Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28376
Title: | การวางแผนการเก็บขนขยะมูลฝอยในเขตชั้นในของกรุงเทพมหานคร : กรณีศึกษาเขตบางรัก |
Other Titles: | Solid waste collection lanning in the CBD of Bangkok Metropalitan area : a case study of Bang Rak districe |
Authors: | ลือชา พู่วงศาโรจน์ |
Advisors: | จารุวรรณ ลิมปเสนีย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | จุดประสงค์ เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ปริมาณและปัญหาการเก็บขนขยะมูลฝอย คาดประมาณสัดส่วนการใช้ที่ดินเชิงเศรษฐกิจ และปริมาณขยะมูลฝอยที่จะเก็บขน และเพื่อศึกษาถึงรูปแบบการให้บริการเส้นทางเก็บขน ประสิทธิภาพการทำงานและค่าใช้จ่ายในการเก็บขน ผลการวิจัยพบว่า ปริมาณขยะมูลฝอยในเขตชั้นในของกรุงเทพมหานครและเขตชั้นกลางประมาณ 2,000 ตัน/วัน โดยขยะมูลฝอยฝั่งพระนครมีมากกว่าฝั่งธนบุรี 5 ต่อ 1 ส่วนเขตชั้นนอกมีเพียงเล็กน้อยเขตชั้นในอัตราการเกิดขยะอยู่ในช่วง 1 ,000-2,000 กรัม/คน/วัน เขตชั้นกลางอัตราการเกิดขยะอยู่ในช่วง 600-900 กรัม/คน/วัน เขตชั้นนอกอัตราการเกิดขยะอยู่ในช่วง 100-500 กรัม/คน/วัน พบว่าอัตราเพิ่มของการใช้ที่ดินเชิงเศรษฐกิจระหว่าง พ.ศ. 2518-2528 ด้านที่พักอาศัยสูงสุดคือ แขวงมหาพฤฒาราม รองลงมาได้แก่แขวงบางรักมีอัตราการเติบโต 3.44 และ 2.59% /ปีตามลำดับ ด้านพาณิชยกรรมพบว่าสูงสุดได้แก่แขวงบางรักและแขวงสุรวงค์มีอัตราการเติบโต 4.92 และ 0.38% /ปี ตามลำดับ ส่วนด้านอุตสาหกรรมและคลังสินค้าพบว่าสูงสุดได้แก่ แขวงสีลมและแขวงสี่พระยา มีอัตราการเติบโต 2.62 และ 2.35% /ปี ตามลำดับ คาดประมาณอัตราการเติบโตของการใช้ที่ดินเชิงเศรษฐกิจ พ.ศ. 2538, 2543 ด้านพักอาศัย สูงสุดอยู่ในแขวงมหาพฤฒารามและแขวงสีลม มีอัตราการเติบโต 66.37 และ 65.16% /ปี ใน พ.ศ. 2538 และ 73.3 และ 65.29% /ปี ใน พ.ศ. 2543 ด้านพาณิชยกรรมสูงสุดอยู่ในแขวงสุรวงศ์ และแขวงบางรัก มีอัตราการเติบโต 75.48 และ 74.41% /ปี ใน พ.ศ. 2538 และ พ.ศ. 2543 แขวงบางรักมีอัตราการเติบโตสูงสุด รองลงมาคือแขวงสุรวงศ์ เท่ากับ 77.42 และ 76.72% /ปี ตามลำดับ ด้านอุตสาหกรรมและคลังสินค้าพบว่า พ.ศ. 2538 สูงสุดอยู่ในแขวงมหาพฤฒารามและแขวงสี่พระยา มีอัตราการเติบโต 7.39 และ 4.85% /ปี พ.ศ. 2543 สูงสุดอยู่ในแขวงสี่พระยา รองลงมาคือ แขวงมหาพฤฒารามมีอัตราการเติบโต 5.35 และ 5.26% /ปี ตามลำดับ อัตราการเติบโตของพื้นที่รวมของการปลูกสร้างอาคารของเขตขางรัก พ.ศ. 2532-2533 พบว่ามีอัตราการเติบโตสูงมาก 10.51% /ปี ในขณะที่อัตราการเติบโตของขยะมูลฝอย/ปี เท่ากับ 1.61 ตัน/วัน ทั้งนี้เนื่องจากมีการคัดแยกขยะบางประเภทออกจากขยะที่เก็บขนได้ คาดประมาณขยะมูลฝอยสำหรับปี พ.ศ. 2538 และ 2543ของยอดรวมเขตบางรักมีจำนวนเท่ากับ 139.81, 151.43 ตัน/วัน ตามลำดับ ในเขตบางรักพบว่า ประสิทธิภาพการทำงานของรถเก็บขนแต่ละคันสูงสุด เท่ากับ 247.00 คน-นาที/ตัน ได้แก่รถอัดหมายเลข 1180 ประสิทธิภาพการทำงานต่ำสุดเท่ากับ 605.67 คน-นาที/ตัน ได้แก่รถธรรมดา เปิดข้างหมาย เลข 967 ค่าใช้จ่ายในการเก็บขนมูลฝอย/วันใน เขตบางรัก เท่ากับ 37,439.08 บาท รถเก็บขนขยะมูลฝอย 1 คัน เฉลี่ยเสียค่าใช้จ่าย 1 ,580.86 บาท/เที่ยว /วัน ปริมาณขยะมูลฝอยที่เก็บขนได้ 130 ตัน/วัน คิดเป็นค่าใช้จ่ายการเก็บขนขยะมูลฝอยในปีงบประมาณ 2534 เท่ากับ 288 บาท/ตัน ในข้อเสนอแผนการเก็บขนขยะมูลฝอยแบบใหม่ ซึ่งจะ เสียค่าใช้จ่ายในการเก็บขนต่อวันเท่ากับ 35,109.10 บาท ในปริมาณขยะมูลฝอยที่เก็บขนได้ 130 ตัน/วัน คิดเป็นค่าใช้จ่ายการเก็บขนขยะมูลฝอยเท่ากับ 270 บาท/ตัน ในเวลา 1 เดือน ประหยัดค่าใช้จ่าย 69,899.40 บาท ในเวลา 1 ปี ประหยัดค่าใช้จ่าย 850,443 บาท |
