรียนบทเรียนทบทวนแบบโปรแกรม โดยกำหนดความมุ่งหมายเชิงพฤติกรรมเป็นหลักในการสร้าง ทั้งนี้ได้นำบทเรียนและแบบทดสอบไปทดลองใช้กับนักเรียน 3 ขั้น คือ ขั้นหนึ่งคน ขั้นกลุ่มเล็ก และภาคสนาม จำนวนตัวอย่างประชากรในแต่ละขั้น มีดังนี้ 1 คน 13 คน และ 100 คน ตามลำดับ ตัวอย่างประชากรที่ใช้ทดลองเป็นนักเรียนโรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนทบทวนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้น มีประสิทธิภาพ 95.66/90.32 นั่นคือ นักเรียนสามารถตอบคำถามในบทเรียนได้ถูกต้องโดยเฉลี่ยร้อยละ 95.66 ของจำนวนคำตอบทั้งหมด ซึ่งสูงกว่ามาตรฐานร้อยละ 90 ตัวแรกที่กำหนดไว้ และนักเรียนทำข้อทดสอบหลังเรียนบทเรียนได้ถูกต้องโดยเฉลี่ยร้อยละ 90.32 ของคะแนนทั้งหมด ซึ่งสูงกว่ามาตรฐานร้อยละ 90 ตัวหลังที่กำหนดไว้ ดังนั้น บทเรียนนี้มีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ และความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของการทดสอบก่อนเรียนบทเรียนกับหลังเรียนบทเรียนทบทวนแบบโปรแกรมมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่า บทเรียนทบทวนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้ทำให้ผู้เรียนมีความรู้ความเข้าใจในเรื่องชนิดของมุมเพิ่มขึ้น-
dc.description.abstractalternativePurpose The purpose of this research was to construct the Review Programmed Lesson “Types of Angles” for Prathom Suksa Five and to find the effectiveness of the Review Programmed Lesson based on the 90/90 standard. Procedures The researcher constructed one hundred and three frames of the Review Programmed Lesson “Types of Angles” for Prathom Suksa Five and twenty-five items of test which were used as pre-tests and post-tests. The behavioral objectives were set as guides to construct the Review Programmed Lesson. The researcher tried out the Review Programmed Lesson in three steps as follows: One-to-one-testing, small-group-testing, and field-testing. The samples of each testing were respectively, one student, thirteen students, and one hundred students of Prathom Suksa Five, Chulalongkorn University Demonstration School. The data were collected and analyzed to find out the effectiveness of the Review Programmed Lesson on the 90/90 standard. Results The results indicated that the Review Programmed Lesson met the 90/90 standard at the level of 95.66/90.32. The students were able to make average score of 95.66 percent on the Review Programmed Lesson, which was higher than the first 90 standard. They were also able to make the average score of 90.32 percent on the post – test, which was higher than the second 90 standard. The result indicated that this Review Programmed Lesson met the 90/90 standard at the higher level, and the arithmetic mean of the pre-test and post – test showed the significant difference at the level of .01. This means that the Review Programmed Lesson has significantly improved the knowledge of the students on “Types of Angles”-
dc.format.extent408814 bytes-
dc.format.extent1182988 bytes-
dc.format.extent2783974 bytes-
dc.format.extent1109164 bytes-
dc.format.extent1134241 bytes-
dc.format.extent517960 bytes-
dc.format.extent861918 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectเรขาคณิต -- การศึกษาและการสอน-
dc.titleการสร้างบทเรียนทบทวนแบบโปรแกรมเรื่อง "ชนิดของมุม" สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5en
dc.title.alternativeConstruction of the review programmed lesson "Types of angles" for Prathom suksa fiveen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineประถมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jumpol_ra_front.pdf399.23 kBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_ch1.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_ch2.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_ch3.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_ch4.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_ch5.pdf505.82 kBAdobe PDFView/Open
jumpol_ra_back.pdf841.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.