Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26679
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเริงรัชนี นิ่มนวล-
dc.contributor.authorสุภรณ์ จงสืบพันธ์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-11-28T09:58:19Z-
dc.date.available2012-11-28T09:58:19Z-
dc.date.issued2522-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26679-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษานโยบายการผลิตครูปริญญาตรีของสถาบันผลิตครูปริญญาตรีระดับมัธยมศึกษา 1. เพื่อศึกษาคุณสมบัติของครูสังคมศึกษาที่ผู้ใช้ครูสังคมศึกษาต้องการ 2. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์ผู้สอนวิธีสอนสังคมศึกษาในสถาบันผลิตครู ผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าสายสังคมศึกษา ครูสังคมศึกษาและนักเรียนในโรงเรียนมัธยมศึกษาที่มีต่อการผลิตและการใช้ครูสังคมศึกษาระดับมัธยมศึกษา วิธีดำเนินการวิจัย ตัวอย่างประชากรของการวิจัยประกอบด้วยกลุ่มตัวอย่างประชากรสองประเภท ประเภทที่หนึ่งคือผู้บริหารและอาจารย์ผู้สอนวิธีสอนสังคมศึกษา ในสถาบันผลิตครู ประเภทที่สองคือผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าสายสังคมศึกษา ครูสังคมศึกษาและนักเรียนในโรงเรียนมัธยมศึกษา โดยสุ่มตัวอย่างประชากรแบบแบ่งชั้นจากแต่ละภาคการศึกษารวมทั้งกรุงเทพมหานคร เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามความคิดเห็น ข้อมูลที่ได้รับนำมาวิเคราะห์ โดยวิธีทางสถิติโดยการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานแล้วนำเสนอในรูปตารางและบทความ ผลของการวิจัย 1. นโยบายการผลิตครูปริญญาตรีของสถาบันการผลิตครู ในการผลิตครูปริญญาตรี ผู้บริหารในสถาบันผลิตครูส่วนใหญ่กล่าวว่า สถาบันผลิตครูส่วนใหญ่เน้นนโยบายด้านคุณภาพของผู้เรียนโดยกำหนดคุณสมบัติของครูปริญญาตรีเป็น 3 ประการคือ ความรู้เนื้อหาแม่นยำ มีความสามารถในการสอนและลักษณะของความเป็นครูที่ดี ส่วนหมวดวิชาที่สถาบันผลิตครูให้ความสำคัญเป็นพิเศษคือหมวดวิชาเฉพาะและหมวดวิชาครู อย่างไรก็ตามนโยบายผลิตครูปริญญาตรีของไทยขาดความเป็นเอกภาพเพราะสถาบันครูแต่ละสถาบันได้รับนโยบายจากหน่วยงานราชการต่างกัน ดังนั้นผู้บริหารในสถาบันผลิตครูจึงเสนอให้มีการประสานงานระหว่างสถาบันผลิตครูต่างๆ เพื่อให้การผลิตครูปริญญาตรีเป็นแนวเดียวกัน 2. คุณสมบัติของครูสังคมศึกษาที่ผู้ใช้ครูสังคมศึกษาต้องการ ผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าสายสังคมศึกษาส่วนใหญ่มีความเห็นว่าครูสังคมศึกษาควรเป็นผู้ได้วุฒิทางการศึกษาระดับปริญญาตรีในสายวิชาเอกการสอนสังคมศึกษา เป็นผู้ที่ควรสามารถสอนได้ทั้งระดับมัธยมศึกษาตอนต้นและตอนปลายและสามารถสอนวิชาอื่นนอกจากวิชาสังคมศึกษา ตลอดจนควรมีความรู้ความสามารถในการปฏิบัติงานด้านธุรการได้ หัวหน้าสายสังคมศึกษามีความเห็นว่าครูสังคมศึกษาควรมีความรู้อย่างแม่นยำเกี่ยวกับเนื้อหาสาระในวิชาสังคมศึกษาและควรได้เรียนรู้วิชาหน้าที่พลเมืองและศีลธรรมมากว่าที่เป็นอยู่ในปัจจุบัน นักเรียนส่วนใหญ่ชอบครูสังคมศึกษาที่ความรู้แม่นยำเกี่ยวกับเนื้อหาสาระในวิชาสังคมศึกษาและสามารถสอนเหตุการณ์ปัจจุบันได้เข้าใจอย่างถูกต้อง 3. ความคิดเห็นที่มีต่อการผลิตครูสังคมศึกษา อาจารย์ผู้สอนวิธีสอนสังคมศึกษาส่วนใหญ่มีความเห็นว่าการปรับปรุงหลักสูตรการผลิตครูสังคมศึกษาควรมีการประสานงานในสถาบันการผลิตครูสังคมศึกษาด้วยกัน อาจารย์ผู้สอนวิธีสอนสังคมศึกษาและครูสังคมศึกษามีความเห็นว่าวิชาที่สำคัญในหลักสูตรการผลิตครูได้แก่วิชาวิธีสอน วิชาการวัดและการประเมินผลและวิชาสื่อการสอน แต่ฝ่ายผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าสายสังคมศึกษาวิชาที่มีความสำคัญในหลักสูตรการผลิตครูสังคมศึกษาได้แก่วิชาหลักสูตรและการเรียนการสอนระดับมัธยมศึกษาวิชาวิธีสอน และวิชาสื่อการสอน ครูสังคมศึกษามีความเห็นว่าการกำหนดสายวิชาครูระดับปริญญตรี วิชาเอก 1 วิชาและวิชาโท 1 วิชา โดยควรเพิ่มหน่วยกิตในวิชาหน้าที่พลเมืองและศีลธรรมในสายวิชาการสอนสังคมศึกษา 4. ความคิดเห็นที่มีต่อการใช้ครูสังคมศึกษา ตัวอย่างประชากรต่างมีความเห็นสอดคล้องกันว่าครูสังคมศึกษา ควรได้สอนตรงตามสาขาวิชาเอก โดยควรมีชั่วโมงสอนประมาณ 16 ถึง 18 ชั่วโมงต่อสัปดาห์ และควรได้รับการอบรมเพื่อเพิ่มพูนความรู้วิชาการทุกปี เกี่ยวกับความคิดเห็นเกี่ยวกับเกณฑ์ที่ควรใช้ในการจัดครูสังคมศึกษาเข้าสอน ผู้บริหารโรงเรียนมีความเห็นว่าควรมีเกณฑ์ดังต่อไปนี้คือ ความรู้พื้นฐานสายวิชาที่ได้รับการบรรจุ ประสบการณ์และความสามารถ หัวหน้าสายสังคมศึกษามีความเห็นว่าปัญหาในการปฏิบัติร่วมกับครูสังคมศึกษาคือครูขาดความผิดชอบ-
dc.description.abstractalternativePurposes : The Purposes of this surveying research were as follows : 1. To study the policy of preparing bachelor degree teachers at the secondary education level. 2.To study the academic qualifications of social studies teachers which were needed by secondary schools. 