Other Abstract: | This study of thesis is to investigate the amount of solid waste, its problem, and projection of the growth rate of land use economic activities and solid waste, and to propose the service pattern, its routing, the efficiency of operation cost for collection of solid wastes. It was found that the amount of collected solid wastes in CBD of Bangkok Metropolitan Area, amount to 2,000 tor/,day. The collected on Pranakorn side is more than 5 times of Thonburi side, and the suburb area is small. The inner districts generate 1,000-2,000 gm./person/day, the middle districts generate 600-900 gm./person/day and the outer districts generate 100-500 gm./person/day of solid wastes. It was found that the growth rate of Economic Activity Land-Use during 1975-1985, is high in residential activities are 3.44% /year, and 2.59% /year in Mahaphataram and Bang Rak Sub-district respectively. The highest of commercial activities are 4.92% /year, and 0.38% /year in Bang Rak and Surawong Sub-district respectively. The highest of industrial activities are 2.62% /year, and 2.35% /year in Silom and Sipraya Sub-district respectively. To forecast a new Economic Activity Land-use in 1995 and 2000. The highest growth rate of residential are 63.37 and 65.16% /year in 1995 in Mahaprataram and Silom Sub-district respectively, in 2000 are 73.31 and 65.29% /year respectively. The highest growth rate of commercial are 75.41% /year, in Surawong and Bang Rak Sub-district in 1995-2000. The highest growth rate of commercial are 77.42 and 76.72% /year in Bang Rak and Surawong Sub-district respectively in 2000. The highest growth rate of industrial are 7.39 and 4.85% /year in Mahaprataram and sipraya Sub-district respectively in 1995, in 2000 we found that the highest growth rate of industrial are 5.35 and 5.26% /year in Sipraya and Mahaprataram Sub-district respectively. The growth rate of building construction registration in 1989-1990 is 10.82% /year while the solid wastes/generate 1.61 ton/day of which this amount, save of solid wastes had been separated. In 1995, 2000 the solid wastes in Bang Rak District will be 139.81, and 151.43 ton/day respectively. Bang Rak District is the highest efficient solid waste collection by it trucks and personnel. The amount of collected solid wastes is 274.00 man-minute/ton this excellent efficiency by compressor truck number 1180. The lowest efficiency by ordinary side loading truck number 967 is 605.67 man-minute/ton. The total operating cost of collecting solid waste is Baht/day. An average operating cost of collecting truck is 1,580.86 Baht/trip/day in the amount of 130 ton/day, an approximate expenditure of 288 Baht/ton during the budget year of 1991 for collection of solid waste. To propose new collection system of solid waste by determination expenditure of 35,109.10 Baht/day. The amount of collected solid waste would be 130 ton/day. The collecting-solid waste operation cost would be 270 Baht/ ton. In'month we can save the budget of 69,899.40 Baht, and 'year we can save the budget of on operating cost 850,443 Baht. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ผ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | การวางแผนภาคและเมืองมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การวางแผนภาคและเมือง |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28376 |
ISBN: | 9745799637 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lucha_po_front.pdf | 14.04 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_ch1.pdf | 5.19 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_ch2.pdf | 9.4 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_ch3.pdf | 82.85 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_ch4.pdf | 97.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_ch5.pdf | 43.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Lucha_po_back.pdf | 34.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.