Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26201
Title: ผลของวิธีสอนและระดับอายุในการเรียนสัญญลักษณ์ที่คล้ายกัน
Other Titles: Effects of teaching method and age level on learning similar symbols
Authors: ชีพสุมน รังสยาธร
Advisors: นิรมล ชยุตสาหกิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาผลของวิธีสอนและระดับอายุในการเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกัน โดยต้องการทดสอบว่า (1) การเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกันโดยใช้วิธีสอนที่เน้นลักษณะพิเศษของสัญลักษณ์ และไม่เน้นลักษณะพิเศษของสัญลักษณ์ วิธีสอนที่เสนอสัญลักษณ์พร้อมกันและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน มีความแตกต่างกันหรือไม่ (2) การเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกันในเด็กก่อนวัยเรียน ช่วงระดับอายุ 3, 4 และ 5 ปี มีความแตกต่างกันหรือไม่ กลุ่มตัวอย่างเป็นเด็กก่อนวัยเรียนอายุ 3 ถึง 5 ปี จากโรงเรียนอนุบาลเอกชนในกรุงเทพมหานคร จำนวน 120 คน โดยแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 4 กลุ่ม กลุ่มละ 30 คน ซึ่งแต่ละกลุ่มได้รับการทดลองที่แตกต่างกัน คือ กลุ่มที่ 1 เรียนโดยเน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์พร้อมกัน กลุ่มที่ 2 เรียนโดยไม่เน้นลักษณะพิเศษ และเสนอสัญลักษณ์พร้อมกัน กลุ่มที่ 3 เรียนโดยเน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน กลุ่มที่ 4 เรียนโดยไม่เน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ 2 ตัวแปร และทดสอบนิวแมน-คูลส์ ผลการวิจัยพบว่า (1)ผู้รับการทดลองทั้ง 4 กลุ่ม เรียนสัญลักษณ์ได้ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 (2)ผู้รับการทดลองทั้ง 3 ระดับอายุเรียนสัญลักษณ์ได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.1
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the effects of teaching methods and age levels on learning similar symbols. Specific questions investigated were two-fold: (1) Did the four methods differ in learning similar symbols? (2) Did pre-school children of 3 to 5 years of age differ in learning similar symbols? One hundred and twenty pre-school children of 3 to 5 years of age, randomly devided into 4 groups were used as subjects of this investigation. The four methods utilized were the following: (1) illustrating the distinctive features and showing two similar symbols; (2) did not illustrating the distinctive features and showing two similar symbols; (3) illustrating the distinctive features and showing one similar symbols; (4) did not illustrating the distinctive features and showing one similar symbols. Means were statistically computed and two-way analysis of variance was conducted, followed by Newman-Keuls test. Two majors findings were as follows: (1) There were no significant difference among the four methods. (2) There were significant difference among the three age levels.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26201
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shiepsumon_Ru_front.pdf385.17 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_ch1.pdf753.84 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_ch2.pdf449.52 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_ch3.pdf352.55 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_ch4.pdf346.59 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_ch5.pdf314.35 kBAdobe PDFView/Open
Shiepsumon_Ru_back.pdf450.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.