3. To study the opinions of instructors of method of teaching social studies in teacher training institutions, government secondary school administrators, social studies department heads, social studies teachers and students in secondary schools about the preparation and placement of social studies teachers at the secondary education level. Procedures : The samples for this research were two categories. The first categories were the administrators and the instructors of method of teaching social studies in the teacher training institutions. The second categories were government secondary school administrators, social studies department heads, social studies teachers and students in secondary school Those samples were stratified randomly selected from 12 educational regions of Thailand, including Bangkok Metropolis. The obtained data were analyzed statistically by percentage, arithmetic mean and standard deviation, then percentage in table and explanation. Findings : 1. The Policy of Preparing Bachelor Degree Teachers. Most Administrators in teacher training institutions stated that the policy of preparing bachelor degree teachers concentrated in 3 students’ qualifications : depth of knowledge, teaching ability and good teacher characteristic. Specialized subject matters and Professional Education were the area of Program that were essentials in the Curricula. However the policy of preparing bachelor degree teachers lacked the unity because each teacher training institution took the policy from different administrative offices. So the administrators recommended that there should be cooperation among teacher training institutions. 2. Academic qualifications of social studies teachers which were needed by secondary schools. Most government secondary school administrators and social studies department heads preferred social studies teachers who majored in the social studies teaching, could teach Social Studies at the lower and upper secondary education level and could teach other subjects. Both of them stated that the social studies teachers. should know administrative work Most social studies department heads thought that social studies teaches should know the subject matters deeply the Civic Affairs and Ethics more than before. Most students preferred social studies teachers who knew the subject matters deeply and could make them understand the current issues. 3. The Opinions Concerning the Social Studies Preparation. Most instructors of method of teaching social studies stated that there should be cooperation among teacher training institutions in revising the curricula of social studies teacher training institutions. Most instructors of the method of teaching social studies and social studies teachers state that the essential subject in the curricula were the Teaching Method, Education Measurement and Evaluation and Instructional Materials. But government secondary school administrators and social studies department heads stated that the essential subjects in the Curricula were Curriculum And Teaching and learning at the Secondary Education level, Teaching Method and Instructional Materials. The social studies teachers state that the major field of study should compose of one major subject and one minor subject. They thought that there should be add number of credit for the Civic affairs and Ethic content. 4. The Opinions Concerning the Social studies Placement. All samples showed the agreement that the social studies teachers should teach their major subject; 15-18 periods per week. A yearly in service training courses for social studies teachers could serve as an academic improvement for them. The Opinions of government secondary school administrators and social studies department heads, concerning the criteria in assigning works to social studies teachers; have to do with arranging teachers in accordance with their background knowledge, placement of assigned subject areas, experience and ability. Most of social studies department heads agreed that the main problem in working with social studies teachers was their lack of responsibility.-
dc.format.extent512591 bytes-
dc.format.extent798306 bytes-
dc.format.extent834229 bytes-
dc.format.extent426183 bytes-
dc.format.extent2079332 bytes-
dc.format.extent1001244 bytes-
dc.format.extent1342738 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการผิตและการใช้ครูสังคมศึกษา ระดับมัธยมศึกษาen
dc.title.alternativePreparation and placement of social studies teachers at the secondary education levelen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suporn_Ch_front.pdf500.58 kBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_ch1.pdf779.6 kBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_ch2.pdf814.68 kBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_ch3.pdf416.19 kBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_ch4.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_ch5.pdf977.78 kBAdobe PDFView/Open
Suporn_Ch_back.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.