Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27759
Title: ผลของลักษณะโครงสร้างข้อกระทงและการกระจายของตำแหน่งตัวถูก ต่อความยาก ความเที่ยง และความตรงของแบบสอบอุปมาอุปไมย
Other Titles: The effect of item structure and distribution of correct response positions on the difficulty, reliability and validity of analogy test
Authors: อรภา ตั้งเสงี่ยมวิสัย
Advisors: สวัสดิ์ ประทุมราช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อเปรียบเทียบความยาก ความเที่ยงและความตรงของแบบสอบอุปมาอุปไมยที่มีลักษณะโครงสร้างข้อกระทงต่างกัน 2 แบบ และการกระจายตำแหน่งตัวถูกต่างกัน 4 แบบ เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบความถนัดจำแนกด้านเหตุผลเชิงถ้อยคำของภาควิชาวิจัยการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ซึ่งผู้วิจัยได้นำไปดัดแปลงได้แบบสอบอุปมาอุปไมยที่มีลักษณะโครงสร้างข้อกระทงและการกระจายตำแหน่งตัวถูกต่างกันรวม 8 ฟอร์ม ส่วนเกณฑ์ความตรงใช้แบบสอบผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทย ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ของสำนักงานทดสอบทางการศึกษา กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ กลุ่มตัวอย่างได้แก่นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเบ็ญจะมะมหาราช จังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 480 คน วิเคราะห์ความยากแบบสอบอุปมาอุปไมย ทั้ง 8 ฟอร์ม โดยใช้วิธีวิเคราะห์ความแปรปรวน 2 ทาง ค่าความเที่ยงหาได้โดยใช้แบบคูเดอร์-ริชาร์ดสัน สูตร 20 ค่าความตรงหาได้โดยใช้สูตรสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ส่วนการเปรียบเทียบค่าความเที่ยง ค่าความตรงของแบบสอบ ใช้วิธีทดสอบค่าไคสแควร์ ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) แบบสอบอุปมาอุปไมยที่มีลักษณะโครงสร้างข้อกระทงต่างกัน 2 แบบ ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทั้งในด้านความยาก ความเที่ยงและความตรง 2) แบบสอบอุปมาอุปไมยที่มีการกระจายตำแหน่งตัวถูกต่างกัน 4 แบบไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทั้งในด้านความยาก ความเที่ยง และความตรง
Other Abstract: The purposes of this study were to compare the difficulty, reliability and validity or analogy tests with two different types of item structures and to compare the difficulty, reliability and validity of the analogy tests with four different patterns of distribution of correct response positions. The instrument used was the Verbal Reasoning Test of The Differential Aptitude Test Battery which belonged to the Department of Educational Research, Faculty of Education. The test was modified into two different item structures and four patterns of distribution of correct response positions, thus eight forms of analogy tests were obtained. The criterion for the concurrent validity was the Thai Language Achievement Test for Mattayomsuksa III students from the Educational Test Bureau, Education Techniques Department. The subjects were 480 Mattayomsuksa III students from Benjamamaharaj school, Ubolrajathani Province. The difficulties of the eight forms of analogy tests was analysed by two way analysis of variance. The reliability of each form of test was estimated by Kuder-Richardson Formula 20. The Validity of each test was estimated by Pearson's Product Moment Correlation Coefficient. The homogeneity of reliability coefficients and validity coefficients was tested by Chi-square Technique. The results were as follow: 1. The differences in difficulty, reliability and validity of two different types of item structures of analogy tests were not statistically significant. 2. The differences in difficulty, reliability and validity of four different patterns of correct response positions of analogy tests were not statistically significant.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27759
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orapha_Ta_front.pdf424.08 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_ch1.pdf456.84 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_ch2.pdf881.59 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_ch3.pdf465.64 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_ch4.pdf399.43 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_ch5.pdf443.97 kBAdobe PDFView/Open
Orapha_Ta_back.pdf592.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.