Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29013
Title: กระบวนการสร้างเนื้อหาเกี่ยวกับ "ความซื่อสัตย์สุจริต" ในรายการโทรทัศน์ของสำนักงาน ป.ป.ป.
Other Titles: The process of message design for honesty in T.V. programme of the Office of the Commission of Counter Corruption
Authors: สุภาภรณ์ ศรีดี
Advisors: จุมพล รอดคำดี
Other author: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาถึงกระบวนการสร้างเนื้อหาและปัจจัยที่มีผลต่อกระบวนการสร้างเนื้อหาในรายการโทรทัศน์ของสำนักงาน ป.ป.ป. (รายการเมืองคนดี) โดยผู้วิจัยใช้การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก การศึกษาจากเทปโทรทัศน์และเอกสารประกอบอื่น ๆ และการสังเกตอย่างมีส่วนร่วม จากการศึกษาพบว่า กระบวนการสร้างเนื้อหาในรายการเมืองคนดี ประกอบด้วย 2 ขั้นตอน ได้แก่ 1. การกำหนดกรอบความคิดและเนื้อหา 2. การดำเนินการผลิต สำหรับปัจจัยที่มีผลต่อกระบวนการสร้างเนื้อหา มีดังนี้ คือ 1. ผู้ชม ได้แก่ กลุ่มเป้าหมายของรายการ 2. เวลา ได้แก่เวลาในการผลิตและส่งมอบงาน 3. แนวคิดที่มีผลต่อการกำหนดเนื้อหา นอกจากนี้ ยังพบว่ารูปแบบการนำเสนอเนื้อหาเกี่ยวกับ “ความซื่อสัตย์สุจริต” ซึ่ง ป.ป.ป. มุ่งที่จะอบรมขัดเกลาให้เด็กเป็นคนดีนั้นประกอบด้วย การให้เด็กเข้าใจถึงความหมายของคำว่า “ซื่อสัตย์สุจริต” ได้แก่ ความซื่อสัตย์ในเรื่องเงิน ทรัพย์สิน สิ่งของ ความซื่อสัตย์ต่อหน้าที่ของตน และความซื่อสัตย์ต่อระเบียบวินัย และการแนะแนวทางที่จะนำไปสู่การเป็นคนดี ซึ่งเป็นการชี้ให้เห็นถึงผลดีและผลเสียของการกระทำ โดยใช้รูปแบบของละครสั้น
Other Abstract: The objectives of the research were to study the process of message design and factors affecting in “Muang Kon Dee” T.V. programme produced by the O.C.C.C. and to analyze “honesty” conceptualization portrayed in the programme. An analysis was also undertaken through in-depth interview and a participation observation. Results indicated that the process of creating and selecting contents of “Muang Kon Dee” T.V. programme was devided into 2 steps, 1. To make the policy and key concept, 2. To produce the T.V. programme. From the study also found that the factors affecting in the process of message design consist of 1. The target audience, 2. The period of programme production and fix date of video tape delivery, 3. Key concept affected to the message design. Moreover, this research founded that the contents of “Muang Kon Dee” T.V. programme in 52 miniseries consist of making the children understand the meaning of “honesty” conceptualization such as honesty in assets, honesty in duty of own responsibility and honesty in having discipline and pointing out what the ways of this they should be obeyed and indicating about the result of person act.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29013
ISBN: 9746332465
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supaporn_sr_front.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch1.pdf6.36 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch2.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch3.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch4.pdf14.38 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch5.pdf6.08 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_ch6.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_sr_back.pdf39.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.