Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26991
Title: | การสร้างชุดการสอนเรื่อง "ส่วนประกอบของพืชและวิธีขยายพันธุ์" สำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่สอง |
Other Titles: | Construction of instrcutional packages on "Parts of Plant and Multiplication" for prathom suksa two, learning center classroom |
Authors: | สมศรี พูลสวัสดิ์ |
Advisors: | ปานตา ใช้เทียมวงศ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2521 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์สองประการ คือ 1. เพื่อสร้างชุดการสอนเรื่อง “ส่วนประกอบของพืชและวิธีขยายพันธุ์” สำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่สอง 2. เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้นตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 วิธีดำเนินการ สร้างชุดการสอนเรื่อง “ส่วนประกอบของพืชและวิธีขยายพันธุ์” ขึ้นจำนวน 3 ชุด ในรูปสื่อประสม โดยใช้ระบบการผลิตชุดการสอนแบบจุฬาฯ คือชุดการสอนที่ 1 เรื่อง “ส่วนประกอบของพืช” (ตอนที่ 1) ชุดการสอนที่ 2 เรื่อง “ส่วนประกอบของพืช” (ตอนที่ 2) และชุดการสอนที่ 3 เรื่องวิธีขยายพันธุ์แล้วนำชุดการสอนทั้ง 3 ชุดไปทดลองสอนกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนคลองหนองใหญ่ (ทองคำ ปานขำอนุสรณ์) จำนวน 40 คนเพื่อหาประสิทธิภาพตามขั้นตอน 3 ขั้นคือแบบหนึ่งต่อหนึ่งแบบกลุ่มและแบบสนาม เพื่อปรับปรุงชุดการสอนให้ได้ประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ในการทดลองทุกชั้น นักเรียนต้อง (1) ทำแบบสอบก่อนเรียน ซึ่งได้ผ่านการทดสอบอำนาจจำแนก ความยากง่ายและความเที่ยงมาแล้ว (2) ทำแบบฝึกหัดประจำศูนย์และ (3) ทำแบบสอบหลังเรียน เสร็จแล้วผู้วิจัยนำข้อมูลมาวิเคราะห์เพื่อวัดความก้าวหน้าของนักเรียนในการเรียนจากชุดการสอน และหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้นผลการวิจัย ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากการทดลองปรากฏว่าชุดการสอนทั้ง 3 ชุด มีประสิทธิภาพ 81.75/85.83, 82/82.12 และ 79.63/79.25 ตามลำดับ แสดงว่าอยู่ในเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ ผลการสอบก่อนเรียนและหลังเรียนแสดงความแต |
Other Abstract: | Purpose : The purposes of this study were folds: 1. To construct the instructional packages on “Parts of Plant and Multiplication” for Prathom Suksa Two learning Center Classroom. 2. To find the efficiency of the completed packages basing on 80/80 standard. Procedures: Three units of the instructional Package on “Parts of Plant and Multiplication” were constructed through multi-media approach; they were consist of “Parts of Plant” (Part One), “Parts of Plant” (Part Two) and “Multiplication”. After these packages had been constructed, the investigator tried them out to find the efficiency with a class of 40 Prathom Suksa Two pupils at Klongnongyai (Thongksm Pankham Anusorn) School on a one-to-one, small group and field test. Before learning from the packages, the students were first given the pre-test; while studying, they did the exercises, and after studying, the post-test were given. The data were computer to (1) determine the efficiency of each package basing on the 80/80 standard; and (2) find the significant differences of the pre-test and post-test scores at the 0.01 level t-test Results; The results of this study indicated that these instructional package on “ Parts of Plant and Multiplication” were efficient at 81.75/85.83, 82/82.12 and 79.63/79.25 respectively meeting the set standard of 80/80. The pre-test and post-test scores, yielding a significant difference at the 0.01 level, indicated that after learning from these packages the student’s knowledge was increased. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521 |
Degree Level: | ปริญญาโท |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26991 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somsri_Pu_front.pdf | 489.85 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_ch1.pdf | 668.23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_ch2.pdf | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_ch3.pdf | 389.26 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_ch4.pdf | 460.04 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_ch5.pdf | 327 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_Pu_back.pdf | 2.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.