Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26698
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พิตรวัลย์ โกวิทวที | - |
dc.contributor.advisor | อมรชัย ตันติเมธ | - |
dc.contributor.author | สุภรณ์ ปัญญชุณห์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-28T10:18:58Z | - |
dc.date.available | 2012-11-28T10:18:58Z | - |
dc.date.issued | 2526 | - |
dc.identifier.isbn | 9745618306 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26698 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการศึกษา การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของศึกษานิเทศก์ สำนักงานการประถมศึกษาอำเภอและกิ่งอำเภอ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูระดับประถมศึกษา วิธีดำเนินการวิจัย ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย ผู้บริหารโรงเรียนจำนวน 122 คน และครูผู้สอนในโรงเรียนประถมศึกษาจำนวน 506 คน ในเขตการศึกษา 1 ได้แก่จังหวัดนครปฐม สมุทรสาคร สมุทรปราการ นนทบุรี และปทุมธานี สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครู ต่อคุณลักษณะของศึกษานิเทศก์อำเภอด้านต่างๆ 8 ด้าน คือ ด้านความรู้ ด้านทักษะ ด้านมนุษยสัมพันธ์ ด้านการเป็นผู้นำ ด้านความเชื่อมั่นในตัวเองและเป็นตัวของตัวเอง ด้านบุคลิกภาพ ด้านความประพฤติทางศีลธรรมและจริยธรรม และด้านการเป็นพลเมืองดีในสังคมประชาธิปไตย แบบสอบถามที่ส่งไปจำนวน 680 ชุด ได้รับคืนมาจำนวน 628 ชุด คิดเป็นร้อยละ 92.35 การวิเคราะห์ข้อมูลทำโดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สรุปผลการวิจัย สถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม ปรากฏว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม เป็นหญิงมากกว่าชาย ส่วนใหญ่มีวุฒิการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอายุระหว่าง 26-30 ปี และมีประสบการณ์ในการทำงานระหว่าง 6-10 ปี คุณลักษณะอันพึงประสงค์ของศึกษานิเทศก์อำเภอ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูระดับประถมศึกษา มีดังนี้ 1. ด้านความรู้ ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีความรู้ความเข้าใจหลักสูตรประถมศึกษาและมีความรู้ในวิธีการวัดผลและประเมินผลการศึกษา 2. ด้านทักษะ ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีความสามารถในการนิเทศการศึกษา และการให้คำปรึกษาแก่ครูเป็นอย่างดี 3. ด้านมนุษยสัมพันธ์ ศึกษานิเทศก์อำเภอควรยอมรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น 4.ด้านการเป็นผู้นำ ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ 5. ด้านความเชื่อมั่นในตัวเองและเป็นตัวของตัวเอง ศึกษานิเทศก์อำเภอควรกล้าแสดงความคิดเห็นอย่างมีเหตุผล มีสัจจะและซื่อตรง 6. ด้านบุคลิกภาพ ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีความขยันขันแข็งและกระตือรือร้นในการทำงาน 7.ด้านความประพฤติทางศีลธรรมและจริยธรรม ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีความซื่อสัตย์สุจริต มีความยุติธรรม และรักษาความลับของครูและเพื่อนร่วมงาน 8. ด้านการเป็นพลเมืองดีในสังคมประชาธิปไตย ศึกษานิเทศก์อำเภอควรมีการยึดมั่นในสถาบันชาติ ศาสนา พระมหากษัตริย์ และรู้จักรักษาความลับของทางราชการ ข้อเสนอแนะ 1. ศึกษานิเทศก์อำเภอโดยทั่วไป ควรจะได้พิจารณาคุณลักษณะของตัวเอง และพยายามปรับปรุงให้มีคุณลักษณะอันพึงประสงค์ในด้านต่างๆ ทุกๆ ด้าน 2. การคัดเลือกบุคคล เพื่อทำหน้าที่นิเทศในโรงเรียนระดับประถมศึกษา สำนักงานการประถมศึกษา หรือสำนักงานเขตการศึกษาผู้ซึ่งมีหน้าที่ในการคัดเลือกศึกษานิเทศก์อำเภอ ควรจะได้พิจารณาคุณลักษณะของผู้ที่จะออกไปนิเทศ ด้านต่างๆ คือ ด้านความรู้ ด้านทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ ด้านการเป็นผู้นำ ด้านความเชื่อมั่นในตัวเองและเป็นตัวของตัวเอง ด้านบุคลิกภาพ ด้านความประพฤติทางศีลธรรมและจริยธรรม และด้านการเป็นพลเมืองดีในสังคมประชาธิปไตย | - |
