Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26822
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ยุบล เบญจรงค์กิจ | |
dc.contributor.author | ศิวรรยา กุมาลย์วิสัย | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2012-11-29T03:25:49Z | |
dc.date.available | 2012-11-29T03:25:49Z | |
dc.date.issued | 2539 | |
dc.identifier.isbn | 9746363158 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26822 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบรูปแบบและเนื้อหาในการใช้สื่อเพื่อการตลาดของบริษัทรถยนต์ในประเทศไทย 5 บริษัท คือ โตโยต้า ฮอนด้า ฮุนได ไครสเลอร์และวอลโว่ โดยใช้ทฤษฎีการตลาด และทฤษฎีการวางแผนสื่อมาเป็นกรอบในการวิจัย การเก็บข้อมูลใช้ข้อมูลประเภทเอกสารทั้งในรูปแบบที่บริษัทรถยนต์หรือบริษัทโฆษณาจัดทำขึ้น ข้อมูลที่อยู่ในรูปของสื่อที่จัดทำขึ้นเพื่อการโฆษณาและประชาสัมพันธ์ และสุดท้ายจะใช้ข้อมูลจากการสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่ที่เกี่ยวข้องของบริษัทรถยนต์หรือบริษัทโฆษณาเพื่อนำข้อมูลมาประกอบการวิจัย จากผลของการวิจัยสามารถสรุปได้ว่าบริษัทรถยนต์แต่ละแห่งมีรูปแบบการใช้สื่อแตกต่างกันโดยโตโยต้าใช้งบประมาณกับสื่อต่างๆ มากที่สุดเป็นอันดับหนึ่งและให้ความสำคัญกับสื่อโทรทัศน์มากที่สุด รองลงมาคือสื่อสิ่งพิมพ์และสื่อวิทยุตามลำดับ ฮอนด้า ฮุนได ไครสเลอร์ และวอลโว่ ใช้งบประมาณกับสื่อสิ่งพิมพ์มากที่สุด รองลงมาคือสื่อโทรทัศน์และสื่อวิทยุตามลำดับ แต่ฮอนด้าและฮุนไดใช้งบประมาณกับสื่อโทรทัศน์น้อยกว่าสื่อสิ่งพิมพ์มาก ส่วนวอลโว่และไครสเลอร์มีความแตกต่างของสัดส่วนการใช้งบประมาณกับสื่อสิ่งพิมพ์และสื่อโทรทัศน์ไม่มากนัก สำหรับสื่อวิทยุได้รับความสำคัญน้อยที่สุดจากทุกบริษัท นอกจากนี้ แต่ละบริษัทยังมีการใช้สื่อเฉพาะกิจ เช่น ป้ายโฆษณา แผ่นพับ ฯลฯ เป็นสื่อเสริมแต่ก็มีสัดส่วนการใช้งบประมาณกับสื่อเฉพาะกิจนี้ไม่มากนัก ในส่วนของเนื้อหาที่นำเสนอผ่านสื่อนั้น โตโยต้าเน้นแนวคิดด้านการสร้างการยอมรับในตัวสินค้าโดยใช้พรีเซนเตอร์ที่มีชื่อเสียง 6 คน และเน้นระบบความปลอดภัย ส่วนฮอนด้าและวอลโว่เน้นแนวคิดด้านการรักษาภาพพจน์ของสินค้า ฮุนไดเน้นการให้รายละเอียดการจัดแคมเปญลดราคาและให้ของแถม และไครสเลอร์นีออนเน้นเนื้อหาการเปิดตัวรถยนต์นำเข้าจากสหรัฐอเมริกาซึ่งเป็นประเทศที่เป็นที่ยอมรับในด้านเทคโนโลยี | |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research are to analyse and compare the uses and the message of marketing media of five Automobile Companies in Thailand ; namely, Toyota, Honda, Hyundai, Volvo and Chrysler. Marketing and Media Planning Theories are used as framework for this research. Data are collected from documents and information as well as media productions provided by the above mentioned companies and their Advertising Agencies. Moreover, interview of staff was also used in the analysis. The results of this research show that each Automobile Company uses different marketing media strategies. Among all, Toyota spends the largest amount of budget and depends largely on television. Printed media and radio are only used as support media. Honda, Hyundai, Volvo and Chrysler basically use printed media. Television and radio are limitedly used as support media. Honda and Hyundai use much bigger amount of budget with printed media compared to television. Volvo and Chrysler do not spend much different between printed media and television. Radio is used the least by all five Automobile Companies. Special media such as billboard, direct mail and brochure are used occasionally. In terms of message analysis presented through marketing media strategies, Toyota creates the concept of credibility using celebrity presenters and also confirming the safety system installed with the car. Honda and Volvo try to keep good images of their products. Hyundai portrays full details of all discount and free gift campaigns while Chrysler focuses on the touch of imported car from U.S.A. of which technology is well-accepted. | |
dc.format.extent | 3213537 bytes | |
dc.format.extent | 4296268 bytes | |
dc.format.extent | 7117517 bytes | |
dc.format.extent | 1784709 bytes | |
dc.format.extent | 23756458 bytes | |
dc.format.extent | 6355974 bytes | |
dc.format.extent | 26811790 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การใช้สื่อเพื่อการตลาดของบริษัทรถยนต์ในประเทศไทย | en |
dc.title.alternative | Marketing media uses of automobile companies in Thailand | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Siwanya_ku_front.pdf | 3.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_ch1.pdf | 4.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_ch2.pdf | 6.95 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_ch3.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_ch4.pdf | 23.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_ch5.pdf | 6.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siwanya_ku_back.pdf | 26.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.