Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26208
Title: | การสร้างชุดการสอนตามเอกัตภาพวิชาคณิตศาสตร์ เรื่องพื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน สำหรับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น |
Other Titles: | Construction of mathematics self-instructional packages on "Surfaces and Volumes of Solid Figures" for the lower secondary education level |
Authors: | สายชนม์ สัจจานิตย์ |
Advisors: | ยุพิน พิพิธกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2521 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างชุดการสอบตามเอกัตภาพ วิชาคณิตศาสตร์เรื่อง “พื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน” สำหรับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น และหาประสิทธิภาพของชุดการสอนตามเอกัตภาพ ตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้สร้างชุดการสอนจำนวน 5 หน่วย และแบบสอบจำนวน 35 ข้อ ซึ่งมีความเชื่อมั่น 0.80 โดยให้นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 20 คน ของโรงเรียนวัดชิโนรส ทำแบบสอบก่อนการหลังการใช้ชุดการสอน แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลจากการวิจัยปรากฏว่าชุดการสอนตามเอกัตภาพที่สร้างขึ้น มีประสิทธิภาพ 90.625/90.285 ซึ่งแสดงว่า นักเรียนทำแบบฝึกหัดในชุดการสอนได้ถูกต้องสูงกว่ามาตรฐาน 90 ตัวแรก และทำแบบสอบหลังเรียนจากชุดการสอนได้ถูกต้องสูงกว่า มาตรฐาน 90 ตัวหลัง การทดสอบความแตกต่างระหว่างคะแนนของการสอบก่อนและหลังการเรียนจากชุดการสอบปรากฏว่า มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงว่าชุดการสอนตามเอกัตภาพที่สร้างขึ้นครั้งนี้มีประสิทธิภาพสูง ทำให้ผู้เรียนมีความรู้เรื่อง “พื้นที่ผิวและปริมาตรของรูปทรงตัน” อย่างแท้จริง |
Other Abstract: | The purpose of this research was to construct mathematics self-instructional packages on “Surfaces and Volumes of Solid Figures” for the Lower Secondary Education Level, and to investigate the effectiveness of the self-instructional packages based on the 90/90 standard. The researcher constructed the five units of the self-instructional packages and the thirty-five test items, its reliability was 0.80. The twenty Mathayom Suksa two students from Watchinoros School were used as the sample group for the experiment. They were given the pre-test before and the post-test after they had studied the self-instructional packages. The data was collected and analyzed to find out the effectiveness of the self-instructional packages, according to the 90/90 standard. The results of the analysis indicated that the self-instructional packages had and effectual 90.625/90.285 the effectiveness of the self-instructional packages was higher than 90/90 standard and the scores of the pre-test and the post-test showed statistically significant differences at the level of .01. Thus, it can be concluded that this self-instructional packages had significantly improved the student knowledge of Surfaces and Volumes of Solid Figures. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26208 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Saichon_Sa_front.pdf | 416.3 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_ch1.pdf | 549.22 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_ch2.pdf | 1.37 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_ch3.pdf | 449.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_ch4.pdf | 475.26 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_ch5.pdf | 292.18 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Saichon_Sa_back.pdf | 3.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.