dc.description.abstractalternative | Purpose of the Research : The purpose of this research was to study the desirable characteristics of Amphoe supervisors according to elementary school administrators’ and teachers’ opinions. Research Procedures : The sample involved in the study consisted of 122 school administrators and 506 teachers in elementary schools under the Auspices of Nakhon Pathom, Sumut Sakhon, Samut Prakarn, Nonthaburi and Pathoomthanee Offices of Provincial Primary Education. The instrument used in this study was a set of questionnaires concerning the opinions of the school administrators and teachers in 8 desirable characteristics of Amphoe supervisors. They were knowledge, skills, human relationship, leadership, self-confidence and self-reliance, personality, morality and good citizen in democratic society. Total of 680 copies of the questionnaires were sent out ; 628 copies (92.35 percent) were received back. The data collected was analyzed by using percentage, mean and standard deviation. Results : The status of the responsers was found that they were more females than males. Most of them had bachelor degree in education and they were between 26 to 30 years of age. Most of their teaching experiences were between 6 to 10 years. The desirable characteristics of Amphoe supervisors according to elementary school administrators’ and teachers’ opinions were as follows. 1.Knowledge characteristic : Amphoe supervisors should know and understand the elementary curriculum and the method of evaluation and measurement. 2. Skill characteristic : Amphoe supervisors should be able to supervise and advise the teachers well. 3. Human relationship : Amphoe supervisors should accept the opinions of the others. 4. Leadership : Amphoe supervisors should have creative thinking. 5. Self-confidence and self-reliance : Amphoe supervisors should have reasonable thinking, truth and trust. 6. Personality : Amphoe supervisors should be diligent and active. 7. Morality : Amphoe supervisors should be honest, fair and should keep teachers’ and colleagues’ secrets. 8. Good citizen in democratic society : Amphoe supervisors should be honest to the nation, the religion and the king institutes and keep civil service’s secrets. Recommendations : Based on the above findings, the recommendations can be as follows : 1. The general Amphoe supervisors should consider self- characteristics and try to improve themselves in order to have the desirable characteristics in various aspects. 2. Recruiting persons on duty to supervise the elementary school teachers, the Auspices of Office of Primary Education should consider these characteristics : knowledge, skills, human relationship, leadership, self-confidence and self-reliance, personality, morality and good citizen in democratic society. | - |
dc.format.extent | 454136 bytes | - |
dc.format.extent | 536117 bytes | - |
dc.format.extent | 1069050 bytes | - |
dc.format.extent | 364417 bytes | - |
dc.format.extent | 721349 bytes | - |
dc.format.extent | 673016 bytes | - |
dc.format.extent | 631701 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | คุณลักษณะอันพึงประสงค์ของศึกษานิเทศก์อำเภอ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน และครูระดับประถมศึกษา | en |
dc.title.alternative | Destrable characteristics of Amphoe supervisors according to elementary school administrators' and teachers' opinions | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ประถมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suporn_Pu_front.pdf | 443.49 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_ch1.pdf | 523.55 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_ch2.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_ch3.pdf | 355.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_ch4.pdf | 704.44 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_ch5.pdf | 657.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suporn_Pu_back.pdf | 616.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.