Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27076
Title: การศึกษาทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อไก่กระป๋อง
Other Titles: A study on attitude of consumers towards canned-chicken
Authors: สุรศักดิ์ ศุภภิญโญพงศ์
Advisors: สมภพ เจริญกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ไก่กระป๋องเป็นผลิตภัณฑ์อาหารสำเร็จรูปประเภทหนึ่งที่มีจำหน่ายในประเทศมาช้านาน แต่ผลิตภัณฑ์ดังกล่าวยังไม่เป็นที่ยอมรับของผู้บริโภคเท่าไรนัก การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะต้องการศึกษาถึงทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อไก่กระป๋อง เพื่อที่จะใช้เป็นแนวทางในการปรับปรุงและการพัฒนาผลิตภัณฑ์ไก่กระป๋องให้ตรงกับความต้องการของผู้บริโภคในอันที่จะสามารถทำให้อุตสาหกรรมไก่กระป๋องเป็นที่นิยมแพร่หลายในหมู่ผู้บริโภค ตัวอย่างที่ใช้ในการสำรวจมีจำนวน 500 ตัวอย่าง ซึ่งกลุ่มตัวอย่างดังกล่าวได้สุ่มจากผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยศึกษาแยกตามศาสนาและระดับรายได้ของกลุ่มตัวอย่างเป็นเกณฑ์สำหรับข้อมูลทุติยภูมินั้นเก็บรวบรวมจากหน่วยราชการและบริษัทเอกชน ข้อมูลที่ได้จากการสำรวจจะถูกนำมาวิเคราะห์โดยอาศัยวิธีการทางสถิติต่างๆ เพื่อให้ได้ผลสรุปตามสมมติฐานที่ได้วางไว้ ผลของการวิจัยสรุปโดยย่อได้ดังนี้ 1. ผู้บริโภคส่วนใหญ่ยังไม่เคยซื้อไก่กระป๋อง 2. ความแตกต่างของระดับรายได้ไม่มีความสัมพันธ์กับการเคยซื้อและไม่เคยซื้อไก่กระป๋อง แต่ความแตกต่างในการนับถือศาสนามีความสัมพันธ์กับการเคยซื้อและไม่เคยซื้อไก่กระป๋อง 3. รสชาติของไก่กระป๋องสามารถดึงดูดความสนใจของผู้บริโภคได้ดีกว่าด้านราคา 4. ผู้บริโภคส่วนใหญ่จะมีความถี่ในการซื้อไก่กระป๋องที่ไม่แน่นอน 5. ความแตกต่างของระดับรายได้และศาสนามีความสัมพันธ์กับความถี่ในการซื้อไก่กระป๋อง 6. ผู้บริโภคส่วนใหญ่จะซื้อไก่กระป๋องครั้งละ 1-3 กระป๋อง มากที่สุด 7. ความแตกต่างของระดับรายได้และศาสนา ไม่มีความสัมพันธ์กับปริมาณการซื้อไก่กระป๋องในแต่ละครั้ง ส่วนข้อมูลที่เป็นประโยชน์เพื่อที่จะสามารถนำไปใช้วางแผนทางการตลาดสำหรับไก่กระป๋องมีดังนี้ (ก) ผู้ซื้อไก่กระป๋องส่วนใหญ่จะเป็นผู้ที่นับถือศาสนาพุทธ หรือผู้มีรายได้มากกว่าเดือนละ 9,000 บาท และไก่กระป๋องประเภทแกงไก่กระป๋องที่ได้รับความนิยมมากที่สุด โดยผู้ซื้อจะนำไปใช้แทนอาหารสด ทั้งนี้ผู้บริโภคส่วนใหญ่จะหาซื้อไก่กระป๋องจากซุปเปอร์มาเก็ตโดยพิจารณาเอกซื้อไก่กระป๋องจากรสชาติเป็นสำคัญ (ข) จากผลการวิจัยได้แสดงให้เห็นว่าผู้ผลิตของอุตสาหกรรมดังกล่าวควรผลิตไก่กระป๋องที่มุ่งเน้นถึงรสชาติและคุณภาพของอาหารเป็นสำคัญ รวมทั้งราคาจำหน่ายจะต้องไม่สูงหรือต่ำกว่าราคาของคู่แข่งจนเกินไป และการจำหน่ายผลิตภัณฑ์ดังกล่าวควรอาศัยช่องทางการจำหน่ายทุกช่องทาง โดยเฉพาะอย่างยิ่งร้านซุปเปอร์มาเก็ตเป็นช่องทางการจำหน่ายที่จะขาดเสียมิได้ สำหรับในด้านการส่งเสริมการจำหน่ายนั้น ผู้ผลิตควรอาศัยสื่อต่างๆ ในการประชาสัมพันธ์และโฆษณาผลิตภัณฑ์เพื่อให้ผู้บริโภคทราบว่าไก่กระป๋องเป็นอาหารที่มีคุณภาพเหมาะสำหรับใช้รับประทานได้ทุกโอกาสไม่ใช่อาหารที่ใช้ในโอกาสพิเศษแต่เพียงอย่างเดียว
Other Abstract: The main purpose of this study is to survey the attitudes of consumers in the Bangkok Metropolitan Area towards conned-chicken products. Data were collected from questionnaires which provided answers on questions concerning the product, the price. The channel of distribution, and the sales promotion. The study also surveyed other related factors directly and indirectly affecting the canned-chicken business. It is expected that the study will contribute to the improvement of canned-chicken products according to the requirements of the consumers and will help to guide new investors who wish to introduce new and improved marketing techniques. For data collection, questionnaires were distributed to a sample of five hundred people living in Bangkok. The samples were divided into religions and income groups. Information were also collected from the government as well as the private sectors involving in this business. Then the data were analysed by means of various statistical techniques. The results of the study can be summarized as follows: 1. The majority of consumers have never bought canned-chicken. 2. The difference in income level is unrelated to the question of buying or not buying canned-chicken, but the difference in religion was found to be related thereto. 3. Consumers are more interested in the flavor rather than the price of canned-chicken. 4. The buying frequency is inconsistent for most consumers. 5. Differences in income and religion are related to the frequency of buying canned-chicken. 6. Most consumers prefer to buy 1-3 cans at a time. 7.Differences in income and religion are unrelated to the quanlity of each purchase. The study also indicates that the most essential data to be considered in developing marketing strategy and plans are as follows: 1. The Buddhist group and the income group of 9,000 Baht or more represent the major consumers of canned-chicken. There is a choice of preference for curry-canned-chicken which is used in place of fresh food. Most consumers normally buy the products from supermarkets and place considerable importance to the flavour. 2. The manufacturer of canned-chicken products should place emplasis on flavour and quality. The price should not be too high or too low compared to that of the competitors because the taste has greater influence on consumers’ dicision than the price. Distributions should be made through all channels and in particular through supermarkets. With regard to promotion, manufacturers should utilize all forms of media to advertise the products and convey to the consumers and potential consumers that canned-chicken is a quality product suitable not only for special occassions but also for all occassions.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: พาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การตลาด
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27076
ISBN: 9745631108
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surasak_Su_front.pdf520.63 kBAdobe PDFView/Open
Surasak_Su_ch1.pdf463.02 kBAdobe PDFView/Open
Surasak_Su_ch2.pdf826.27 kBAdobe PDFView/Open
Surasak_Su_ch3.pdf2.82 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_Su_ch4.pdf527.51 kBAdobe PDFView/Open
Surasak_Su_back.pdf404.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.