Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29421
Title: | การอบรมเลี้ยงดูกับพฤติกรรมการช่วยเหลือตนเองของเด็กวัย 2-3 ปี |
Other Titles: | Child rearing practice and selp-help skilis of taddlers |
Authors: | เสาวนีย์ พัฒนอมร |
Advisors: | อุมาพร ตรังคสมบัติ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัย เชิงบรรยายนมวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการช่วยเหลือ ตนเองของเด็กกับปัจจัยบางประการของเด็กและบิดามารดา วิธีการอบรม เลี้ยงดู ความสอดคล้อง ในการอบรม เลี้ยงดู ตลอดจนสัมพันธ์ภาพของบิดามารดา กลุ่มตัวอย่างคือ เด็กอายุระหว่าง 2 ปี 6 เดือน ถึง 3 ปี 6 เดือน ที่ เข้าเรียนในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กของศูนย์สุขวิทยาจิต และโรงพยาบาลราชวิถี จำนาน 77 คน เด็กเหล่านี้เป็นเด็กปกติ มีความสามารถช่วยเหลือตนเอง ตามเกณฑ์ประเมินพัฒนาการของ แบบคัดกรองพัฒนาการเด็กไทย เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม บิดาและมารดาเกี่ยวกับ พฤติกรรมการช่วยเหลือตนเองของเด็ก วิธีการอบรมเลี้ยงดูของบิดามารดา และสัมพันธ์ภาพระหว่างบิดามารดา ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีคะแนนการช่วยเหลือ ตนเองส่งกว่าเกณฑ์เฉลี่ยใน 2 ด้าน คือ ด้านการขับถ่าย และด้านการทำความสะอาดร่างกายและแต่งตัว แต่มีคะแนนต่ำกว่าหรือ เท่ากับเกณฑ์เฉลี่ยในด้านการรับประทานอาหาร บิดามารดาส่วนใหญ่ เลือกใช้การอบรม เลี้ยงดูแบบประชาธิปไตย โดยที่มารดาจะเป็นผู้ดูแลและดัดสินใจ เรื่องการอบรม เลี้ยงดูในกิจกรรมดังกล่าวของเด็กด้วยตนเองมากที่สุด และพบว่าปัจจัยด้านมารดาบางประการเท่านั้นที่มีความสัมพันธ์กับคะแนนการช่วย เหลือตน เองของเด็กกล่าวคือ ระดับการศึกษาของมารดาและ เวลาที่มารดาทำงานนอกบ้านใช้ดูแลลูก มีความสัมพันธ์กับคะแนนด้านการขับถ่าย (p<.01, p<.05) รายได้ของครอบครัวมีความสัมพันธ์กับคะแนนด้านการรับประทานอาหาร (p< .01) ในขณะที่ปัจจัยด้าน บิดาทุกประการไม่มีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับคะแนนการช่วยเหลือตนเองของเด็กในทุกด้าน |
Other Abstract: | The objective of this descriptive study was to find the relations between self-help skills of the children and demographic characteristics of children and parents, child rearing practices, parental agreement on child rearing and parental relationship. Subjects were seventy-seven nomal children aged 2.5-3.5 years who attended the Day-Care programs of the Child Mental Health Center and Ratchavitee Hospital. These subjects were screened by the Thai Developmental Screening Test. The parents answered the questionnaire on self-help behavior, child rearing practices and parental relationship. The results showed that most subjects scored above average in two aspects of self-help skills: toileting and self-cleaning and dressing but scored below average in self-feeding. Child rearing practices in most parents were democratic. In most subjects, the mothers were the main caretakers. Some maternal factors were found to be related to the self-help skills of the children. Toileting scores were related to the educational level of the mothers and the time the working mothers spent on taking care of their children. Self-feeding scores were related to the family income. No paternal factors were found to be significantly related to self-help skills of the children. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตเวชศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29421 |
ISBN: | 9745798495 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Saowanee_pa_front.pdf | 3.92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_ch1.pdf | 4.68 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_ch2.pdf | 26.79 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_ch3.pdf | 4.47 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_ch4.pdf | 13.73 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_ch5.pdf | 13.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Saowanee_pa_back.pdf | 14.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.