Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอิทธิพล ศรีเสาวลักษณ์
dc.contributor.authorสรายุทธ์ เตชะวุฒิพันธุ์
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์
dc.date.accessioned2012-11-22T07:05:28Z
dc.date.available2012-11-22T07:05:28Z
dc.date.issued2545
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25247
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545en
dc.description.abstractการพัฒนาทางเศรษฐกิจอย่างรวดเร็วของประเทศไทยที่ผ่านมาส่งผลต่อการเพิ่มขึ้นอย่างมากของจำนวนประชากรที่เข้ามาอยู่อาศัยหรือเข้ามาประกอบอาชีพในเมืองใหญ่ ก่อให้เกิดปัญหาในการพัฒนาเมืองอย่างไม่มีประสิทธิภาพและขาดแคลนระบบสาธารณูปโภคแบะสาธารณูปการ ซึ่งการพัฒนาเมืองของประเทศไทยที่ผ่านมาก็ไม่มีการประสานให้เป็นหนึ่งเดียวกันระหว่างภาครัฐและภาคเอกชน และใช้วิธีการเวนคืนที่ดินเพื่อให้ได้มาซึ่งพื้นที่ในการจัดทำระบบโครงสร้างพื้นฐานต่างๆ แต่การเวนคืนที่ดินก็ยังเป็นวิธีการที่ก่อให้เกิดปัญหาทั้งการต่อต้านจากเจ้าของที่ดิน และภาครัฐที่ต้องเสียงบประมาณเป็นจำนวนมาก ทำให้มีการนำแนวคิดเรื่องการจัดรูปที่ดินเพื่อพัฒนาเมืองเข้ามาใช้ในประเทศไทยเพื่อแก้ปัญหาดังกล่าว ลักษณะสำคัญของการจัดรูปแบบที่ดินเพื่อพัฒนาเมืองคือเป็นวิธีการพัฒนาเมืองรูปแบบหนึ่งซึ่งยังคงกรรมสิทธิ์ในทรัพย์สินของเจ้าของที่ดินเดิมก่อนการจัดทำโครงการไว้โดยมีการร่วมรับภาระและกระจายผลตอบแทนกันอย่างเป็นธรรม รวมทั้งเปิดโอกาสให้เจ้าของที่ดินมีส่วนร่วมในการดำเนินโครงการมากในขณะที่ภาครัฐก็มีส่วนร่วมทั้งในการควบคุมตรวจสอบและการดำเนินโครงการจัดรูปที่ดินในบางกรณี จึงเป็นการพัฒนาเมืองที่ใช้กันอย่างแพร่หลายในต่างประเทศ โดยเฉพาะในประเทศญี่ปุ่น สหพันธ์สาธารณรัฐเยอรมัน สาธารณรัฐจีนไต้หวัน และออสเตรเลีย การจัดรูปที่ดินเพื่อพัฒนาเมืองก่อให้เกิดประโยชน์อย่างมากต่อทั้งเจ้าของที่ดิน ต่อส่วนรวมและต่อภาครัฐ แต่ในทางตรงข้ามการจัดรูปแบบที่ดินก็มีผลกระทบต่อสิทธิเสรีภาพของเจ้าของที่ดินและผู้มีส่วนได้เสียอื่นด้วยเช่นกัน ดังนั้นร่างพระราชบัญญัติจัดรูปที่ดินเพื่อพัฒนาพื้นที่ พ.ศ...... ซึ่งจะประกาศเป็นกฎหมายใช้บังคับแก่ประชาชนในอนาคตนั้น จึงต้องมีการกำหนดมาตรการและบทบัญญัติของกฎหมายที่เหมาะสมในอันที่ประสานประโยชน์ของสาธาณะและประโยชน์ของเจ้าของที่ดินเข้าด้วยกัน อันเป็นจุดมุ่งหมายของวิทยานิพนธ์นี้ เพื่อให้การจัดรูปที่ดินเพื่อพัฒนาเมืองได้รับการยอมรับและนำไปปฏิบัติจากประชาชนและหน่วยงานที่เกี่ยวข้องอย่างเป็นรูปธรรม
dc.description.abstractalternativeThe rapid economic development of Thailand has had a direct impact in increasing the number of people who imigrate to work and live in the major urban centres. This in tum features among the main reason for the haphazard nature of development of the urban areas mainly terms of creating a shortages of public utilities and public infrastructure. The strategy for urban development in Thailand has been unsuccessful because lack of effective co-operation between the public sector and the private sectors. The common approach to acquire land for constructing basic utilities in the past has been mainly by expropriation. This can be considered as an inappropriate way to solve the problem of land supply because the Government has to pay a huge amount of money to compensate the landowners. This has been the context which led to the emergence of the concept of the “Land Readjustment for Urban Development” in Thailand as a possible approach to solve the above-mentioned problems. Land readjustment is an alternative approach for urban land development, which has the advantage of maintaining the ownership of the landowners within the project area after the development completed. The concept is based on the principle of profit as well as cost sharing among the landowners who join the Land readjustment project. The procedure also allows landowners to participate in the process of the Land readjustment, while in some cases the public sector is allowed to monitor and supervise the process of implementation. The Land readjustment theory has been successfully adopted in many countries, especially in Japan, Germany. Taiwan and Australia. The concept of Land readjustment theory can be advantageous to the landowners, the community as well as the public c sector. However, given that the Land readjustment will result in some adjustments of the rights of the landowners and the concerned parties, Land Readjustment Act B.E… , which will be promulgated as a law in the future, should be carefully considered so that appropriate measures and statutes can be designed which can harmonize the public interests and the benefit of the landowners. It is one of the major expectation that this research will throw some light on ways that the concept of Land readjustment theory can become and acceptable tool and a feasible option which can be adopted by the people and the concerned organizations.
dc.format.extent4295192 bytes
dc.format.extent2674009 bytes
dc.format.extent23959089 bytes
dc.format.extent22697971 bytes
dc.format.extent26899638 bytes
dc.format.extent4030306 bytes
dc.format.extent12191437 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleแนวคิดทางกฎหมายในการจัดรูปที่ดินเพื่อพัฒนาเมืองen
dc.title.alternativeThe legal concept on land readjustment for urban developmenten
dc.typeThesises
dc.degree.nameนิติศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineนิติศาสตร์es
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Law - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sarayut_te_front.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_ch1.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_ch2.pdf23.4 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_ch3.pdf22.17 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_ch4.pdf26.27 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_ch5.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open
Sarayut_te_back.pdf11.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.