Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28328
Title: | การสำรวจความเชื่อ เจตคติ เจตนา และพฤติกรรมการเลือกศึกษาต่อสายสามัญหรือสายอาชีพ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในกรุงเทพมหานคร ตามแนวทฤษฎีการกระทำด้วยเหตุผล |
Other Titles: | A survey of belief,attitude,intention,and behavior concerning choice for further education in higher secondary or vocational education of mathayom suksa three students in Bangkok Metropolis according to the theory of reasoned action |
Authors: | เรวดี วัฒฑกโกศล |
Advisors: | ธีระพร อุวรรณโณ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2533 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาตัวแปรต่างๆ ที่เกี่ยวกับพฤติกรรมการเลือกศึกษา ต่อสายสามัญหรือสายอาชีพของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสำรวจที่สร้างตามทฤษฏีการกระทำด้วยเหตุผลของฟิชไบน์และไอเซน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความแตกต่างของเจตคติทางตรง ความแตกต่างของการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง ทางตรง ร่วมกันทำนายความแตกต่างของเจตนา ได้อย่างมีนัยสำคัญ (R = .65, P < .001) โดยที่ความแตกต่างของการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงทางตรงมีค่าน้ำหนักของการทำนาย (β = .43, P < .001) สูงกว่าความแตกต่างของเจตคติทางตรง (β = .30, P < .001) 2. ความแตกต่างของเจตคติทางตรง ความแตกต่างของการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง ทางตรง และระดับสัมฤทธิ์ผลทางการเรียน ร่วมกันทำนายความแตกต่างของเจตนาได้อย่างมีนัยสัมพันธ์ (R = .70, P < .001) โดยที่ความแตกต่างของการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงทางตรง มีค่าน้ำหนักของการทำนาย น(β = .35, P < .001) สูงกว่าระดับสัมฤทธิ์ผลทางการเรียน (β = .30, p< .001) และความแตกต่างของเจตคติทางตรง (β = .26, P < .001) 3. ความแตกต่างของเจตนา สามารถทำนายพฤติกรรมการเลือกศึกษาต่อสายสามัญหรือสายอาชีพได้อย่างมีนัยสำคัญ (r = .68, P<.001) |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study how the variables relate to the choice for further education in higher secondary or vocational education of Mathayom Suksa three students in Bangkok Metropolis. The instrument in this research was a questionnaire developed on the basis of the theory of Reasoned Action of Fishbein and Ajzen. The results show that. 1. The direct differential attitude and the direct differential subjective norm concerning choice for further education in higher secondary or vocational education, together, can significantly (R = .65, p < .001) predict the differential intention, and the direct differential subjective norm is a more effective predictor of the differential intention (β = .43, p < .001) than the direct differential attitude (β= .30, p < .001). 2. The direct differential attitude, the direct differential subjective norm concerning choice for further education in higher secondary or vocational education and the students' level of achievement, together, can significantly (R = .70, p < .001) predict the differential intention, and the direct differential subjective norm is a more effective predictor of the differential intention (β = .35, p < .001) than the students' level of achievement (p = .30, p < .001) and the direct defferentiB1 attitude (β = .26, p < .00). 3. The differential intention can significantly (r = .68, p < .001) predict the behavior concerning choice for further education in higher secondary or vocational education. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 |
Degree Name: | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาสังคม |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28328 |
ISBN: | 9745772755 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rewadee_wa_front.pdf | 7.45 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_ch1.pdf | 40.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_ch2.pdf | 12.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_ch3.pdf | 15.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_ch4.pdf | 7.75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_ch5.pdf | 4.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rewadee_wa_back.pdf | 28.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.