Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28120
Title: ปฏิสัมพันธ์ระหว่างความเชื่อในอัตลิขิตและปรลิขิตกับโอกาสการเลือกการได้รับผลย้อนกลับของผู้เรียนในบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: An interaction between internal and external locus of control and learner's choice of receiving feedback in computer-assisted instruction lesson upon learning achievement in science subject of mathayom suksa two students
Authors: รัตนพร มีสมบูรณ์
Advisors: สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตประสงค์เพื่อศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างความเชื่อในอัตลิขิตและปรลิขิตกับการมีและไม่มีโอกาสการเลือกการได้รับผลย้อนกลับจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ในการศึกษา 2536 จำนวน 80 คน จากโรงเรียนเบญจมราชานุสรณ์ ปากเกร็ด ลักษณะความเชื่อที่ศึกษา ศึกษาเฉพาะความเชื่อในอัตลิขิต จำนวน 40 คน และปรลิขิต จำนวน 40 คน จากแบบวัด The Intellectual Achievement Responsibility Questionnaire (IAR) โอกาสการเลือกการได้รับผลย้อนกลับจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ศึกษาการที่ผู้เรียนมีและไม่มีโอกาสเลือกการได้รับผลย้อนกลับผลการวิจัยพบว่า 1. ไม่มีปฏิสัมพันธ์ระหว่างความเชื่อในอัตลิขิตและปรลิขิตกับโอกาสการเลือกการได้รับผลย้อนกลับใบบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิชาวิทยาศาสตร์ ของนักเรียบชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2. ผู้เรียนที่มีความเชื่อในอัตลิขิตและปรลิขิต เมื่อเรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน มีผล สัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่าง 3. ผู้เรียนที่เรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีโอกาสการเลือกการได้รับผลย้อนกลับที่ ต่างกับ มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to examine the interaction of internal and external locus of control and learner's choice of receiving feedback in computer-assisted instruction lesson upon learning achievement in science subject of Mathayom Suksa two students. The subjects were eighty students form Benjamarachanusorn School in the academic year of 1993. The locus of control of this study were classified as forty internal and forty external locus of control from The Intellectual Achievement Responsibility Questionnaire (IAR). The patterns of feedback in computer-assisted instruction lesson were learner who have a choice of receiving feedbacks and learner who no choice of receiving feedbacks. The findings of the research were as follows : 1. There was no interaction among internal and external locus of control and learner's choice of receiving feedback in computer-assisted instruction lesson upon learning achievement in science subject of Mathayom Suksa two students. 2. Internal and external locus of control had been found to have no effect on learning achievement. 3. There was a statistically significant difference between types of learner1's choice of receiving and not receiving feedback in computer-assisted instruction lesson at .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28120
ISBN: 9745840009
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rattanaporn_me_front.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_ch1.pdf3.92 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_ch2.pdf11.05 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_ch3.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_ch4.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_ch5.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open
Rattanaporn_me_back.pdf6.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.