Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26201
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นิรมล ชยุตสาหกิจ | |
dc.contributor.author | ชีพสุมน รังสยาธร | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2012-11-26T10:58:53Z | |
dc.date.available | 2012-11-26T10:58:53Z | |
dc.date.issued | 2522 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26201 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาผลของวิธีสอนและระดับอายุในการเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกัน โดยต้องการทดสอบว่า (1) การเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกันโดยใช้วิธีสอนที่เน้นลักษณะพิเศษของสัญลักษณ์ และไม่เน้นลักษณะพิเศษของสัญลักษณ์ วิธีสอนที่เสนอสัญลักษณ์พร้อมกันและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน มีความแตกต่างกันหรือไม่ (2) การเรียนสัญลักษณ์ที่คล้ายกันในเด็กก่อนวัยเรียน ช่วงระดับอายุ 3, 4 และ 5 ปี มีความแตกต่างกันหรือไม่ กลุ่มตัวอย่างเป็นเด็กก่อนวัยเรียนอายุ 3 ถึง 5 ปี จากโรงเรียนอนุบาลเอกชนในกรุงเทพมหานคร จำนวน 120 คน โดยแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 4 กลุ่ม กลุ่มละ 30 คน ซึ่งแต่ละกลุ่มได้รับการทดลองที่แตกต่างกัน คือ กลุ่มที่ 1 เรียนโดยเน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์พร้อมกัน กลุ่มที่ 2 เรียนโดยไม่เน้นลักษณะพิเศษ และเสนอสัญลักษณ์พร้อมกัน กลุ่มที่ 3 เรียนโดยเน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน กลุ่มที่ 4 เรียนโดยไม่เน้นลักษณะพิเศษและเสนอสัญลักษณ์ไม่พร้อมกัน ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ 2 ตัวแปร และทดสอบนิวแมน-คูลส์ ผลการวิจัยพบว่า (1)ผู้รับการทดลองทั้ง 4 กลุ่ม เรียนสัญลักษณ์ได้ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 (2)ผู้รับการทดลองทั้ง 3 ระดับอายุเรียนสัญลักษณ์ได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.1 | |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this study was to investigate the effects of teaching methods and age levels on learning similar symbols. Specific questions investigated were two-fold: (1) Did the four methods differ in learning similar symbols? (2) Did pre-school children of 3 to 5 years of age differ in learning similar symbols? One hundred and twenty pre-school children of 3 to 5 years of age, randomly devided into 4 groups were used as subjects of this investigation. The four methods utilized were the following: (1) illustrating the distinctive features and showing two similar symbols; (2) did not illustrating the distinctive features and showing two similar symbols; (3) illustrating the distinctive features and showing one similar symbols; (4) did not illustrating the distinctive features and showing one similar symbols. Means were statistically computed and two-way analysis of variance was conducted, followed by Newman-Keuls test. Two majors findings were as follows: (1) There were no significant difference among the four methods. (2) There were significant difference among the three age levels. | |
dc.format.extent | 394409 bytes | |
dc.format.extent | 771928 bytes | |
dc.format.extent | 460307 bytes | |
dc.format.extent | 361016 bytes | |
dc.format.extent | 354906 bytes | |
dc.format.extent | 321896 bytes | |
dc.format.extent | 461356 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | ผลของวิธีสอนและระดับอายุในการเรียนสัญญลักษณ์ที่คล้ายกัน | en |
dc.title.alternative | Effects of teaching method and age level on learning similar symbols | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | จิตวิทยา | |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Shiepsumon_Ru_front.pdf | 385.17 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_ch1.pdf | 753.84 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_ch2.pdf | 449.52 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_ch3.pdf | 352.55 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_ch4.pdf | 346.59 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_ch5.pdf | 314.35 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Shiepsumon_Ru_back.pdf | 450.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.