Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29044
Title: การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและพฤติกรรมการเรียน กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้สัญญาการเรียน
Other Titles: A study of learning achievement and behaviors in life experiences area of prathom suksa six students learned by using learning contracts
Authors: พนอ ปานชา
Advisors: ปานตา ใช้เทียมวงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพี่อศึกษาผลสัมฤทธิ์และพฤติกรรมการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนโดยใช้สัญญาการเรียน ตัวอย่าง ประชากรคือ นักเรียนโรงเรียนวัดพระธาตุ อำเภอเมืองสุพรรณบุรี จังหวัดสุพรรณบุรี จำนวน 30 คน เรียนเนื้อหา “ หน่วยชาติไทย ’’ ตามแผนการสอนซึ่งมี 4 ขั้นตอน คือ ขั้นเตรียม ขั้นตกลงทำสัญญา ขั้นทำกิจกรรมการเรียน และขั้นประเมินผล โดยผู้วิจัยและผู้ช่วยวิจัยเข้าสังเกตและบันทึกพฤติกรรมการเรียนโดยตลอด ผู้วิจัยทำการทดสอบก่อนและหลังเรียน และนำผลมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตของนักเรียนชั้น ประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนโดยใช้สัญญาการเรียนเฉลี่ยสูงขึ้นกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อทำการทดสอบหลังเรียนหลังจากเรียนครบ 15 ชั่วโมงแล้ว พบว่านักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต ต่างกับการทดสอบก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเพิ่มขึ้นเกินร้อยละ 15 2. พฤติกรรมการเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยใช้สัญญาการเรียน ตามความถี่ที่ผู้วิจัยและผู้ช่วยวิจัยบันทึกไว้ คือ การตั้งใจฟังครูอธิบาย และฟังเพื่อนถามปัญหา การซักถามเพี่อหาความรู้การรู้จักตัดสินใจในการเลือกกิจกรรม และแหล่งวิทยาการเอง และความร่วมมือกับสมาชิกในการทำงานกลุ่ม มีนักเรียน 22 คน จาก 30 คน ปฏิบัติได้ทันตามกำหนดเวลาในสัญญาการเรียนที่ทำไว้กับครู อีก 8 คน ขาดเรียน และตามปฏิบัติกิจกรรมได้ครบภายหลัง
Other Abstract: The purposes of die research were to study of learning achievement and behaviors in Life experiences area of prathora suksa six students learned by using learning contracts. The subjects were 30 students from Wat Pratat School of the office of Muang District Primary School,Changwat Suphanburi . The content was on “Thai Nation”. The teaching plan consists of 4 stages: preparation. agree on and signing the contract, follow the contract and evaluation. The researcher and the research assistant observed and noting the student learning behaviors during the session. Pre and Post-test were given and the data were analyzed by using mean, standard deviation and t-test . The findings indicated that: 1. The result of the post-test after the period of 15 hours of learning process showed that , there was a significant difference between the pre and post-test at the level of 0.05. The average score increased over 15 percent 2. The learning behaviors of students performed during the learning session were listed according to the frequency they occurred. They were ; attentive to teachers as well as to others’ questions, self directed to their own choice of activities and resources , cooperative with peers and practice group work, Twenty two out of thirty students fulfilled their contract commitment , while eight could not due to their absence but they managed to catch up later.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29044
ISBN: 9746335642
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panor_pa_front.pdf3.7 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_ch1.pdf6.19 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_ch2.pdf12.26 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_ch3.pdf5.84 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_ch4.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_ch5.pdf6.06 MBAdobe PDFView/Open
Panor_pa_back.pdf49.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.