Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29138
Title: การศึกษาการขยายตลาดบริการเทเล็กซ์ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study on market expansion of Telex service in Bangkok Metropolitan area
Authors: พูนสุข ภัทราคร
Advisors: สุปาณี สุวเทพ
รุ่งเรือง เงางามรัตน์
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้ศึกษาถึง พฤติกรรมในการใช้บริการสื่อสารทั่วไป ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเช่าเครื่องเทเล็กซ์ แนวโน้มความต้องการเช่าเครื่องเทเล็กซ์ กลยุทธ์ด้านราคาที่เหมาะสม และโอกาสในการขยายตลาดบริการเทเล็กซ์ โดยได้ศึกษาเฉพาะธุรกิจที่อยู่ใน เขตปทุมวัน บางรัก ยานนาวา ทั้งนี้ ได้แยกวิเคราะห์ธุรกิจที่ติดตั้งเครื่องเทเล็กซ์แล้วกับธุรกิจที่ยังไม่ได้ติดตั้งเครื่องเทเล็กซ์ออกเป็น 2 กลุ่ม ปรากฏว่า ธุรกิจทั้ง 2 กลุ่มมีพฤติกรรมในการเลือกใช้บริการพื้นฐาน 3 ประการ เหมือนกัน คือ บริการจดหมาย โทรเลข และโทรศัพท์ สำหรับปัจจัยสำคัญที่ธุรกิจไม่ตัดสินใจเช่าเครื่องเทเล็กซ์ คือ ธุรกิจไม่มีความจำเป็นต้องใช้บริการเทเล็กซ์แม้ว่าการสื่อสารแห่งประ เทศไทยจะลดค่าเช่าลงก็ยังไม่มีผลต่อการเช่าเครื่องเทเล็กซ์เพิ่มขึ้น ยก เว้นแต่การสื่อสารแห่งประเทศจะลดราคาประมาณร้อยละ 25-40 จึงจะมีผลทำให้ปริมาณความต้องการเช่าเครื่องเทเล็กซ์เพิ่มขึ้นแต่ไม่มากนักดังนั้น การลดราคาค่าเช่าบริการ เทเล็กซ์ย่อมไม่ส่งผลกระตุ้นให้ตลาดบริการเทเล็กซ์ขยายเพิ่มขึ้น การสื่อสารแห่งประ เทศไทยจะต้องใช้วิธีการด้านอื่น เช่นการขยายชุมสายเทเล็กซ์ให้กว้างขึ้น มีการส่งเสริมการจำหน่ายให้มากขึ้น จึงจะมีผลกระตุ้นให้ตลาดบริการเทเล็กซ์ขยายไต้เร็วขึ้นกว่าที่ควรจะเป็น สำหรับโอกาสในการขยายตลาดบริการเทเล็กซ์ ในเขตกรุงเทพมหานคร จะเป็นทิศตะวันออกเฉียงเหนือ ทิศตะวันออกเฉียงใต้ ทิศตะวันตก ทิศตะวันตกเฉียงใต้
Other Abstract: Necessary factors in telex service expansion including price strategy, demand and factors influencing renting decision are studied. The price is assumed to be the prime factor in deciding whether to rent telex or not, and the price lowering will consequently be the market demand. The study is conducted by using a questionnaire as the principle data collection instrument to survey and interview 229 firms in the district of Patumwan, Bangrak and Yanawa, The data obtaining from the firms which have already rent the telex service and the firms which have not yet rent the service are analyzed seperately, It is found that the communication by means of letter, telegram and telephone are precedently used in all cases, The necessity, not the price, is the major factor that influence the renting decision. Besides, lowering the renting cast for 25-40 percent of the current, consequently increasing demand but will not significant. Marketing Expansion in Bangkok Metropolitan will be northeastern, southeastern, western and southwestern.
Description: วิทยานิพนธ์ (พศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: พาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การตลาด
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29138
ISBN: 9745636606
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poonsook_pa_front.pdf4.18 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_ch1.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_ch2.pdf9.21 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_ch3.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_ch4.pdf11.42 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_ch5.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Poonsook_pa_back.pdf19.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.